گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

وزیر امور دینی سابق تونس: در جهان اسلام امام خمینی(س) ایده بیداری را مطرح کرد

ما باید مذاهب را شیوه ای برای فهم اسلام قرار دهیم نه برای تفرقه و پراکندگی امت اسلامی. مذهب دین نیست که اگر کسی از آن خارج شد از دین خارج شده است. ما باید از تعصب مذهبی دوری کنیم این همان چیزی است که رهبران ایران آن را به خوبی درک کردند.

وزیر امور دینی سابق تونس و رئیس دانشگاه «الزیتونه باور» به وحدت مسلمانان را علت محبوبیت امام خمینی(س) دانست و گفت: امام خمینی(س) به برپایی جمهوری اسلامی دعوت کرد و این دعوت تجلی پیدا کرد. امام به مقاومت دعوت کرد و مقاومت به وجود آورد.

«عبدالجلیل سالم» در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص نقش امام خمینی(س) در وحدت مسلمانان اظهار داشت: امام خمینی(س) شخصیتی بود که عامل وحدت میان مسلمان به شمار می رود. ایشان خودش را به عنوان یک ایرانی یا شیعه معرفی نکرد که فقط از شیعیان یا ایرانیان دفاع می کند بلکه خودش را رهبر مسلمانی معرفی کرد که از اسلام و همه مسلمانان دفاع می کند و همچنین خودش را رهبری معرفی کرد که از مسأله اصلی و مهم مسلمانان یعنی «مسأله فلسطین» دفاع می کند. اینها باعث شد امام خمینی(س) تبدیل به یک رهبر برای مسلمانان شود که از میان شیعیان به پا خاسته است.

وزیر امور دینی سابق تونس تأکید کرد: به این دلیل امام خمینی(س) در میان همه ملت ها محبوب شد که به وحدت مسلمان و امت اسلامی و همچنین بر ضرورت  آزادی قدس شریف باور داشت.  یکی دیگر از دلایل محبوبیت امام خمینی(س) مبارزه ایشان با صهیونیستم و امپریالیسم است. همچنین قدرت و نفوذ ایشان در این است که مرد دین و عرفان بود و دین را با سیاست و علم آمیخت.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان با فتنه و تفرقه در جهان اسلام مبارزه کرد؟ گفت: با فعال کردن نقش علما و فرهیختگان می توانیم با فتنه ها در جهان اسلام مبارزه کنیم. ما باید گفت و گوی اسلامی- اسلامی به راه بیندازیم. می بینیم که دعوت به گفت و گوی تمدن ها و گفت و گوی ادیان در جهان می شود ولی ما باید پیش از گفت و گو با دیگران، با خودمان گفت و گو کنیم. مذاهب اسلامی از شیعه و سنی گرفته تا دیگر مذاهب باید با هم گفت و گو کنند.

رئیس دانشگاه الزیتونه تونس ادامه داد: ما باید مذاهب را شیوه ای برای فهم اسلام قرار دهیم نه برای تفرقه و پراکندگی امت اسلامی. مذهب دین نیست که اگر کسی از آن خارج شد از دین خارج شده است. ما باید از تعصب مذهبی دوری کنیم این همان چیزی است که رهبران ایران آن را به خوبی درک کردند. ایرانی ها این را به خوبی درک کردند که باید تمام مذاهب اسلامی را به وحدت دعوت کنیم؛ زیرا آن چه هدف قرار گرفته امت اسلامی و دین اسلام است و نه شیعیان یا اهل سنت، بلکه همه چیز این امت هدف قرار گرفته شده است.

وی تأکید کرد: ما باید در مدارس و دانشگاه ها، به فرزندان و مردم یاد بدهیم که دیگری را بپذیرند، باید یاد بدهیم مسلمان از مذاهب دیگر و تکثرگرایی را بپذیرند و تعصب نداشته باشند. به این دلیل وهابیت در بن بست به سر می برد که فکر می کند همه مذاهب در گمراهی به سر می برند و شیعه از همه مذاهب اسلامی گمراه تر است؛ مسیحیان و یهودیان که دیگر جای خود دارند.

عبدالجلیل سالم با بیان اینکه قرائت وهابیت از دین اسلام قرائتی غیر دینی و غیر علمی است، افزود:  قرائتی که ما باید آن را تقویت کرده و تحکیم بخشیم قرائتی است که در آن روحیه فرهنگی و علمی و انعطاف و نیز روحیه تسامح و تساهل تعمیم پیدا کند. اسلام دین محبت و تسامح و تساهل است، دین تکفیر مردم نیست. روحیه تکثرگرایی و پذیرش دیگری نیز باید در آن باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر افکار امام خمینی در جهان اسلام، گفت: امام خمینی(س) به برپایی جمهوری اسلامی دعوت کرد و این دعوت تجلی پیدا کرد. امام به مقاومت دعوت کرد و مقاومت به وجود آورد. امام به ویژه از لبنانی ها خواست که مقاومت را ایجاد کنند و ایجاد این مقاومت رژیم اسرائیل را شکست داد و اراضی جنوب لبنان را آزاد کرد.

وزیر امور دینی سابق تونس ادامه داد: در جهان اسلام امام خمینی(س)  ایده نهضت و به پا خاستن امت اسلامی و بیداری را مطرح کرد. ایشان دین را تجدید کرد و روحیه جدیدی در امت اسلامی دمید. یعنی روحیه به پاخاستن و قیام و روحیه ایجاد تمدن بر اساس آموزه های اسلام را دمید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.