به گزارش ایرنا، منصور غلامی دوشنبه شب در آیین افتتاح 158 طرح عمرانی و اقتصادی شهرستان شاهرود به صورت متمرکز در پردیس فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود، با اشاره به تعداد زیاد مراکز آموزش عالی در ایران به نسبت دیگر کشورها، افزود: باید به سمت تعدیل این مراکز حرکت کرد و اکنون به دلیل مسائلی چون کمبود تعداد داوطلبان زمان حساسی برای تصمیم گیری در این خصوص است.
وی بر ضرورت مأموریت گرا کردن مراکز دانشگاهی تأکید و تصریح کرد: دانشگاه های صنعتی به طورذاتی مأموریت گرا هستند اما می توانند نقاط قوت و توانایی های علمی خودرا به ظرفیت های توسعه ای منطقه پیوند دهند.
وزیر علوم اضافه کرد: باید مأموریت های فراملی و حضور در صحنه های علمی بین المللی افزایش یافته و برای ارتقای دانش و فناوری تلاش شود.
وی با بیان اینکه لازم است در برخی موارد برنامه های آموزشی اصلاح شده و سرمایه هایی که با محدودیت های زیاد تأمین می شود نقطه قوت را تأمین کند، یادآور شد: امید است در شروع سال تحصیلی جاری طرح نخستین ساماندهی آموزش عالی ارائه شده و نظرات استادان و مسوولان را در این خصوص جویا شویم.
غلامی بر ضرورت توسعه همکاری های بین دانشگاه و مراکز صنعتی و کمک به حل مسائل اجتماعی تأکید کرد و افزود: در این راستا طرح گسترده ای شروع شده و با استقبال سایر وزارت خانه ها رو به رو بوده است سابقه طولانی هم دارد و در چند سال گذشته سرعت گرفته است.
وزیر علوم با بیان اینکه باوردستگاه های اجرایی به دانشگاه ها افزایش یافته، اضافه کرد: طرح های کلان ملی در دانشگاه ها و در همه زمینه های تخصصی وجود دارد و گزارش آن در هفته پژوهش ارائه می شود.
غلامی درخصوص اشتغال دانش آموختگان هم گفت: دانشجویان ما با دانش و فناوری روز آموزش می بینند اما در خیلی از زمینه های صنعتی شاید به دلیل بروز نبودن صنایع نتوانسته ایم از آنان بهره ببریم.
وی ادامه داد: طرحی که سال گذشته برای مهارت آموزی و مهارت افزایی دانشجویان به صورت نمونه در دانشگاه علامه طباطبایی اجرا شد،در سال تحصیلی آینده نیز در دانشگاه ها اجرا می شود تا دانشجویان پیش از فارغ التحصیلی با زمینه های شغلی متناسب با رشته خود آشنا شوند.
غلامی به طرح سربازی در صنعت، کارآموزی دانشجویان در صنعت و طرح مهارت افزایی سربازان در حین دوره سربازی هم اشاره کرد و گفت: پارسال در این راستا بیش از 600 هزار تن مهارت آموخته اند.
وی همچنین به انجام پروژه های مشترک میان استادان در داخل و خارج کشور اشاره و اضافه کرد: انجام 430 طرح مشترک با دانشگاه های اروپایی، آسیایی و آفریقای جنوبی و رفت و آمد بیش از 2 هزار و 300 تن از استادان به داخل و خارج کشور در سال گذشته از جمله اقدامات انجام شده برای ارتقاء تعاملات بین المللی است.
وزیر علوم ادامه داد: پذیرش دانشجویان خارجی با وجود موانع زیاد فرهنگی، کنسولی و حتی ارزی آغازشده که در صورت ادامه این روند علاوه بر انتقال دانش و فناوری، ظرفیت دیپلماسی بیسار قوی ایجاد می شود.
وی همچنین در پاسخ به درخواست رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود درخصوص اختصاص بودجه برای تکمیل خوابگاه دختران، یادآور شد: پارسال 12 میلیارد ریال به این منظور به این دانشگاه کمک شده و امسال هم به همین میزان و یا بیشتر کمک خواهد شد.
غلامی اضافه کرد: در سال تحصیلی 94-95 خوابگاه های درجه پنج در کشور داشتیم اما امسال علاوه بر اینکه چنین خوابگاه هایی نداریم بلکه تعداد خوابگاه های درجه چهار نیز بسیار کاهش یافته است.
زیربنای مجموعه ورزشی پردیس مهندسی دانشگاه صنعتی شاهرود چهار هزار و500 متر مربع بوده و برای ساخت آن 53هزارو105 میلیون ریال هزینه خواهد شد.
در گام نخست 2هزارو 600 مترمربع این مجموعه با هزینه 43هزارو683میلیون ریال به بهره برداری می رسد.
ساخت این طرح از سال 94 آغاز شده و در سال 98 همه بخش های آن به بهره برداری می رسد.
به گفته مسوولان دانشگاه صنعتی شاهرود ، برای تکمیل این طرح 22هزارو500میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه برای شرکت در آیین افتتاح چند طرح دانشگاهی در سمنان ، دامغان و شاهرود به این استان سفر کرده است.
دانشگاه صنعتی شاهرود چهار پردیس ؛14 دانشکده و 11 هزار دانشجو و 352 عضوهیات‌علمی دارد.
شهرستان شاهرود 15هزار ورزشکار سازمان یافته برخوردار از بیمه پزشکی در شته های گوناگون دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.