گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حوزه جهانی؛ نگاهی به ساختار و اهداف جامعة المصطفی(ص) العالمیة در گفت و گو با رئیس و معاونان این نهاد

نشریه حریم امام در 437 شماره خود در گفت و گو با رئیس، معاون فرهنگی و ... به ساختار و اهداف جامعةالمصطفی العالمیة پرداخته است.

به گزارش جماران، جامعةالمصطفی العالمیة نهادی علمی و بین‌المللی با هویت حوزوی است که با هدف گسترش علوم اسلامی و تربیت طلاب غیرایرانی تشکیل شده است. این مرکز در سال ۱۳۸۶ با تلفیق «سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» با دستور آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و رویکرد آن آموزشی، پژوهشی و تربیتی است.

این مرکز توسط هیئت امنا و زیر نظر دفتر رهبری اداره می‌شود.

تاریخچه

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور طلاب غیرایرانی در حوزه علمیه قم، به صورت اندک و از طریق دارالتبلیغ اسلامی انجام می‌شد. با پیروزی انقلاب و علاقمندی برخی برای تحصیل علوم دینی در ایران، مسؤولان حوزه «شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی» را ایجاد کردند. این شورا در شهریور سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت. در این سال، شورای سرپرستی با تحول در ساختار به «مرکز جهانی علوم اسلامی» تغییر نام یافت.

مرکز جهانی علوم اسلامی تا سال ۱۳۷۲ به شیوه سنتی رایج در حوزه‌های علمیه اداره می‌شد و از آن تاریخ به بعد با انتصاب مدیر از سوی رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای از حالت شورایی و غیرمتمرکز خارج و فعالیت آن تحت نظارت دفتر رهبری قرار گرفت. نظام آموزشی و مدارک مرکز، مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

«سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور» به منظور تحقق درخواست رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر آموزش و تربیت دانشجویان و طلاب خارج از کشور به شکل سازمان یافته و نهادینه شده، سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده و به مرور در بیش از ۴۵ کشور جهان ایجاد شد. با درخواست آیت الله سید علی خامنه‌ای در تاریخ ۲۸/۹/۱۳۸۶ مبنی بر تلفیق دو نهاد، نهادی جدید به نام «جامعة‌ المصطفی العالمیه» تاسیس شد.

اهداف و ساختار

در اساسنامه مرکز، تربیت مجتهدان، عالمان، محققان، متخصصان، مدرسان، مبلغان، مترجمان، مربیان و مدیران پارسا، متعهد و زمان‌شناس؛ تبیین، تولید اندیشه دینی و نشر و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) از اهداف اصلی آن شمرده شده است. بر اساس این اساسنامه، ریاست عالیه جامعه با فقیه عهده‌دار رهبری جمهوری اسلامی ایران است و تصویب اساسنامه، انتخاب اعضای هیأت امنا، نصب و عزل رئیس جامعه بر عهده اوست.

منابع مالی

بنابر ماده ۲۹ اساسنامه این مرکز، مساعدت‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران، کمک‌های دولتی، عواید املاک، اموال و درآمدهای حاصل از ارایه خدمات، موقوفات، وجوه شرعی، هدایا و کمک‌های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی، وام تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری داخل و خارج کشور منابع مالی جامعه است. بر اساس تبصره ماده ۳۴ اساسنامه حسابرسی نهادهای ذی‌ربط که بر اساس قانون حق حسابرسی و نظارت بر بودجه عمومی را دارند، با تأیید ریاست عالیه بلامانع است.

با توجه به تغییراتی که اخیراً در این نهاد به وجود آمد برآن شدیم تا از نزدیک با فعالیت‌های داخل و خارج المصطفی و نیز معاونت‌هاو بخش‌های متفاو ت آن و برنامه‌های آینده آن آشنا شویم.


حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی: در بسیاری‌ از رشته‌ها پیشگام بوده‌ایمUntitled-1

*جامعة المصطفی برآمده از حوزة علمیه و متعلق به حوزة علمیه است

*گفتمانی که این مرکزعلمی در دنیا دنبال می‎کند، گفتمان انقلاب اسلامی است

رییس جدید  جامعه‌المصطفی العالمیه با تشریح برنامه‌ها، اولویت‌ها و سیاست‌های کاری خود در آینده، به معرفی جامعه المصطفی،  ضرورت تاسیس و رسالت اصلی آن پرداخت.

جامعة المصطفی بنا بر چه ضرورتی و چگونه شکل گرفت؟

آنچه امروز به‌عنوان جامعة مصطفی العالمیه معرفی می‎شود برآمده از دو نهاد دیگری است که از ابتدای انقلاب اسلامی به تدریج شکل گرفتند: یک مجموعه تحت عنوان «مرکز جهانی علوم اسلامی» که ابتدا با عنوان «شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی» برای تمشیت امور طلاب غیرایرانی در قم فعال شد و مجموعة و نهاد دیگری که بعدها به نام «سازمان مدارس و حوزه‎های علمیه خارج از کشور» شکل گرفت و مأموریتش سامان‎دهی مدارس علمیه‎ همسو با انقلاب اسلامی در خارج از کشور بود. هر دو این نهادها سال‎ها فعالیت داشتند و خدمت می‎کردند و به تدریج از نظر کمی و کیفی رشد و توسعه پیدا کردند. مرکز جهانی علوم اسلامی در قم توسعة بسیار خوبی پیدا کرد و جمعیت زیادی از کشورهای مختلف در این مرکز اسلامی جمع شدند. سازمان مدارس هم به تدریج در کشورهای مختلف حضور پیدا کرد؛ به‎خصوص در کشورهای قارة آسیا و آفریقا حضور چشم‎گیری داشت. رفته رفته احساس شد ضرورت دارد که این دو مجموعه با هم هماهنگ باشند؛ چون بعضی از کسانی که در خارج از کشور آموزش می‌دیدند بنا بود برای تکمیل تحصیلاتشان به داخل کشور منتقل بشوند و طبیعتاً باید میان این دو مجموعه ارتباط وثیق‎تر و هماهنگی بیشتری وجود می‎داشت. لذا قبل از اینکه این تلفیق در سال 1386 اتفاق بیفتد، سال‎ها مسئلة هماهنگ‎تر شدن این دو نهاد مطرح بود. در ابتدا هیئت‎امنای مشترکی برای هر دو نهاد مشخص شد و این تلفیق از آنجا آغاز شد تا سیاست‎گذاری کلان را میان دو مجموعه بتواند طراحی کند. بعد از مدتی با پیشنهادها و کارشناسی‎هایی که به دفتر مقام معظم رهبری داده شد، نهایتاً ایشان به این تصمیم رسیدند که مجموعة واحدی تحت عنوان «جامعة المصطفی العالمیه» شکل بگیرد.

جایگاه بینالمللی جامعةالمصطفی و اعتبار آن در سطح مراکز علمی جهانی به چه صورت است؟

 بحمدالله با توجه به ریشه‎دار بودن این سازمان در حوزه‎های علمیه و ظرفیت‎های فراوانی که از آن برخوردار بود و البته تجربه‎هایی که در طی سال‎های پس از انقلاب اسلامی کسب شده، امروز جامعة المصطفی با وجود اینکه یک نهاد نوپا و تازه تأسیس است، از موقعیت خوبی در دنیا برخوردار است و جایگاه برجسته‎ای دارد. عضو اتحادیه‎های مهم دانشگاه‎های دنیا و جهان اسلام است. با بسیاری از مراکز علمی در قاره‎های مختلف تفاهم‎نامه‎ها و قراردادهای مشترک همکاری دارد. با مراکز دینی در کشورهای مختلف گفت‎وگوها و نشست‎های مشترک برگزار می‌کند. نمایندگی‌های جامعة المصطفی العالمیه در برخی کشورها حضور دارند و نمایندگان ارتباط خوبی با مراکز علمی و دینی دارند. بحمدالله امروز جامعة المصطفی به‌عنوان یک دانشگاه بین‎المللی اسلامی در دنیا شناخته می‎شود. حرکت آموزشی پژوهشی فرهنگی جامعة المصطفی رویکرد شناخته‎شده‎ای توأم با عقلانیت و معنویت و اعتدال دارد. گفتمانی که این مرکز علمی در دنیا دنبال می‎کند، گفتمان انقلاب اسلامی است. در نشست اخیر به حضار عرض کردم که اگر بخواهیم گفتمان جامعة المصطفی را در یک جملة مختصر خلاصه کنیم گفتمانِ عقلانیت و معنویت و عدالت می‎شود. در حقیقت این همان گفتمان انقلاب اسلامی است.

رسالت اصلی جامعة المصطفی را چه میدانید؟

جامعة المصطفی در اصل یک مرکز آموزشی پژوهشی است و طبیعتاً مأموریت اصلی آن آموزش دادن و البته تولید علم و دانش است. از همین رو وظیفه و رسالت خودش را تربیت عالمان زمان‌شناس و مهذب و آگاه به مسائل روز و معارف اسلامی می‎داند. اصلی‎ترین و مهم‎ترین رسالت ما تربیت چنین نیروهایی برای عالم است. بحمدالله طی این سال‎ها توفیق خوبی در تربیت ده‎ها هزار نفر عالم دینی و شخصیت‎های علمی داشته‎ایم که بر اساس داده‎ها و آمارهای موجود طلابی از 130 کشور جهان تربیت شده‎اند.

در حوزة پژوهش کارهایی به دست اساتید جامعة المصطفی یا به دست فارغ‎التحصیلان این مرکز علمی در دنیا صورت گرفته که بسیار قابل توجه است. در حال حاضر بیش از 40 هزار اثر تولید شده توسط فارغ‎التحصیلان جامعة المصطفی را در اختیار داریم و در معاونت پژوهش گردآوری کردیم. همین امر نشان می‎دهد که حجم فعالیت‎های علمی در این مجموعه به زبان‎های مختلف تا چه اندازه قابل توجه است. دانش‎آموختگان جامعة المصطفی بالغ بر 30 زبان دنیا تولید علمی داشته‎اند. جامعة المصطفی یکی از مراکز مهم تولید متون آموزشی دینی بوده است. مستحضر هستید که متن‎های آموزشی ما نیاز به نوسازی دارند. شاید به دلایلی این پدیده در حوزة داخلی هم از نظر زمانی و هم از نظر حجم کارهایی که صورت گرفته، دیرتر شروع شده است. البته اخیراً در مدیریت جدید بحمدالله بخش تدوین متون آموزشی فعال شده و حدوداً پنجاه الی شصت متن جدید تولید کرده است. با این حال جامعة المصطفی طی این سال‎ها بیش از هفت‌صد متن آموزشی در رشته‎های مختلف  تولید کرده که هم در مراکز دانشگاهی و هم در حوزه‎های علمیه داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‎گیرند. جامعة المصطفی رسالت اصلی خودش را تربیت چنین شخصیت‎های علمی برای همة نقاط جهان با ملاحظة نیازها و اقتضائات مکان‎های مختلف قرار داده و پژوهش و تولید علم آن هم در راستای پاسخگویی به نیازهای انسان معاصر است.

یکی از مراکز پژوهشی که به نحوی مرتبط به جامعة المصطفی است و در لبنان فعالیت می‎کند و بیش از دویست کتاب ارزشمند به زبان عربی بازتولید کرده، مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی است. کتبی که در این چهل سال انقلاب اسلامی در عرصه‎های مختلف، به‎خصوص در حوزة کلام جدید و فلسفة دین تولید شده‎اند، در آن مرکز به زبان عربی بازتولید شده‎اند. و امروزه از مجموعه‎های بسیار فاخری است که در سطح کشورهای عرب‌زبان شناخته شده‎اند.

برای آینده این مرکز علمی پژوهشی چه ایدهها و برنامههایی مدنظر دارید؟

جامعة المصطفی به تدریج طی این‎ سال‎ها در نقاط مختلف از جهان با توجه به فرصت‎هایی که وجود داشته حضور پیدا کرده است. امروزه پس از کسب تجربه‎های ناشی از سه الی چهار دهه فعالیت، باید بازنگری در تمرکز فعالیت‎ها در مراکز راهبردی جهان داشته باشیم و در نقاط دیگر کارها را به بومیان واگذار می‎کنیم. با توجه به اینکه امروزه دانش‎آموختگان فراوانی در اقصی نقاط عالم از جامعة المصطفی داریم و بسیاری از آنان از توانمندی‎ها و ظرفیت‎های بالایی برخوردار هستند، شاید نیازی به حضور مستقیم و مباشر ما در همة این نقاط وجود نداشته باشد. البته مسائل و الزامات دیگری هم ضمیمه می‎شوند که ما را به سمت این سیاست پیش می‎برد. ما باید به سمت شناسایی نقاط راهبردی‎تر در عالم حرکت کنیم و تمرکز فعالیت‎های مستقیم خودمان را در این نقاط قرار بدهیم. حوزة پیرامونی از دانش‎آموختگان و فارغ‎التحصیلان جامعة المصطفی استفاده می‎کنیم. برای این منظور طرحی فراهم شده است.

نکتة دیگر اینکه در این سال‎ها با توجه به نیازی که وجود داشته به سمت افزایش کمی فعالیت‎ها حرکت کرده‎ایم. شاید امروزه ضرورت داشته باشد که بخشی از فعالیت‎های خودمان را متمرکز بر کیفی‎سازی کنیم؛ یعنی تعمیق فعالیت‎ها. لذا توجه به کیفیت آموزش‎ها و پژوهش‎ها و تعمیق فعالیت‎های جامعة المصطفی در حوزه‎های دانشی جزء سیاست‌هایی است که ان‎شاءالله در آینده دنبال خواهد شد. طبیعتاً این‎گونه فعالیت‎ها نیاز به زیرساخت‎های لازم هم دارد. همسان و همساز کردن ساختارهای داخلی ما با این‎گونه فعالیت‎های جدید نیاز به تأملاتی دارد و طبیعتاً نیاز به بازنگری در حوزة ساختاری داریم تا ساختارهای داخلی و خارجی خودمان را با محدودیت‎های جدید متناسب‎تر و هماهنگ‎تر کنیم. ان‎شاءالله این کار هم انجام خواهد شد. در این بین با توجه به مشکلات اخیر کشور نیاز به سیاست‎ مدیریت هزینه‎ها هم داریم. در صدد این هستیم بدون اینکه فعالیت‎هایمان آسیب ببینند با بهسازی روش‎ها و فرایندهای کاریمان بهره‌وری را بالا برده و بدون خللی و وقفه‎ای در کارها هزینه‎ها را کاهش بدهیم و مدیریت کنیم.

تاکنون چه طراحیهایی را اجرایی کردهاید و چه دستاوردهایی داشتهاید؟

در حوزة آموزشی و به نیت اجرایی ساختن سیاست کیفی‎سازی، طرحی تحت عنوان طرح تحول نظام آموزشی جامعة المصطفی فراهم شده که البته چندین سال روی این طرح کار علمی و تحقیقی صورت گرفته و از دیدگاه‎های مدیران مختلف، اساتید و حتی خود طلاب و فضلا استفاده شده است. بحمدالله امسال عملیاتی شدن این طرح آغاز شد. این طرح اقتضائاتی دارد از جمله هماهنگ‎سازی ساختارهای آموزشی ما با فعالیت‎ها پیش‎بینی‎شده در این طرح. اولویت اول ما در حوزة آموزش پیاده‎سازی و عملیاتی‎سازی طرح تحول نظام آموزشی خواهد بود. عملاً با اجرایی شدن آن هم نظام آموزشی ما با نیازها و مأموریت‎های جامعة المصطفی متناسب‎تر خواهد شد و هم کیفیت افرایش پیدا خواهد کرد. علی‎رغم اینکه ممکن است در کمیت پذیرش به دنبال افزایش نباشیم، اما به لحاظ رشته‎ای و محتوای آموزشی، بخشی از کیفی شدن آموزش ما به این است که رشته‎ها، سازگاری بیشتری با نیازهای بین‎المللی پیدا کنند. از این نظر از 160 رشته‎ گرایش که قبلاً داشتیم، به حدود 400 رشته گرایش رسیده‎ایم. در شرایط جدید بر اساس حوزه‎های دانشی ساختار آموزشی ما تعریف می‎شود. ما شش حوزة دانشی کلان برای جامعة المصطفی تعریف کرده‎ایم که عبارت‎اند از: حوزة دانش‎های فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و ادیان (فلسفه و کلام و عرفان)، علوم انسانی، فرهنگ و زبان و سیره و تاریخ تمدن اسلامی.

جامعة المصطفی در بسیاری از این رشته‎ها پیشگام طراحی است. در گذشته هم چنین پیشگامی را برای جامعة المصطفی شاهد بوده‎ایم. بسیاری از رشته‎هایی که شاید در مراکز علمی دیگر و در خود حوزة علمیة قم وجود نداشتند، در جامعة المصطفی طراحی و اجرایی شدند و به درجه‎ای از رشد رسیدند. در حال حاضر در جاهای دیگر هم مورد اقتباس قرار گرفته‎اند و در حال اجرا هستند. از این نظر ما رشته‎های فراوانی داریم که اولین بار است طراحی و تولید و اجرا می‎شوند و امیدواریم ان‎شاءالله با اجرای موفق آن‎ها الگویی بشوند تا در مراکز علمی دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرند. لذا طرح تحول نظام آموزش جامعة المصطفی یکی از اولویت‎های کاری ما است که امیدواریم استقرار پیدا کند و در داخل و خارج از کشور اجرا بشود.

در حوزة پژوهشی هم قبلاً طرحی تحت عنوان قطب‎های زبانی مدون شد که این قطب‎ها در نقاط مختلف دنیا حضور داشته باشند و بتوانند تولیدات علمی ما را منتشر کنند. یکی از نمونه‎های شاخص آن مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی است که در لبنان کتابهایی را به‌طور گسترده به زبان عربی منتشر می‎کند. همچنین پژوهشکده‎ای به نام اسلام و غرب داریم که تولیداتی را به زبان انگلیسی دارد و امروز شاید نزدیک به صد اثر فاخر به زبان انگلیسی در این پژوهشکده تولید و منتشر شده .

 توجه جامعة المصطفی به حوزة پژوهش را می‎توان در دو بخش تعریف کرد:

بخشی از پژوهش‎های ما، پژوهش‎های درون نظام آموزشی است. در طراحی نظام آموزشی جامعة المصطفی توجه خاصی به بخش پژوهشی صورت گرفته است؛ از جمله تحقیقات درون نظام آموزشی، پایان‎نامه‎نویسی، تحقیقات پایان دوره کارشناسی، رساله‎نویسی و... که در طی سال‎های گذشته استقرار پیدا کرد و مسیر خودشان را پیدا کرده‌اند. ما باید سمت و سوی این تحقیقات را به سمت نیازهای واقعی دنیای معاصر سوق بدهیم. کیفی‎سازی این رساله‎ها مهم است. هر یک از این پژوهش‎ها می‎تواند مشکل و نیازی را برآورده و تأمین کند. نکتة دیگر اینکه نظام آموزشی به‎گونه‎ای طراحی شده‎ که افراد را برای پژوهشگری توانمند کند. در برخی نظامات آموزشی گاهی چنین خلأتی احساس می‎شود؛ یعنی کمتر به تربیت پژوهشی توجه می‎شود؛ اما در نظام آموزشی جامعة المصطفی هم در سال‎های گذشته و هم در طرح جامع برای سال‎های آینده به این مسئله توجه خاصی صورت گرفته است. به همین خاطر تولیدات پژوهشی در قالب نشریات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی روز‎ به روز افزایش پیدا کرده است. تعداد نشریات دارای رتبة علمی ما رو به گسترش‎اند. هم اساتید ما و هم طلاب و فضلای ما تولید علمی خودشان را که از تراز علمی مناسبی برخوردارند در این نشریات منتشر می‌کنند. امیدواریم بتوانند با حضور چشم‎گیرتر در کار تولید علوم انسانی و اسلامی نقش مثبت و ارزنده‎ای ایفا کنند.

بخش دیگر پژوهش‎های ما بیرون از نظام آموزش جامعة المصطفی است. اساتید و پژوهشگران ما توانایی‎هایی دارند که این توانایی‎ها باید زمینة بروز و ظهور پیدا کنند؛ هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور. لذا در ساختارهای علمی جامعة المصطفی از سال‎ها پیش، مراکز پژوهشی پیش‌بینی شده برای نمونه پژوهشگاه بین‎المللی جامعة المصطفی که در قم مستقر است. چند مرکز پژوهشی در داخل کشور (مشهد، گرگان و اصفهان) تشکیل شده. در خارج از کشور هم حدود ده مرکز پژوهشی فعال هستند. ان‎شاءالله با شکل گرفتن قطب‎های زبانی این بخش‎ها هم فعال‎تر خواهند شد. جامعة المصطفی پژوهش را به‌عنوان یک جزء مهم مأموریت خودش قرار داده است. همان‎طور که عرض کردم تا امروز هم آثاری که توسط فارغ‎التحصیلان جامعة المصطفی به زبان‎های مختلف منتشر شده، از آمار بالایی برخوردارند. آن بخشی که گردآوری شده ده‎ها هزار اثر علمی است. در این میان آثار زیاد دیگری هم طبیعتاً وجود دارند که به دست ما نرسیده‎اند.

چند تن از فارغ‎التحصیلان ما در صربستان مرکز پژوهشی دایر کردند که‎ تعداد زیادی از آثار علمی فاخر جامعة المصطفی را ترجمه یا خودشان آثار علمی دیگری در این زمینه‎ها تولید کرده‎اند. نشریة بسیار فاخری دارند که به عنوان یکی از نشریات علمی‎ ـ پژوهشی مورد توجه در کشور صربستان شناخته می‎شود.

دستاوردهای المصطفی در طول این سه الی چهار دهه بسیار قابل توجه است. حدود پنجاه هزار نفر فارغ‎التحصیل در نقاط مختلف جهان تربیت شده. کمتر کشور پرجمعیتی در دنیا هست که دانش‎آموختگان و دانش‎پژوهان جامعة المصطفی در آن حضور نداشته باشند. بسیاری از آنان انسان‎های مؤثری در چرخة علمی و فرهنگی کشور خودشان هستند و تأثیر مثبتی هم دارند به طوری که مسئولین آن کشورها اذعان می‎کنند دانش‎آموختگان جامعة المصطفی شخصیت‎های معتدل و متین و سازگار با فضای اجتماعی کشورشان هستند. برخلاف برخی مراکز مشابه دیگر که وقتی فارغ‎التحصیلان آن‎ها‎ به کشورشان برمی‎گردند مشکلات فراوانی ایجاد می‎کنند. در حالی که فارغ‎التحصیلان جامعة المصطفی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی و آسیایی مشغول فعالیت هستند و حقیقتاً انسان‎هایی هستند که آثار مثبت اجتماعی برای جامعة خودشان دارند و در خدمت پیشبرد علم و فرهنگ و معنویت جوامع خودشان هستند.

یکی دیگر از دستاوردهایی که در جلسة معارفه به آن اشاره کردم، آموزش زبان فارسی در دنیا است. امروزه مراکزی هستند که داعیة تولیت و ترویج زبان و ادبیات فارسی را دارند؛ ولی هیچ کدام از آن‌ها کارنامة قابل ارائة به اندازة جامعة المصطفی در بسط و نشر زبان و ادبیات فارسی ندارند. صدها هزار نفر در دنیا امروز زبان فارسی را از مسیر و از طریق جامعة المصطفی آموخته‌اند؛ زبان و ادبیات فارسی علاوه بر اینکه زبان دوم دنیای اسلام است و بخش زیادی از معارف اسلامی در این زبان تولید شده، در این دهه‎های اخیر، زبان گفتمان انقلاب اسلامی است. بسیاری از پیام‎ها و مضمون‎های انقلاب اسلامی به این زبان تعلق دارد. بسیاری از افراد با توجه به علاقه و محبتی که به گفتمان انقلاب اسلامی دارند، در پی یادگیری زبان و ادبیات فارسی هستند تا مستقیماً به کانون این پیام‎ها ارتباط پیدا کنند. با توجه به اینکه در دو سدة اخیر تلاش زیادی صورت گرفت تا زبان فارسی در نقاط مهمی از دنیا به فراموشی سپرده بشود، چنین دستاوردی کم‎اهمیت نیست. زبان فارسی در شبه قاره تا دویست سال پیش حضور چشم‎گیری داشت؛ اما با سیطرة استعمار در شبه قاره و تسلط زبان انگلیسی به تدریج زبان فارسی از حوزة شبه قاره حذف شد. امروزه این زبان در سطح دنیا در حال احیا شدن است و این مسئله در واقع حوزة تمدنی اسلامی ایرانی ما را در دنیا گسترش می‎دهد و چنین دستاوردی بسیار حائز اهمیت است.

همان‎طور که عرض کردم ما باید در شرایط جدید به سمت کیفت‎بخشی فعالیت‎ها حرکت کنیم و علاوه بر تربیت نیروهای انسانی به ارتقاء کیفیت آثار علمی بپردازیم؛ به نحوی که به مرجعیت علمی در حوزة دانشی علوم انسانی اسلامی دست پیدا کنیم. آرمانی که جامعة المصطفی دنبال می‎کند، مرجعیت یافتن در حوزه‎های دانشی مربوط به خود در جهان است که به‎ نظر ما دور از دسترس هم نیست.

از نظر شما چه نسبتی میان جامعة المصطفی و انقلاب اسلامی برقرار است؟

جامعة المصطفی از حسنات انقلاب اسلامی است. جامعة المصطفی علاوه بر اینکه مبتنی بر بنیان‎های عمیق حوزة علمیه است، یکی از محصولات انقلاب اسلامی و اندیشة حضرت امام خمینی(ره) است و در ادامه با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری و گفتمان ایشان در دنیا پیش رفته‎ و اساساً بر اساس این گفتمان حرکت خودش را از ابتدا تنظیم کرده است. از اندیشه های مبارک حضرت امام مسئلة وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است و این راهبرد توسط انقلاب اسلامی دنبال شد. این رویکرد در دستور کار و مبنایی برای فعالیت‎های المصطفی بوده است.

شاید مرکز علمی در دنیای اسلام وجود نداشته باشد که تحصیل‎کردگان آن از هر مذهبی که باشند، فقه و کلام خودشان را آموزش ببیند؛ البته با نگاه تقریب مذاهب و احترام به دیدگاه مذاهب دیگر.

چند سال قبل که رئیس سازمان دیانت ترکیه به ایران آمده بود، به گرگان رفت و مجموعة اهل سنت جامعة المصطفی را دید و بسیار تعجب کرد. المصطفی که مبتنی بر مبانی اعتقادی اهل بیت علیهم‎السلام است، پیروان دیگر مذاهب را پذیرش کرده و آنان را بر اساس مبانی فکری و اعتقادی و فقهی خودشان آموزش می‎دهد. این رویکرد در ایران و در مراکز خارج از کشور المصطفی امری عادی است. بسیار از دانش‎آموختگان المصطفی از مذاهب دیگر اسلامی هستند. حتی دانش‎آموختگانی داریم که پیروان ادیان دیگرند. به جامعة المصطفی می‎آیند و با معارف اسلامی آشنا می‎شوند. درهای المصطفی به روی همة جویندگان معارف الهی و معنوی و گفتمان انقلاب اسلامی باز است.

در نمایندگی جامعة المصطفی در تهران حتی پیروان دیگر ادیان هم می‎توانند حضور داشته باشند و معارف‎ لازم اسلامی را آموزش ببیند. همین امر تحقق آرمان و ایدة امام راحل و مقام معظم رهبری است. ایدة تقریب و وحدت مذاهب اسلامی و ایدة پیام انسانی و جهان‌شمول اسلام و مکتب نورانی اهل‎بیت علیهم‎السلام.

جامعة المصطفی تمام تلاش خودش را طی این سال‎ها بر این قرار داده تا بر اساس راهبردهای متخذ از گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه‎های ناب امام راحل و مقام معظم رهبری حرکت کند و ان‎شاءالله این مسیر ادامه خواهد داشت.

نمونة دیگر توجه خاصی است که جامعة المصطفی به علوم عقلی و معنوی و عرفانی دارد. این نگاه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بود. در حال حاضر مراکز آموزشی اسلامی در دنیا هستند که اصولاً نسبت به علوم عقلی و عرفانی توجهی ندارند؛ اما المصطفی این رویکرد را در برنامه خودش قرار داده و یک حوزه از شش حوزة دانشی آن، حکمت و ادیان است؛ که شامل مباحث فلسفی و کلامی و عرفانی می‌شود.

مقام معظم رهبری توجه خاصی به علوم انسانی با نگاه دینی دارند. در طی این سال‎ها به‎طور مکرر نسبت به اسلام‎سازی و دینی ‎سازی علوم انسانی توجه و تنبه دادند و المصطفی یکی از راهبردهای خودش را تولید و بسط و گسترش علوم انسانی مبتنی بر نگاه دینی قرار داده است. همة این‎ها برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه‎های امام و رهبری است که به یاری خدا در آینده هم ادامه پیدا می‎کند.

همکاری و ارتباط جامعة المصطفی با حوزة علمیه به چه صورت است؟

جامعة المصطفی برآمده از حوزة علمیه و متعلق به حوزة علمیه است و جدای از آن نیست. طبیعتا در همة کارها، این هماهنگی‌ها و حمایت‎ها می‎تواند به ما کمک کند. المصطفی به‌عنوان بخش بین‎المللی حوزة علمیه به معنای عام کلمه فعالیت می‎کند و رسالت خود می‎داند اندیشه و پیام حوزه علمیه را به سراسر دنیا برساند. عمدة اساتیدی که در جامعة المصطفی فعالیت می‎کنند، پرورش یافتة حوزة علمیه هستند و ما این همکاری را ان‎شاءالله مغتنم می‎دانیم و امیدواریم این همکاری‎ها ادامه داشته باشد.


حجت الاسلام والمسلمین مجید خالق‎پور: پژوهش‌های ما ناظر بر نیاز‌های جهان بشریت استUntitled-2

تبیین فعالیتهای معاونت فرهنگی جامعهالمصطفی در داخل و خارج از کشور و اقداماتی که تا کنون انجام گرفته و تبیین سیاستهای کلان فرهنگی از جمله موضوعاتی بود که معاون فرهنگی جامعهالمصطفی به آن اشاره کرد.

در معاونت فرهنگی چه اقداماتی تاکنون انجام دادهاید؟

در حوزة تربیت مهم‎ترین کاری که معاونت فرهنگی انجام داده، تربیت شخصیتی افراد است. جامعة المصطفی در این زمینه هم توفیقات خوبی داشته؛ اما این توفیق بیشتر از آن اساتید راهنمای اخلاقی و تربیتی و مشاورین اخلاقی جامعة المصطفی بوده است. به نحوی پدر معنوی طلبه‎ها خود اساتید هستند. اضافه بر آن مرکز مشاورة ما هم فعال است؛ همچنین مفاهیم اخلاقی که به نحوی در متون آموزشی ما تزریق شده‎اند تا به نحوی بتوانند در اعماق علمی و دانشی طلبه‎ها تأثیرگذار باشند. همین که دستاوردها و خروجی ما در عرصة فرهنگ و تربیت در جهان خوش درخشیده و طلبه‎های ما در کشور خودشان به‌عنوان پناهگاه فکری و عاطفی مردم قرار گرفته‎اند نشانة آن است که جامعة المصطفی در عرصة تربیت و در عرصة فرهنگ موفق بوده است. یعنی نیروی تربیت کرده که توانسته تکیه‎گاه مردم قرار بگیرد.

بخش دیگری که در معاونت فرهنگی جامعة المصطفی مطرح می‎باشد، قرآن و حدیث است. در این زمینه هم توفیقات چشم‎گیری داشته‎ایم. به هر حال امروزه از میان طلاب خود کسانی را داریم که رتبه‎های اول قرائت، تجوید و معارف را کسب کرده‎اند. در حوزة حدیث هم موفقیت‎هایی به دست آورده‎اند. هم به لحاظ قرائت و هم به لحاظ حفظ قرآن و ادعیه رتبه‎های خوبی کسب کرده‎اند. طلبه‎هایی داریم که کل قرآن و نهج‎البلاغه و صحیفة سجادیه را حفظ کرده‎اند. حتی در موقع صحبت کردن، سخنان خودشان را به آیات قرآن یا به سخنان ائمه مستند می‎کنند. این توانایی و ظرفیتِ بسیار بزرگی است و باید توجه داشته باشیم که این ظرفیت صفر به صد رسیدن است. چون بسیاری از طلاب تا قبل از پذیرش در جامعة المصطفی با الفبای عربی هم آشنا نبودند. از میان آن‎ها کسانی پیدا شدند که به این درجه از معرفت و معنویت رسیده‎اند. البته طلبه‎هایی از ملیت‎های عرب‎زبان هم در جامعة المصطفی حضور دارند. با این حال طلبه‎هایی از دیگر کشورها هم حضور دارند که معرفت علوم اسلامی را از صفر آغاز کردند. این ظرفیت است که توانسته مجموعة کلان را به یک استقرار معرفتی در حوزة مهارتی قرآن و حدیث برساند. این دستاورد دیگری از معاونت فرهنگی جامعة المصطفی است.

سیاست کلان طرحهای معاونت فرهنگی تا چه اندازه متأثر از تولیدات پژوهشی جامعة المصطفی است؟

در مجموع جامعة المصطفی رسالت تولید اثر به‌صورت مستقل ندارد. ما مرکز آموزشی هستیم و نه مرکز پژوهشی. لذا پژوهشی‎های ما تبعی است؛ به این معنا که 117 رشته در جامعة المصطفی دایر هستند و در طرح تحول 400 رشته ساماندهی شده‎اند. 400 رشته آمادة ارائه هستند تا آموزش داده بشوند. طبیعتاً پژوهش‎های ما هم در بستر و متن این کار آموزشی باید سامان بگیرد. یا به‌عنوان پژوهش‎های متون درسی یا کمک‎آموزشی متون آموزشی یا رساله‎ها و پایان‎نامه‎ها خودشان را نشان می‎دهند. علاوه بر اینکه باید طلبه‎ها را از نظر علمی رشد بدهیم و نیازهای پژوهشی‎شان را پاسخ بدهیم، چون مخاطب دارند و مخاطبانشان مردم خودشان هستند، باید متناسب با نیازهای مردم خودشان پژوهش‎هایی ارائه بدهیم تا بتوانند در ذیل آن پژوهش‎ها توانمندی پیدا کنند تا پاسخگوی نیازهای مخاطبین خودشان قرار بگیرند. لذا پژوهش‎های ما در چند عرصه انجام می‎پذیرد: یک عرصه مربوط به طلاب است و آن فرایند تحصیلی که باید طی کنند. وقتی مربوط به آنان است طبیعتاً باید متن آموزشی‎شان در مراحلی که لازم دارد، آماده بشود. دوم، متون کمک‌آموزشی طلاب  است و سوم خروجی دوره و برآیند آن فرایند آموزشی که تبدیل به رساله دکتری یا پایان‎نامة ارشد می‎شود. این امور مربوط به طلاب می‎شود. عرصة دیگر مربوط به مخاطبین طلاب می‎شود. طلابی که بعد از دوران فارغ‎التحصیلی می‎خواهند در کشور خودشان حضور داشته باشند، باید پاسخگوی معرفتی مردم مخاطب خودشان باشند. لذا یکسری پژوهش‎های ما ناظر بر نیازهای اسلامی و جهان بشریت در نگاه کلان است. یعنی بررسی می‎کنیم کشورهای مختلف چه نیازهایی دارند و طرح‎های ما متناسب با رشته‎ها چه دانش و فهمی از اسلام نیاز دارند و طبیعتاً باید یکسری تولیداتی ناظر بر آن‎ها داشته باشیم. برای این بخش بیشتر از ظرفیت خود طلبه‎ها استفاده می‎شود. در همین انجمن‎های علمی، علاوه بر انجمن‎های فرهنگی از ظرفیت طلبه‎ها استفاده می‎کنیم. طلبه‎های ما مراکز پژوهشی تشکیل دادند که مجوز آن‎ها را خودمان می‎دهیم. به هر حال بخشی از مجموعة گروه‎های پژوهشی یا انجمن‎های پژوهشی که طلبه‎ها تشکیل می‎دهند، ناظر به مخاطبین طلبه‎ها در کشور خودشان است.

بخش دیگر از پژوهش‎ها هم مربوط به مطالعات سازمانی ما است. اطلاعاتی که لازم است سازمان برای به‎روز نگه داشتن خودش هم به لحاظ آموزشی و هم به لحاظ فرهنگی خودش را به‎روز نگه بدارد. تا اینکه بتواند آنچه عرضه می‎کند متناسب با زمان باشد.

لذا ما در حوزة فرهنگ در هر سه عرصة پژوهش کار می‎کنیم: هم در فرایند آموزشی یکسری پژوهش‎هایی داریم؛ هم متناسب با نیازهای فرهنگی مخاطبین یکسری تولیداتی داریم و هم ناظر به مأموریت‎های فرهنگی خودمان باید مدام به‎روز باشیم و پژوهش‎های سازمانی داشته باشیم.

کیفیت ارتباط و همکاری شما با مراکز علمی آموزشی دیگر چگونه است؟

بعضی از مجموعه‎های علمی کاملاً زیر نظر خود جامعة المصطفی هستند. مجتمع امام، مدارس و نمایندگی ما در مشهد، اصفهان، تهران، گرگان (برای اهل سنت)، قشم، آشتیان و... مدارس علمیة تابعة جامعة المصطفی هستند که به‌عنوان مجتمع عالی شناخته می‎شوند؛ برای مثال مجتمع عالی قران و حدیث، مجتمع عالی فلسفه و حکمت، مجتمع عالی فقه و اصول و... . این مجتمع‎ها کاملاً زیر نظر جامعة المصطفی فعالیت می‎کنند.

تعداد قابل توجه دیگری هم مدارس پیوسته داریم که هم در داخل و هم در خارج از کشور فعالیت دارند و مدیریت این مدارس بر عهدة طلبه‎های جامعة المصطفی است. هر کدام از طلبه‎ها که درخواست مجوز برای تأسیس مدرسه داشتند، به آن‎ها متناسب با شرایطی که داشتند مجوز دادیم و در داخل و خارج از کشور مدارسی به این نحو دایر شدند. این مدارس رشته‎های ما را دنبال می‎کنند؛ اما به لحاظ مسائل اداری و مالی تابع خودشان هستند؛ یعنی هزینه‎ها را خودشان پرداخت می‎کنند. حمایتی ما از آن‎ها اولاً این است که رشتة مجوزدار به آن‎ها می‎دهیم و ثانیاً طلبه‎هایشان کد و مدرک تحصیلی جامعة المصطفی را کسب می‎کنند. یعنی به لحاظ محتوای آموزشی صددرصد تابع جامعة المصطفی هستند؛ اما به لحاظ اداری و مالی تابع خودشان. البته ما به هر متقاضی مجوز نمی‎دهیم و باید ظرفیت‎شناسی کنیم. در صورتی که متقاضیان شاخص‎های یک مدرسه را داشته باشند، به آن‎ها مجوز می‎دهیم.

متقاضیان تأسیس مدارس تابعه باید چه شاخصهایی داشته باشند تا بتوانند از جامعة المصطفی مجوز بگیرند؟

به هر حال مدارس آن‎ها از نظر بنا ظرفیت اولیة تکنولوژی آموزشی را داشته باشند و هم به لحاظ بودجه‎ای بتوانند طلبه‎ها را پشتیبانی کنند و هم به لحاظ استاد بتوانند علمیت آنجا را اداره کنند. اگر اساتیدشان تأمین شده باشد و برای ما احراز بشوند، یعنی اساتید از ناحیة معاونت آموزشی ما تأیید بشوند و به لحاظ ساختمانی و بودجه‎ای مشکلی نداشته باشند، مجوزی به آن‎ها می‎دهیم. البته در ابتدا موافقت اصولی صورت می‎گیرد و بعد از یک دوره آموزشی، ارزیابی می‎شوند که موافقت اصولی یا تمدید می‎شود یا اینکه موافقت قطعی به آن‎ها داده می‎شود.

علاوه بر این‎ها ما یکسری مجموعه‎های همکار داریم. برای مثال جامعة الزهرا مجموعة همکار جامعة المصطفی است. برای مثال این مجموعة همکار از ما طلبه‎های غیرایرانی درخواست می‎کند. ما هم در صورتی که آن مجموعه رشتة ما را اجرا کند، با آن همکاری می‎کنیم.

در جامعة المصطفی به کدام زبان تدریس میشود؟

زبان آموزشی ما در جامعة المصطفی فارسی است؛ اما طبیعتاً متون عربی هم برای برخی رشته‎ها داریم. برخی از دروس هم به زبان انگلیسی تدریس می‎شوند. در واقع زبان رسمی آموزشی ما فارسی است و دیگر زبان‎ها متناسب با محتوای خود دروس هم به کار گرفته می‎شوند.

آیا طلاب ایرانی میتوانند در جامعة المصطفی پذیرش بشوند؟

مجوز این را داریم که بیست درصد کل ظرفیت جامعة المصطفی را به دانش‎آموختگان ایرانی اختصاص بدهیم. البته شرایط خاصی دارد و شهریه‎هایی هم دریافت می‎شود. در مجموعة ما هم طلاب ایرانی هستند و هم غیرایرانی. اما سقف پذیرش ما از طلاب ایرانی بیست درصد است.

چه طرح و برنامهای برای اشتغال فارغالتحصیلان دانشآموختگان خود دارید؟

رسالت ما این نیست که پیگیر وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان باشیم. البته برای ارتقای علمی باید بستر مناسب را فراهم کنیم.

در جامعة المصطفی مرکز کوتاه‌مدت داریم که جدای از آن مرکز آموزشی، میدان وسیع و تنوع رشته‎ای و دوره‎ای دارد. در حوزه‎های مختلف معرفتی و مهارتی فعال است. فارغ‎التحصیلان ما از کشورهای مختلف به ایران می‎آیند و دوره‎های یک ماهه و دو ماهه برگزار می‎کنند و به کشور خودشان برمی‎گردند. یعنی فارغ از دوره‎ها و رشته‎های آموزشی، دوره‎های کوتاه مدت به این صورت داریم. از این طریق بخشی از فارغ‎التحصیلان ما از نظر تربیتی و مهارتی و علمی رشد می‎کنند. اما در مجموع برنامه‎ای برای اشتغال فارغ‎التحصیلان خودمان نداریم. البته با بعضی از مراکز تفاهم‌نامه‌هایی داریم و طبیعتاً از نیروهای فارغ‎التحصیل ما استفاده می‎کنند. در واقع پشتوانة علمی داریم، اما پشتوانة شغلی به‎طور گسترده نداریم.

مدرکی که به فارغالتحصیلان جامعة المصطفی اعطا میکنید، از اعتبار لازم برخوردار است؟

مدرک جامعة المصطفی مانند سایر دانشگاه‎ها اعتبار دارد. همان‎طور که وزارت علوم مدارک سایر دانشگاه‎های کشور را اعتباربخشی و به دنیا معرفی می‎کند جامعة المصطفی هم از همان اعتبار برخوردار است. بنابراین تفاوتی از این نظر وجود ندارد. البته بعضی از دانشگاه‎ها در دنیا شهرت پیدا کردند و طبیعتاً دانش‎آموختگان برخی از دانشگاه‎های معتبر از موقعیت بهتری در جوامع برخوردار هستند. برخی دانشگاه‎ها را استعلام می‎کنند که آیا از اعتبار کافی برخوردار هست یا خیر. طبیعتاً برای هر دانشگاه‎هایی این مسائل مطرح است. اما در نگاه کلان و به لحاظ قاعده و قانونی مدرک جامعة المصطفی با سایر مراکز علمی و آموزشی تفاوتی ندارد؛ چون اعتباربخشی همة مراکز علمی و آموزشی یا از وزارت علوم است یا از شورای عالی انقلاب فرهنگی. تاکنون خوشبختانه مشکل خاصی در زمینة اعتبار و مجوز مدرک نداشته‎ایم.

فرایند پذیرش طلاب در جامعة المصطفی را تبیین بفرمایید.

فرایند پذیرش در جامعة المصطفی راحت است. برای این منظور سامانه‎ای طراحی شده است و افراد در آن ثبت‎نام می‎کنند و بعد از اینکه شرایط افراد احراز بشود و اگر واجد شرایط باشند، اقدام به امور پذیرش آنان می‎کنیم و باقی مراحل ورودشان را انجام می‎دهیم. بعضی از افراد برای پذیرش حضور ثبت‎نام می‎کنند و برخی برای پذیرش غیرحضور و مجازی. هر کدام از این‎ها سامانة خاص خود را دارند. مراحل ورود به دوره‎های حضوری جامعة المصطفی شرایط خاصی دارد که یکی از آن‎ها ویزای تحصیلی است. بخشی از امور را سفارت‎ها یا کنسولگری‎ها انجام می‎دهند.

طلبه‎ها بعد از پذیرش باید دورة یک ساله آموزش زبان فارسی را بگذرانند. یکی از امتیازهایی که جامعة المصطفی دارد، همین است. در درون این مرکز علمی، مرکز آموزش زبان فارسی هم وجود دارد. می‎توان گفت که این مرکز آموزش زبان فارسی همانند ندارد. امتیاز آن بر این است که ما در یک دورة یک‎ساله با تنوع ملیتی که داریم، طلبه‎ها را به مقداری مسلط به زبان فارسی می‎کنیم که بعد از گذراندن دوره وارد سیستم آموزشی می‎شوند و رشته‎های متنوع ما را سپری می‎کنند و مقاطع مختلف تحصیلی، کارشناسی، ارشد و دکتری را می‎گذرانند. مرکز آموزش زبان فارسی دو مرحله دارد: یک مرحلة آموزش زبان فارسی به مدت شش ماه و دوم دورة آموزش معارف اسلامی که از آن به دورة تثبیت زبان فارسی تعبیر می‎شود. در حقیقت در شش ماه دوم چهارچوب‎های معرفتی را کسب می‎کند. وقتی دورة زبان فارسی را بگذراند و از امتیاز لازم برخوردار بشود، وارد دوره‎های تحصیلی کارشناسی می‎شود. در مجموع دوران تحصیلی طلبه‎ از ابتدا تا پایان دورة دکتری به فراخور نوع رشته‎ها، ده الی پانزده سال طول می‎کشد.

در طرحها و برنامههای خود تا چه اندازه منویات امام راحل را مدنظر قرار میدهید؟

تمام طرح‎های بالادستی ما که رشته‎ها بر اساس آن‎ها تعریف می‎شوند، بر اساس منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری تهیه می‎شوند. در متون درسی هم از اندیشه‎های حضرت امام و اندیشه‎های مقام معظم رهبری استفاده می‎شود.

در پایان اگر نکتة خاصی دربارة جامعة المصطفی باقی مانده آن را بهعنوان حُسن ختام گفتوگو بیان بفرمایید.

در پایان به این نکته اشاره کنم که جامعة المصطفی به‌عنوان مرکز آموزشی و علمی این آمادگی را دارد که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری و مجازی یافته‎های علمی خودش را عرضه کند تا دنیا بتواند از این یافته‎های علمی در رشته‎های تخصصی بهره‎مند بشوند.


Untitled-3حجت الاسلام والمسلمین علیرضا بی‎نیاز: از نظر کیفی و کمی در حال توسعه هستیم

معاون پژوهش جامعهالمصطفی العالمیه از طرحهای پژوهشی، اهم فعالیتهای این معاونت و دغدغهها و مشکلات پژوهشی سخن گفت.

تاکنون در بخش معاونت پژوهشی چه طرحهایی را اجرا کردید و احیاناً اگر طرحی برای آینده دارید، آن را هم تبیین کنید.

یکی از کارهایی که در جامعة المصطفی انجام شد و اخیراً برنامة منظمی برای آن در حال نوشتن است، تهیة برنامة جامع پژوهشی در طول تحصیل در سطوح مختلف برای طلاب است. این برنامه بحمدالله به‌صورت آزمایشی در بعضی از مراکز جامعة المصطفی شروع شده و با همکاری معاونت آموزش و بخش‎های ذی‌ربط همزمان با طرح تحول نظام آموزشی، بحث جایگاه برنامه‎های پژوهشی در ضمن تحصیل برای طلاب مورد بررسی و پیگیری است. ان‎شاءالله با نتیجه دادن طرح تحول آموزشی، برنامة جامع پژوهشی هم به نتیجه برسد.

برگزاری کارگاه‎های مختلف در سطوح مختلف برای مخاطبین داخل و خارج از کشور. این کارگاه‎ها برای آشناسازی طلبه‎ها با روش‎های تحقیق و پیشرفت تحقیق و مهارت افزایی پژوهشگران است. هر ساله ده‎ها کارگاه توسط مدارس یا به‌صورت مشترک توسط معاونت پژوهش برای مخاطبین مدارس مختلف در داخل و خارج از ایران برگزار می‎شود. یکی از برنامه‎های دیگری که باز در این راستا معاونت پژوهش پیگیری می‎کند، برگزاری همایش‎های علمی است که همه ساله بیش از ده همایش علمی در سطوح ملی و بین‎المللی به زبان‎های مختلف در کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار می‎شود و یکی از موضوعات مورد نیاز جامعه به صورت علمی به بحث و بررسی گذاشته می‎شود. از ده‎ها مقاله تا صدها مقاله در هر همایشی ارائه می‎شود و در بعضی از همایش‎ها تعداد مقالات به بیش از هزارتا هم رسیده که از بین آن‎ها مقالات منتخب برتر برگزیده و در همایش ارائه می‎شوند. همچنین چکیدة مقالات انتشار می‎یابد و در اختیار مجامع علمی و اساتید و طلاب قرار می‎دهیم.

یکی از کارها و فعالیت‎های دیگر پژوهش، مجله‎های علمی است. جامعة المصطفی در موضوعات مختلف مجلات متنوع علمی منتشر می‎کند. در حال حاضر شش مجلة علمی‎ ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی با موضوعات مختلف داریم که همة این مجلات از وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز دارند. در صدد ارتقای این مجلات هم هستیم. تعداد این مجلات هم در حال تأسیس و اضافه شدن هستند. بعضی دیگر از مجلات ما دانشجویی است. مجموعاً جامعة المصطفی 51 مجلة علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی و تخصصی و دانشجویی فعال دارد. همة این 51 مجله فعال هستند، البته بعضی از مجلات به خاطر مشکلات مالی در تاریخ انتشارشان تأخیری دارند. معمولاً مجلات ما یا فصلنامه یا دو فصلنامه هستند. ده‎ها مجلات فرهنگی توسط معاونت‎های دیگر در انگلستان، لبنان، سوریه، عراق، اندونزی و... منتشر می‎شوند. در داخل کشور هم مجلات علمی و فرهنگی فعالی هستند که جزو مجلات برتر کشور محسوب می‎شوند. بیشتر مجلات ما به زبان فارسی و بعد عربی و سپس انگلیسی است.

علاوه بر انتشار مجلات، فرصت مطالعاتی هم در معاونت پژوهش پیگیری می‎شود. فرصت مطالعاتی که اساتید و هیئت‌علمی دانشگاه‎های مختلف جهان که از جامعة المصطفی تقاضا دارند، فراهم می‎کنیم؛ همه ساله به چند نفر فرصت مطالعاتی اعطا می‎کنیم. همچنین اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‎های ایران که قصد دارند از توانمندی‎های جامعة المصطفی بهره‎ ببرند. برای این قبیل افراد هم به‌عنوان فرصت مطالعاتی خدماتی ارائه می‎دهیم؛ همه ساله برای دو الی سه نفر فرصت مطالعاتی داخل کشور فراهم می‎کنیم. چند فرصت مطالعاتی هم در سال از اساتید و اعضای هیئت‌علمی جامعة المصطفی به دانشگاه‎های مختلف سراسر جهان اعزام می‎شوند؛ بنابراین مسئلة فرایند پذیرش و اعطای فرصت‎های مطالعاتی هم با معاونت پژوهش المصطفی است که تاکنون ده‎ها مورد انجام داده‎ایم و در حال توسعه و تقویت هم آن هستیم.

یکی دیگر از مسائلی که در مجموعة المصطفی پیگیری می‎شود، انتشارات جامعة المصطفی است. کلیة آثار علمی که در مراکز مختلف المصطفی آماده می‎شوند، در شورای ممیزی نشر با مسئولیت معاونت پژوهش و حضور نمایندگان علمی و اداری بخش‎های مختلف المصطفی به تصویب می‎رسند و بعد چاپ می‎شوند. لذا کلیة کتاب‎هایی که در جامعة المصطفی چاپ و منتشر می‎شوند از طریق شورای ممیزی نشر در معاونت پژوهش به تصویب می‎رسند. علاوه بر انتشارات مرکزی، چندین انتشارات در کشورهای مختلف لبنان، اندونزی، هند، صربستان، لندن و... داریم. نکتة حائز اهمیت این است که جامعة المصطفی تاکنون توانسته سه هزار جلد کتاب آموزشی و علمی و پژوهشی منتشر و به جامعة علمی عرضه کند. حدوداً هشت‌صد عنوان کتاب مربوط به کتب درسی و باقی کتاب به صورت طرح‎های پژوهشی در حوزه‎های مختلف علوم انسانی و اسلامی تألیف یا ترجمه و به جامعة علمی ارائه شده‎اند.

بحمدالله جامعة المصطفی به جایی رسیده که برابر هر روز یک کتاب و اثر علمی منتشر می‎کند؛ یعنی اگر تولیدات علمی خودمان را محاسبه کنیم، هر سال حدوداً 365 اثر علمی داریم؛ حدوداً 250 اثر در داخل کشور و بیش از 100 اثر در خارج از کشور منتشر می‎شوند. همچنین اینکه بسیاری از آثارمان در سال‎های متعدد تجدید چاپ می‎شوند و کتاب‎ها به صورت چاپ جدید در کتاب‌فروشی‌ها وجود دارند. در مجموع می‎توان گفت که جامعة المصطفی هر روز حداقل یک کتاب و اثر علمی چاپ و منتشر و به جامعة علمی ارائه می‎کند. از این نظر با توجه به اینکه کتاب‎ها از نگاه دینی و در حوزه‎های علوم اسلامی و انسانی ‎چاپ می‎شوند، خدمت ارزنده‎ای برای جامعة علمی و حوزه‎های علمیه و دانشگاه است. جامعة المصطفی هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت در حال توسعه است. علی‎رغم اینکه مشکلات مالی به مراتب بیشتر از گذشته شده است، اما بحمدالله در تولید آثار علمی مشکلی نداریم. امیدوارم این تولیدات بتوانند خدمتی در عرصة علوم انسانی و اسلامی در جهان اسلام داشته باشند.

آیا برنامهای برای حمایت مالی از فارغالتحصیلان خارجی جامعة المصطفی هم دارید؟

یکی از اولویت‎های ما استفاده از پژوهشگران خارجی است؛ حتی در داخل ایران. مثلاً کلیة پژوهشگران ردة «الف» و «ب» به پژوهشگران بین‎المللی المصطفی معرفی شدند که در زمینة پروژه‎های تعیین شده فعالیت کنند. معمولاً این پژوهشگران اقتضائات کشورهای خودشان را بهتر می‎دانند. توان علمی دارند که چندین کتاب و مقاله ارائه کردند و به حد فعلیت رسیده‎اند. چنین افرادی را به پژوهشگران بین‎المللی المصطفی معرفی کردیم تا از وجودشان استفاده کند. چند نفر از همین بزرگان و فضلای غیرایرانی که به سطوح عالی رسیدند و در ایران حضور دارند، به‌عنوان هیئت‎علمی استفاده می‎کنیم. به‌کارگیری اساتید و مدیران در نمایندگی‎های جامعة المصطفی در خارج از کشور بر عهدة فارغ‎التحصیلان المصطفی است.

نکتة اول اینکه جامعة المصطفی رسالت و مسئولیت و وظیفة به‌کارگیری طلاب و فارغ‎التحصیلان المصطفی را ندارد. ما یک مجموعة علمی تربیتی ‌به تعبیری مجموعة دانشگاهی هستیم که وظیفة ما تربیت عالم دین، اعم از محقق، مبلغ، مدرس، مدیر و... است. حداقل باید در یکی از زمینه‎ها توانمندی بالایی داشته باشد. تربیت عالم دین وظیفة ما است، به‌کارگیری عالم دین بر عهدة نهادهای دیگر است. لذا سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل‎بیت، مجمع تقریب مذاهب و... می‎توانند از توان فارغ‎التحصیلان ما استفاده کنند.

نکتة دوم اینکه هم مرکز علمی ما و دیگر مراکز علمی به خاطر کمبود بودجه‎های مالی، امکان حمایت مالی فراوانی از فارغ‎التحصیلان ندارند. لذا طبیعی است که نتوانند حمایت‎های زیادی را داشته باشند. البته علی‎رغم اینکه وظیفة اصلی جامعة المصطفی تعلیم و تربیت عالم دین است، اداره کل فارغ‎التحصیلان طرح‎ها و برنامه‎های مختلفی طراحی کرده است. دوره‎های مختلفی برگزار می‎کند تا فارغ‎التحصیلان بتوانند برای ادامة زندگی و معیشتشان در کشورهای خودشان فعالیت کنند. همچنین وام‎ها و حمایت‎های مالی برای تأسیس مؤسسات علمی و فرهنگی انجام می‎دهند. با این حال نیاز فارغ‎التحصیلان جامعة المصطفی به مراتب بیشتر از این مقدار توان مالی است که ما داریم.

نکتة سوم اینکه تلاش ما بر این است که ماهی به دست طلبه‎های خود ندهیم، بلکه ماهیگیری یاد بدهیم. ما باید طلبه‎های خودمان را توانمند بار بیاوریم تا مهارت‎های مختلفی داشته باشند تا بتوانند در عرصه‎های مختلف زندگی خودشان را پیش ببرند. مهارت‎افزایی و توان‎افزایی و آماده‎سازی طلبه‎ها برای اینکه در جامعه مفید و مؤثر باشند، وظیفة ما است؛ اما اینکه ما حقوق بدهیم تا آن‎‎ها فعالیت کنند، نه به مصلحت می‎دانیم و نه چنین کاری در توان ما است. البته در اوایل کار نیاز به یکسری مساعدت‎ها و کمک‎هایی دارند. مراجع عظام تقلید لطف و محبت‎هایی هم به طلاب ما دارند. جامعة المصطفی در حد بودجة محدودی که دارد، کمک‎هایی را انجام می‎دهد. ما معتقدیم اگر طلبه قوی، فاضل و توانمند و متعهد باشد، زمینه‎های کار در کشورها برای او فراوان است و می‎تواند فعالیت‎های خودش را با کمترین چشم‎داشتی انجام بدهد و به نحوی آبرومند زندگی خودش را بگذراند. گلایة برخی از طلاب در این زمینه‎ها شاید به حق باشد و برای اینکه بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند، نیاز به حمایت مالی دارند.

برای تبیین و معرفی شخصیت و اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) طرح و برنامههایی داشتهاید یا احیاناً در پیش رو دارید؟

در اساسنامة جامعة المصطفی مسئلة گفتمان انقلاب اسلامی و رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری جزو امور اساسی مبنایی فعالیت‎های این مرکز علمی است و لذا همة کارهای آموزشی و تربیتی و پژوهشی هم گفتمان انقلاب اسلامی محور کار است. درصدی از کارهای پژوهشی ما صرف تبیین شخصیت و اندیشه‎های حضرت امام و مقام معظم رهبری و معرفی هویت واقعی انقلاب اسلامی ایران می‎شود. در پژوهشگاه جامعة المصطفی ده‎ها طرح در تبیین اندیشة حضرت امام و مقام معظم رهبری آماده شده و به چاپ رسیده یا در حال نهایی‎سازی است. چندین طرح هم برای آینده در دست اجرا داریم. اضافه بر این‎ها یک مرکز پژوهشی جدیدی در جامعة المصطفی تأسیس کردیم که با عنوان مرکز پژوهشی امامین انقلاب مطرح است و به بحث گفتمان انقلاب اسلامی و شخصیت و اندیشه‎های امام و مقام معظم رهبری به صورت خاص در موضوعات مختلف می‎پردازد و منظومة علمی از افکار امامین به دست اساتید و طلاب مورد پیگیری قرار می‎گیرد. از این نظر هم بحمدالله کارهای خوبی صورت گرفته و طرح‎های خوبی هم در حال اجرا است. علاوه بر اینکه جامعة المصطفی در هشتاد کشور فعالیت دارد، در شصت کشور نمایندگی دارد و بیش از هزار حوزة علمیه و مؤسسة تحت اشراف المصطفی و تابع آن هم وجود دارند. حدود 22 مرکز پژوهشی اعم از پژوهشگاه و پژوهشکده با 76 گروه علمی پژوهشی در فعالیت هستند. آخرین مرکز پژوهشی که اخیراً مصوب شده، مرکز پژوهشی امامین انقلاب است که امیدواریم ثمرات خوبی داشته باشد.

در پایان اگر نکتة خاصی دربارة جامعَة المصطفی باقی مانده، آن را بهعنوان حُسن ختام گفتوگو بیان بفرمایید.

به نظرم جامعة المصطفی نهادی بالنده است که به تدبیر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه تأسیس شده و با اشراف و درایت و مدیریت مقام معظم رهبری رشد کرده و توانسته است خدماتی ارزشمندی را به جامعة علمی جهانی ارائه کند. همة ما، اعم از کارکنان و طلاب و اساتید جامعة المصطفی باید تمام همت خودمان را داشته باشیم تا ان‎شاءالله انجام وظیفه کنیم. این توفیقی که ما پیدا کردیم برای اینکه به جامعة بشریت و انسانیت و جهان و مستضعفین کمک کنیم، فرصت بی‎بدیلی است و معلوم نیست تا چه مدتی این توفیق را داشته باشیم و این خدمات را انجام بدهیم. همة ما موظف هستیم تمام توانمان را با اخلاص در این راه صرف کنیم تا ان‎شاءالله بتوانیم مفید و مؤثر برای جامعة جهانی باشیم.


Untitled-4حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبری: ما بخش عملی حوزه علمیه هستیم

معاون ارتباطات بینالملل جامعهالمصطفی العالمیه، جایگاه المصطفی را در دنیا به ویژه در جهان اسلام مورد توجه قرار داد و از رابطه این نهاد با نهادهای بین المللی همسو در داخل و خارج کشور و نیز اهتمام المصطفی در معرفی امام و انقلاب سخن به میان آورد.

رسالت اصلی جامعة المصطفی را چه چیزی میدانید؟

تلاش ما در جامعة المصطفی این است که منویات امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در عرصة بین‎الملل به منصه ظهور برسانیم. این صدا را به گوش همة عالمیان برسانیم و الحمدالله امروزه جامعة المصطفی به فراگفتمان و فراروایت تبدیل شده است. یعنی اگر گفتمان‎ها و روایت‎های مختلفی در اقصی نقاط عالم وجود دارد، اعم از لیبرالیسم و مارکسیسم، سوسیالیسم و... یک فراروایتی به نام انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با تمام عرصه‎های معنوی و اخلاقی و انسانی آن وجود دارد و بُعد معرفتی و علمی و آکادمیک این انقلاب در عرصة بین‌الملل را جامعة المصطفی اداره می‎کند. ما مفتخریم که بحمدالله در اقصی نقاط عالم حضور داریم و صدای ما شنیده می‎شود. شاید کشور را پیدا نکنید که در آنجا فارغ‎التحصیلی از فارغ‎التحصیلان جامعة المصطفی حضور نداشته باشد. حضرت آقا فرمودند که این انقلاب بدون نام امام خمینی(ره) شناخته شده نیست. امروزه هم جامعة المصطفی به نام انقلاب و امام و مقام معظم رهبری شناخته می‎شود و فارغ‎التحصیلان ما در بسیاری از کشورهای دنیا به‌عنوان سربازان و فرزندان امام خمینی شناخته شده‎اند. این افتخاری است که ما امروز کسب کرده‎ایم و به دنبال تحقق آن در اقصی نقاط عالم هستیم.

طبیعتاً چندین فراروایت را در این بخش دنبال می‎کنیم. این فراروایت چند شاخه دارد که جامعة المصطفی به دنبال آن است. یکی از شاخصه‎های مهم آن بحث عقلانیت است که همة ما مستحضر هستیم شیعه به عقلانیتش زنده است. اگر تعقل و تفکر و عقل‎مداری در مفاهیم و تعالیم ما نباشد، گویی بخش عظیمی از آیین خودمان را از دست داده‎ایم. لذا به تفکر و تعقل در قرآن و روایات به‌وفور تأکید شده است. امام راحل و رهبری عزیز ما هم بارها بر همین امر تأکید فرمودند. جامعة المصطفی دارد عقلانی در همین مسیر حرکت می‎کند و رشته‎های کلامی، فلسفی و منطقی خودش را در بستر نهاد بزرگ و فاخر علمی پهن کرده است. ما با عقلانیت حرکت می‎کنیم و شعار عقلانیت هم می‎دهیم و مراکز دیگر را که متأسفانه عقل را تعطیل کردند، تحدی می‎کنیم. امروزه می‎بینیم که مراکز اسلامی در خارج از کشور که عقل را تعطیل کردند به کجا رسیده‎اند. عقلانیت وقتی بیاید، جلوی افراط و تفریط را می‎گیرد. جلوی فهم ناصحیح از تعالیم اسلامی را می‎گیرد؛ لذا وقتی عقلانیت بیاید بحث اخلاق و معنویت، شریعت‎محوری و تربیت‎مداری به‎طور معتدل سر جای خودشان قرار می‎گیرند. چون عقلی وجود دارد که سنجش می‎کند و جلوی افراط و تفریط را می‎گیرد.

جامعة المصطفی چه مشی سیاسی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور دارد؟

در فضای جهت‎گیری‎های سیاسی تابع منویات امام راحل هستیم. ایشان بارها بر وحدت اسلامی تأکید داشتند و ما سال‎ها همین رویکرد را مبنای خودمان قرار داده‎ایم. رهبری هم همه ساله بر همین رویکرد تأکید داشته‎اند. امروزه جامعة المصطفی منادی وحدت است. بخشی از طلبه‎های ما از اهل سنت هستند و بر اساس مذهب خودشان تحصیل می‎کنند و به مذهب خودشان هم فارغ‎التحصیل می‎شوند و هیچ اجباری در جامعة المصطفی برای تغییر مذهب وجود ندارد. هم در داخل و هم در خارج از کشور اجباری وجود ندارد. بلکه فراتر از تقریب بین‎ المذاهب، تقریب بین الادیانی را هم داریم و شعارش را می‎دهیم. امروزه در برخی از مراکز خارج از کشور ما مسیحیت هم حضور دارند. خانواده‎های مسیحی بارها به ما مراجعه کردند و گفتند که ما دوست داریم فرزندانمان در دانشگاه اسلامی درس بخوانند؛ چون در این دانشگاه‎ها امنیت روحی و روانی  و جسمی برای فرزندان ما بیشتر فراهم است. با اینکه مسیحی هستند از جامعة المصطفی استقبال می‎کنند. همة این‎ها به برکت انقلاب امام راحل پدید آمدند. این سفره‎ای است که امام رحمه الله علیه برای ما گستردند و پهن کردند و ما امروز از خان نعمتشان بهره‎مند هستیم و رهبری هم الحق و الانصاف خلف صالح آن امام بزرگ ما هستند و سکان‎داری این انقلاب را در طوفان‎های مختلف سیاسی و اقتصادی و بین‎المللی بر عهده گرفتند و به ساحل امن رساندند. بسیاری از معاندان نمی‎خواهند ما چهل‎ سالگی انقلاب اسلامی را در دنیا جشن بگیریم. همة کفار صف کشیدند تا این انقلاب به چهل‎ سالگی نرسد، اما به فضل الهی این انقلاب به پیش خواهد رفت و عناصر انقلابی از جمله جامعة المصطفی با وجود همة رقبای مشکل‎سازِ به مصاف آمده، مقابله می‎کنند.

همکاری شما با نهادهای دولتی و علمی دیگر چگونه است؟

ما یک نهاد بین‎المللی هستیم و با نهادهای بین‎المللی همسو در داخل کشور همکاری نزدیکی داریم؛ از جمله با وزارت خارجه. همة همکاری‎های ما هماهنگ با دستگاه دیپلماسی کلان کشور است و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات که رایزنی فرهنگی را در عرصه بین‎الملل بر عهده دارد. با آن سازمان هم هماهنگ هستیم و با سایر نهادهایی که رسالت‎هایی دارند و الحمدالله همکاری‎های خوبی با تک تک آن‎ها داریم. در عین حال با نهادهای بین‎المللی خارج از کشور هم طبیعتاً مراوداتی داریم. از جمله در یکسری اتحادیه‎های بین‎المللی دانشگاه‎ها عضو هستیم که در حال حاضر در عداد دانشگاه‎های مطرح دنیا قرار گرفتیم. عضو دانشگاه‎های یونسکو و دانشگاه جهان اسلام هستیم.

چند سال پیش نشستی در انگلستان برگزار شد که در آن همایشی تحت عنوان دانشگاه‎های مطرح دنیا در فضای جهان اسلام بررسی شد. سه دانشگاه که در جهان اسلام صاحب گفتمان هستند، مقایسه کردند: الازهر مصر، جامعة المصطفی جمهوری اسلامی ایران و المدینة عربستان سعودی. امروزه ما در عداد این دانشگاه‎ها قرار گرفتیم. در واقع جامعة المصطفی  توانسته در عمر کوتاه خودش بعد از انقلاب با جامعة الازهری رقابت کند که گفته می‎شود هزار سال عمر دارد و جزو قدیمی‎ترین دانشگاه‎های دنیا است. ما همه جا اعلام کردیم که جامعة المصطفی یک مرکز علمی، حوزوی، اسلامی در قالب آکادمیک است و رشته‎هایش را ارائه می‎کند و در طرح تحول آموزشی که در پی نهایی‎سازی آن هستیم، از 120 رشته قرار است 400 رشته و گرایش ارائه کند. در مقاطع مختلف تحصیلی، کارشناسی تا دکتری خدمات آموزشی ارائه می‎دهد و از جهت دیگر نظام سطوح حوزوی از سطح یک تا سطح پنج را که صرف بحث‎های حوزوی است، در کنار این بحث‎های آکادمیک دنبال می‎شوند.

ما با سفیران کشورهای مختلف که در تهران هستند، ارتباط داریم. از برخی از آنان دعوت می‎کنیم که بیایند و نوع خدمات جامعة المصطفی را ببیند. گاهی در مراسم‎ها دانشگاه شرکت می‎کنند. بنابراین هیچ مسئلة خاصی در جامعة المصطفی وجود ندارد که از آن احساس نگرانی کنیم. شعبه‎های خارج از کشور ما هم به وضوح فعالیت می‎کنند و فعالیتشان بی‎پرده است. امروزه از صد و سی ملیت در جامعة المصطفی طلبه داریم که در واقع از اقصی نقاط عالم دروس خود را در این مجموعه می‎خوانند و به کشور خودشان برمی‎گردند.

جامعة المصطفی نسبت خودش را با حوزههای علمیه چگونه تعریف میکند؟

ما باید این تلقی را از جامعة المصطفی داشته باشیم که بخش عملی حوزه‎های علمیه است. وقتی چنین تلقی از این مجموعه داشته باشیم، یعنی جدایی در این راستا با حوزة علمیه وجود ندارد. پشتوانة ما هزار ساله و به طول عمر حوزه‎های علمیه شیعه است. ما این پشتوانه را داریم که امروزه با قدرت هر چه بیشتر در دنیا سخن خود را می‎گوییم و سخنمان هم شنیده می‎شود. ما هیچ وقت نباید این جدایی را ببینیم. وقتی پشتوانة ما حوزه‎های علمیه باشد، یعنی مرجعیت دینی می‎آید و پشت این قضیه قرار می‎گیرد و بزرگان ما در اقصی‎ نقاط کشور که صاحب تریبون هستند و حرفشان نافذ است، از همة آنان استمداد می‎کنیم که ما را در قدرت‎بخشی به گفتمان بین‎المللی جامعة المصطفی کمک کنند. با مباحث تقریبی و بین‎المللی که دارند و جامعة المصطفی را در این فضا تقویت می‎کنند، خواهش می‎کنم که این مسیر حمایت‎های خودش را ادامه بدهند. در گفتمان‎سازی داخلی کشور هم کمکمان کنند؛ چون معمولاً شبکه‎های معاند بین‌المللی امروزه در همة جای دنیا حضور دارند و از طریق فضای مجازی و ... عناد خودشان را علنی کرده‎اند و به نهاده‎های انقلابی هجمه وارد می‎کنند؛ از جمله به حوزه‎های علمیه و جامعة المصطفی. بعضی از انتقادهای آنان به این صورت است که این نهادها برای خارج از کشور فعالیت می‎کنند و منافعی برای داخل کشور ندارند! این مباحث بعضاً مطرح می‎شوند و طبیعتاً ما هم چندان تلاشی نکرده‎ایم که به شبهات و انتقادهای داخل کشور پاسخ بدهیم. اگر دوستانی که تریبونی در داخل کشور دارند و می‎توانند بین مردم ایران گفتمان‎سازی کنند و ارزش این کار قوی علمی و بین‌المللی را خاطرنشان بشوند، طبیعتاً ما هم می‎توانیم پُرقدرت‎تر در فضای بین‌المللی گام برداریم.

برای زنده نگه داشتن یاد و اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) تاکنون چه اقدامی کردهاید؟

امروزه دشمنان ما در سطح دنیا تلاش می‎کنند که یادگاری‎ها و میراثی که امام راحل ما بعد از انقلاب اسلامی بر جای گذاشت و ما الان داریم از آن‎ها استفاده می‎کنیم، تضعیف کنند یا از بین ببرند. هم در نگاه مردم ایران با استفاده از شبکه‎های اجتماعی و هم در فضای بین‎المللی این دشمنی‎ها را ادامه بدهند. چون می‎دانند که تا وقتی یاد و نام و میراث و خاطرات امام راحل در بین مردم باشد، این انقلاب شکست‎ناپذیر است. تا وقتی راه و مسیر امام راحل و ولایت فقیه پیموده بشود، انقلاب اسلامی هم پرتوان‎تر می‎شود. لذا مقام معظم رهبری هر ساله در سالگرد امام راحل، ایشان و ویژگی‎های فردی و اجتماعی‎شان را یادآور می‎شوند. اینکه همه ساله از امام سخن می‎گویند، به این خاطر است که این انقلاب بدون نام امام سرپا نمی‎ماند و ادامه پیدا نمی‎کند. لذا تلاش ما این است که در فضای بین‎الملل هم نام و یاد امام راحل عظیم‌الشأن را زنده نگه بداریم. هر ساله در مراسم‎های بین‎المللی جامعة المصطفی یاد امام راحل را گرامی می‎داریم. مسابقات مختلفی دربارة اندیشه‎های ایشان برگزار می‎کنیم. واحدهای درسی ما دربارة اندیشه‎های سیاسی، فرهنگی، اسلامی و... امام راحل است. مسئلة ولایت فقیه همواره جزو واحدهای درسی ما بوده است که عمدتاً اندیشه‎های امام راحل در آنجا بحث می‎شود. امروزه دشمنان و معاندین هر چقدر بخواهند تلاش کنند و این چراغ را تضعیف کنند نمی‎توانند کاری از پیش ببرند. چون این نور الهی است و خداست که این نور را تکمیل خواهد کرد و به اتمام خواهد رساند. امام راحل مانند خورشیدی است که امروز در آسمان دارد نور و حرارت می‎دهد و دست ناپاکان به آن نمی‎رسد که بخواهند آن را خاموش کنند.

امروزه اعضای جامعة المصطفی خانوادة عظیمی هستند که سراسر عالم حضور دارند و همة آن‎ها ذوب در امام راحل و اندیشه‎های ایشان و همچنین ذوب در ولایت فقیه هستند و با عشق امام راحل را یاد می‎کنند. این فضاهایی است که ما داریم و طبیعتاً کنفرانس‎ها و گفتمان‎های مختلفی برگزار می‎کنیم و تمام تلاش ما بر این است که یاد امام راحل را زنده بداریم. همین که فعالیت جامعة المصطفی ادامه دارد، یعنی اندیشه‎‎های امام راحل هنوز در داخل و خارج از کشور سریان دارند. همین که انقلاب زنده است، یعنی امام هم زنده است و حاضر و ناظر بر ما است. یاد و خاطر امام هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.