یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

آنچه در استانبول مثله شد خاشوقجی نبود...

پایگاه خبری جماران: گمان نکنم که کسی در این روزها از داستان خاشوقجی و جنایت آل سعود بی خبر مانده باشد. خبرنگاری با سابقه طولانی در ارتباط با خاندان سعودی در کنسولگری عربستان ،به بهانه هایی که هیچ کدام معقول نیست ، کشته می شود و بعد هم قطعه قطعه می شود. ابتدا مرگش انکار می شود و بعد هم سر و کله خودسرها پیدا می شود و ادامه داستان.  

اینها مهم است و مهم است که بدانیم همین خاشوقجی و عموی او، عدنان خاشوقجی، عمری در خدمت آل سعود بودند و امروز مزد کارهای سابق خود را گرفته اند و مهم است که بدانیم و بفهمیم که چگونه ثروت و قدرت یک فرد و حکومت را تا آن اندازه بی خِرد می کند که نتواند بدیهی ترین اشتباهات را تشخیص دهد و یک روز نخست وزیر یک کشور را برباید و روز دیگر دستور مثله کردن بدهد. 

همه اینها مهم است ولی نه به اندازه آنچه در ادامه خواهم گفت. 

کافی است لحظه ای در عالم خیال چنین فرض کنیم که این اتفاق درباره یکی از اتباع ایران و در کنسولگری ایران اتفاق می افتاد. آیا برخورد غربی ها با این مسئله به همین اندازه بود؟ امروز آمریکا حاضر نیست یک دلار از سود فروش سلاحهای خود به عربستان را کم کند. اروپایی ها در حداقل انتظار نشسته اند به تماشای صحنه و هیچکدام سفرایشان را ،چنانکه در این گونه موارد انجام می دهند، احضار نکرده اند. اردوغان به گونه ای سخن می گوید که همه را به تردید در گرفتن «شیتیل» می کشاند. مقامات روسیه فرصت را مغتنم شمرده و به عربستان سفر می کنند. عرب ها هم مثل بردگان بی اراده در دفاع از ارباب کم نمی گذارند. 

ممکن است کسی سخن من را برنتابد و به امواج خبری در این باره اشاره کند ولی اشتباه نکنید تا اینجا هم موضوع خاشقجی به سبب انتخابات کنگره آمریکا زنده مانده است. وقتی دموکراتها برای زدن ترامپ به هر چیزی متوسل می شوند، باید هم با این سلاح به ترامپ حمله کنند؛ او هم کج دار و مریز حرف هایی می زند. دموکراتها هم باز فرصت را از دست نمی دهند. فردای انتخابات کنگره همه چیز تمام می شود.  

سکوت مخالفین جمهوری اسلامی هم در نوع خود جالب است. «آزادیخواهان برانداز» که ادعاهای آنان در دفاع از حقوق بشر گوش فلک را پر کرده، تصمیم گرفته اند از کنار این جنایت به سکوت بگذرند. 

آنچه در استانبول مثله شد، خاشوقجی نبود، ادعاهای دروغین طرفداران حقوق بشر بود که در رأس آنان آمریکا و اروپا می باشند. آیا حقوق بشر و یا اخلاق جهانی که عمری با پتک آن را بر سر کشورهای دیگر کوبیدند، گفته که هر جا توانستى انبانت را پر کنی چشم خود را بر مسلمات بی اخلاقی ببند و حقوق بشر را در مقابل دلارهای بی زبان ملتی که به ناحق بدست یک حاکم بی فکر ماجراجو افتاده ، ذبح کن ؟ 

 اول شرط پذیرش «حقوق بشر و اخلاق جهانی»، «برابر انگاشتن انسانها و موقعیتهای برابر» است .

 اما فراموش نکنید ارزش های انسانی را ما از سردمداران غرب نگرفته ایم که امروز به سبب دروغ و تزویرشان آن را وانهیم. ارزشهای انسانی را ،ما از فطرت پاک و از اندیشه دینی خود و سخن متفکران جهان برگرفته ایم. ترامپ و بن سلمان همیشه بوده اند و همیشه دروغ گفته اند. جانهای پاک ، دنیا را گام به گام به سمت بهتر شدن برده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.