رئیس سازمان انرژی اتمی در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اروپا در بروکسل بر تداوم تعاملات سازنده با اروپا در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش جماران، متن سخنان دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشور در همایش همکاری های ایران و اروپا به شرح زیر است:

 

جناب آقای ریستوری، مدیرکل

همکاران ارجمند

برای من و همکارانم مایه بسی خرسندی است که اینجا در کمیسیون اروپا و در سومین سمینار همکاری های ایران و اروپا به شما پیوسته ایم. 

پیشنهاد کمیسیونر «کانتیه» برای دیداری که به سال 2016 در بروکسل باز می گردد، یک هدف ارزشمند را دنبال می کرد و به پایه گذاری یک ابتکار اساسی منتهی شد که به موجب آن دو طرف به فضای امیدوار کننده پس از دستیابی به توافق هسته ای که به سختی بدست آمد - پاسخ مناسبی ارائه کردند. ما از آقای کانتیه و همکاران اروپایی ایشان - از جمله خانم موگرینی و همکاران ایشان - به دلیل تدارک برگزاری سومین سمینار در اینجاسپاسگذاری می کنیم. این رویداد دو روزه به ما اجازه می دهد که تلاش های مشترکمان را در دو سال گذشته مورد ارزیابی قرار دهیم و راه ها و ابزارهای مشخص را برای پیشروی با یک دید کلی و قدم های محکم مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

جناب رئیس،

بدون هیچ استدلالی دیگر، اجازه دهید به راس تشکیلات مشترکمان رجوع کنم. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، آنچه که ما در اصل در سال 2016 در خصوص آن توافق کردیم، منعکس کننده شرایط مثبت و امیدوارکننده هماهنگ با زمان و نیاز هر دو طرف برای تحقق دستاوردهای توافق هسته ای در زمینه همکاری هسته ای بود. ضمیمه 3 برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، همبستگی ذهن ها و توافق نهایی کشورهای امضا کننده در مورد رویکردها و اقدامات لازم برای اجرای توافق در این منطقه مهم و حیاتی را منعکس می کند.

من شخصا شاهد  بودم که چگونه محتوای ضمیمه 3 مورد بحث قرار گرفت و در نهایت در خصوص آن توافق شد. همه ما به خاطر داریم که در فرآیند طولانی و دشوار مذاکره چه اتفاقاتی رخ داد و ما چگونه موافقت با متن نهایی را مدیریت کردیم. بگذارید به شما بگویم که این اصلا کار آسانی نبود. اما ما این کار را انجام دادیم و سپس آن را با برخی ملزوماتش از جمله توافق در مورد همکاری هسته ای پیگیری کردیم. این حقیقت که دانشمندان و کارشناسان ایران و اتحادیه اروپا با یکدیگر پای یک میز نشستند و به تبادل دانش و تخصص در حوزه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای پرداختند، در واقع خود یک دستاورد بزرگ است. اتحادیه اروپا دارای موقعیت و تجربه منحصر به فردی در زمینه های مختلف فعالیت های هسته ای صلح آمیز، از جمله امنیت هسته ای، حکومت هسته ای و تحقیق و توسعه هسته ای است. در چارچوب کلی رویکرد ملی ما در زمینه فعالیت صلح آمیز هسته ای، و به عنوان بخشی از سیاست ها و اقدامات عملی مان، ما از ایجاد و گسترش تلاش های مشترک استقبال می کنیم. در همین راستا، مبادلات با اتحادیه اروپا انجام شد و به شکل جدی دنبال شد. عزم خوب  هر دو طرف، همراه با اراده سیاسی مورد نیاز در کنار همکاری بر روی پروژه های خاص و اقدامات مشخص، ما را به نقطه کنونی رسانده است.

ما مطمئنا آمادگی داریم تا دستاوردهای گذشته را تکرار کنیم و سعی کنیم عرض، عمق و کیفیت همکاری هایمان را با سطح بالاتری ارتقا دهیم. من معتقدم که ما می توانیم این کار را انجام دهیم، و من اطمینان دارم که اتحادیه اروپا هم همین احساس و عزم را دارد.

همکاران عزیز،

اکنون اجازه دهید به بخش کوچکی از تصویر بزرگتر پیرامون همکاری بسیار مفید بین ایران و اتحادیه اروپا در اجرای برجام بپردازم. نیاز به گفتن نیست زیرا خروج دولت آمریکا از توافق هسته ای و تلاش های این کشور را برای جلوگیری از اجرای برجام، از جمله اعمال فشار بر دیگران برای پیروی از خط خودخواهانه و بی قید و شرط (واشنگتن)، را همه به یاد دارند.

رویکرد غیر سازنده دولت فعلی آمریکا نشان می دهد که آنها به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ احترام و تطابقی با تعهدات بین المللی ندارند. خروج آنها از معاهدات چند جانبه یا حتی بین المللی شامل لیست طولانی ای از جمله پیمان تجاری اقیانوس آرام، معاهده آب و هوایی پاریس و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آن را تایید کرده بود.

بدیهی است که بر کل جامعه بین المللی روشن است که این توافقنامه ها و معاهدات، همگی نتیجه تلاش های طولانی مدت و چند جانبه برای تبدیل جهان به جایگاهی بهتر برای زندگی و احترام متقابل هستند. منطق عقب نشینی آمریکا از برجام که به رغم 13 گزارش متوالی آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد که همگی مقید بودن ایران به تعهداتش را تایید می کنند، برای تمام کشورهای مستقل در سراسر جهان عجیب به نظر می رسد.

به شکل مضحکی، یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از تعهدات خود برای تامین صلح و امنیت جهان با نقض نتیجه یک توافقنامه بین المللی که در همان شورای امنیت تایید شده، تخطی می کند.

همکار عزیز من، دکتر عراقچی، چند دقیقه دیگر مطالب بیشتری را در این خصوص برای ارائه خواهد داشت.

در عوض من سعی می کنم تا به طور گسترده ای بر کارمان در سومین سمینار تمرکز کنم و آن کار، چگونگی پیشبرد تلاش های مشترک در جهت اجرای واقعی و موثر مفاد ضمیمه 3 به رغم خواسته های  بدخواهانه شماری اندک است. نگاهی به برنامه سمینار به غیر از این جلسه علنی، به ما یک تصویر خوب از عرض و گستردگی وضعیت همکاری مان ارائه می دهد.

اجازه دهید توجه شما را فقط به تعدادی از زمینه های خاص همکاری فعلی و نیاز به یک بستر وسیع در آینده جلب کنم. همکاری فعلی در زمینه استرس تست نیروگاه هسته ای بوشهر در حال انجام است. بسی جای رضایتمندی دارد که کمیسیون اروپا تاکنون مطالعات لازم را برای راه اندازی یک مرکز ایمنی هسته ای در ایران را به پایان رسانده است. علاوه بر این، بازدیدهای علمی از تاسیسات در ایران و اتحادیه اروپا پس از دومین سمینار در اصفهان، در پیشبرد نقشه راه همکاری در زمینه تحقیق و توسعه پیشرفت داشته است. همکاری در برگزاری کارگاه های مشترک، که برخی برگزار شده و برخی دیگر قرار است در ایران و کشورهای اروپایی برگزار شود، به همکاری متقابل امیدوار کننده اشاره دارد. ما قدردان پشتیبانی اتحادیه اروپا از این فعالیت ها هستیم.

با وجود تمام این پیشرفت ها، نباید خود را از فرصت هایی برای همکاری های بعدی محروم کنیم. برنامه یورواتم به وضوح یک منطقه وسیع همکاری را پیش بینی کرده و ما از هر فرصتی برای مشارکت متقابل در چارچوب آن استقبال می کنیم.

ایمنی هسته ای صنعت هسته ای ما برای ما در اولویت است و بنابراین آخرین دستاوردها از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا آنها به افزایش ایمنی کل چرخه سوخت کمک می کنند.

من اطمینان دارم که همکارانمان در اتحادیه اروپا در اینجا با من موافق هستند که پیشرفت واقعی در اجرای مفاد ضمیمه 3 در تقویت اعتماد بین المللی به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران کمک خواهد کرد. و صادقانه می گویم، چنین پیشرفتی نیز برای اطمینان دادن به ایران از تعهد واقعی اتحادیه اروپا به توافق هسته ای صورت می گیرد.

برای نتیجه گیری، اجازه دهید تا بار دیگر بر تعهد واقعی مان برای ادامه و ترجیحا گسترش و تعمیق تعامل سازنده و ثمربخش با اتحادیه اروپا در زمینه «همکاری بین المللی هسته ای» تاکید کنم. هر دو طرف و همچنین جامعه بین المللی از چنین پیشرفتی بهره مند خواهند شد. لازم است همه ما حرکت کنیم و به شکلی عمل کنیم که بتوانیم نگرانی های واقعی بین المللی و منطقه ای در زمینه صلح و امنیت بین المللی را، به ویژه در این دوره های آشفتگی و ناامنی و بی عدالتی علیه اصول و قوانین بین المللی حقوق بین الملل و چند جانبه، کاهش دهیم. جناب رئیس، و همکاران ایرانی و اروپایی من موفقیت این سمینار دو روزه را آرزومندم.

با تشکر فراوان.

حجم ویدیو: 18.65M | مدت زمان ویدیو: 00:10:18
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.