گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو جامعه روحانیت مبارز: شأن حوزه را نباید تخریب کرد/ کسی به علما الگو نمی دهد

اگر معدود افراد هنجار شکنی هم باشند، این معدود افراد محکوم می شوند؛ همان طور که محکوم هم کرده اند. اگر دستگاه های امنیتی و انتظامی آنها را بشناسند می توانند مورد تعقیب قانونی قرار دهند و از آنها بپرسند چرا این کارها را انجام می دهید که مراجع را هم ناراحت کرده است.

یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه هنجارشکنی یک عده معدود را نمی توان به حساب حوزه گذاشت، گفت: حوزه نیاز به ارشاد و اخلاق و توصیه های اخلاقی و سیاسی هم دارد که یقینا بزرگان حوزه از آن غافل نیستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی رهبر در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار داشت: هنجار شکنی هایی در حوزه شده بود که از حوزه و فیضیه انتظار نمی رفت. ما حدود 50 هزار طلبه و روحانی در حوزه داریم. اگر عده معدودی هم اقدامی انجام دهند که هنجارشکنی و یا توهین به یکی از چهره های نظام باشد، حرف حوزه نیست.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه علما و مراجع موارد هنجار شکنانه را تقبیح کرده اند، افزود: حرکت معدود افرادی که مشکوک هستند و معلوم نیست چه کسانی هستند را نمی شود به حساب حوزه و حوزویان گذاشت.

وی در واکنش به ادعای نفوذ عناصر آمریکایی در حوزه تأکید کرد: شأن حوزه بالاتر از این است که عناصر آمریکا بتوانند در حوزه نفوذ کنند. دشمن از حرف و گفتار کسانی که حرف هنجارشکنانه می زنند استفاده می کند. همه اینها هم به افراد معدودی بر می گردد چون شأن حوزه بالاتر از این حرف ها است. اگر عده معدودی آدم مشکوک هم در میان آنها باشند در مقابل 50 هزار حوزوی عددی نیستند.

محمدتقی رهبر افزود: اگر انگیزه این معدود افراد جهالت، ساده اندیشی و یا هر چیز دیگر است، نمی توان گفت عوامل آمریکا هستند؛ یا فریب خورده اند و یا احساسی شده اند. همان موضع مراجع و علما به حق بود؛ که این افراد حوزوی نیستند و زبان آنها زبان حوزه نیست و حرکت  آنها را نباید به حساب حوزه علمیه قم گذاشت.

وی گفت: علما و بزرگان فراتر از این هستند که کسی بخواهد چیزی را به آنها دیکته کند. علما و مراجع ما با روشن بینی همه مسائل را دنبال می کنند و جایی که لازم باشد حرف می زنند یا انتقاد و محکوم می کنند. فرمایشات علما حساب شده، سنجیده و تشخیص خودشان است؛ نه کسی به آنها الگو می دهد و نه کسی از آنها این موضوع را می خواهد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: حوزه نیاز به ارشاد و اخلاق و توصیه های اخلاقی و سیاسی هم دارد که یقینا بزرگان حوزه از آن غافل نیستند. بالأخره سیلی که حرکت می کند خس و خاشاکی هم در آن هست. حوزه یک سیل روحانی و معنوی از فضلا، محققین و دانشمندان دارد.

وی تأکید کرد: اگر معدود افراد هنجار شکنی هم باشند، این معدود افراد محکوم می شوند؛ همان طور که محکوم هم کرده اند. اگر دستگاه های امنیتی و انتظامی آنها را بشناسند می توانند مورد تعقیب قانونی قرار دهند و از آنها بپرسند چرا این کارها را انجام می دهید که مراجع را هم ناراحت کرده است. شأن حوزه را نباید تخریب و کوچک کرد؛ چون حوزه دریای بی کرانه ای از علما، فضلا، مراجع و شخصیت ها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.