به گزارش ایرنا ، جمهوری اسلامی امروز با افزایش هجمه ها و جنگ روانی دشمنان مواجه است، وحدت و انسجام ملی در سطوح مختلف تنها راهبرد مقابله با توطئه های آنان در شرایط کنونی است.
برای مقابله با جنگ روانی دشمن بخش اجرایی و قانونگذاری کشور باید تا جای ممکن از افکار عمومی بهره بگیرد و آنان را در تصمیم گیریهای سطوح مختلف دخیل کند.
در چنین شرایطی که هجمه های دشمنان علیه انقلاب اسلامی روزافزون است نباید سرمایه و اعتماد اجتماعی در جامعه کاهش یابد بلکه باید تدابیری اندیشید تا با ایجاد رفاه و عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد سیستمی و بازگشت به آداب و سنت های ایرانی و اسلامی افکار عمومی بیشتر جلب شود.
به اعتقاد کارشناسان خود سانسوری از جمله آفتی که تیشه به ریشه جامعه می زند، متاسفانه برخی مسوولان به اشتباه به زعم خود عدم شفافیت در بیان و پاسخگویی به مردم را مصلحت می دانند و همین سیاست موجب می شود که مردم رسانه های بیگانه را به عنوان رسانه مرجع انتخاب کنند.
در زمان حاضر دشمنان در تلاش هستند با بزرگنمایی مشکلات و یاس و نا امیدی و بی اعتمادی را در کشور رواج دهند بنابراین ضروری است تا مشکلات مردم بیش از پیش شناسایی و رفع شود چرا که با حل معضلات ، دشمن دیگر بهانه ای برای ایجاد جنگ روانی ندارد.
این کارشناسان بر لزوم بازنگری قوانین متناسب با نیاز امروز ، تغییر نگرش راهبردی ، بهره گیری از جوانان نخبه و کارآمد ، تقویت روابط دیپلماسی و مهمتر وحدت و انسجام ملی را لازمه مقابله با جنگ روانی دشمن برشمردند.
خبرگزاری ایرنا سمنان با برگزاری میزگرد ' راهکارهای مقابله با جنگ روانی دشمن ' را با حضور نورعلی غلامحسین نیا سماکوش استاد دانشگاه ، ایرج کارخایی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان و جواد مسعودی استاد دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار داده است.


**دشمن با هجمه رکود اقتصادی جنگ روانی ایجاد می کند
استاد علوم سیاسی دانشگاههای سمنان گفت : دشمن در تلاش است برای پیشبرد اهداف و حفظ منافع خاص خود رکود اقتصادی در کشور را پررنگ جلوه داده و جنگ روانی ایجاد کند.
نورعلی غلامحسین نیا سماکوش افزود : در‌ چند دهه اخیر کشور متاسفانه دچار روند کاهشی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و مشارکت شده و علت شکل گیری وضعیت فعلی جامعه نتیجه مجموعه عملکردهاست.
افزود : کاهش مقبولیت و کاهش پذیرش سیاست های اعلانی و اعمالی از سوی شهروندان از پیامدهای کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است.
وی ادامه داد : باید بپذیریم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دلیل عوامل مختلف با فرایند کاهشی همراه است و تفکیک و جداسازی بستر داخلی و بستر بین المللی از یکدیگر راهکار حل مشکلات است.
این کارشناس علوم سیاسی با بیان این که حوزه داخلی مربوط به دولت و حوزه بین الملل مربوط به ساختار نظام جمهوری اسلامی است، تصریح کرد : در زمان حاضر نگاه یک سویه به سمت دولت شکل گرفته و این یک نوع بی مهری است چرا که مشکلات کشور تنها متوجه دولت نیست.
سماکوش با بیان این که بزرگترین ‌آفت جامعه در شرایط کنونی مرجع قرار گرفتن رسانه های بیگانه است ، گفت : اگر شفافیت در زمینه وظایفی، اطلاعاتی و عملکردی وجود نداشته باشد مردم به سمت رسانه های بیگانه تمایل پیدا می کنند.
وی بر اطلاع رسانی و شفاف سازی روند اجرای قانون از سوی دولت برای مردم تاکید و خاطرنشان کرد : مردم در هیچ دوره ای نباید احساس کنند بین آن ها و دولت فاصله وجود دارد زیرا این برداشت موج ناامیدی و دلسردی در بین اقشار مردم ایجاد می کند.
این صاحبنظر علوم سیاسی بر شناسایی گلوگاه های فساد و بازنگری در قانون و یا وضع قانون جدید به وسیله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای انسداد و رفع این معضلات تاکید و اضافه کرد : اگر مشکلات شناسایی و حل شود بسیاری از چالش ها و عامل ایجاد جنگ روانی در کشور رفع می شود و برای حل مشکلات باید در نگاه راهبردی متناسب با نیاز امروز جامعه شکل بگیرد.
غلامحسین نیا سماکوش تصریح کرد : راهکار اساسی برای مقابله با جنگ روانی در حوزه داخلی چه حوزه بین المللی فارغ از بحث های حاضر اجماع نظر و انسجام بین نخبگان ابزاری با نخبگان فکری است.
وی ادامه داد : اکنون در کشور این اجماع وجود ندارد و بین تفکر استادان دانشگاه و نخبگان علمی با عملکرد نخبگان ابزاری و اجرایی تفاوت بسیار است و به عبارتی آموزش با عمل و اجرا متفاوت است.
وی اجماع نظر و انسجام بین گروه های مختلف سیاسی و آینده نگر بودن و آینده نگری سیاسی را شرط اصلی برای مقابله با جنگ روانی دشمن برشمرد و افزود : متاسفانه در زمان حاضر در این زمینه ضعیف عمل شده و ضرورت دارد نمایش مختلف برای مقابله با تحریم ها و جنگ روانی دشمن تعریف شود.

** همه گروههای سیاسی به فکر حل مشکلات جامعه باشند
غلامحسین نیا سماکوش یادآور شد : اکنون همه گروه های سیاسی باید به فکر حل مشکلات جامعه باشند نه این که از آب گل آلود ماهی بگیرند متاسفانه به نظر می آید برخی سیاست های اعلانی با سیاست های اعمالی اجماع شکل نگرفته و همین موضوع موجب بهانه دادن دست دشمن برای ایجاد جنگ روانی است.
به گفته این استاد دانشگاه برای مقابله با جنگ روانی دشمن باید به جهان اعلام کنیم در چارچوب قوانین و منافع ملی اهل مذاکره هستیم و برای انعکاس این مهم رسانه و به طور خاص صدا و سیما نقش مهم و اثرگذاری دارد.
وی تصریح کرد : تا زمانی که تعریف واحد از منافع ملی در کشور وجود نداشته باشد جامعه راه رستگاری را طی نخواهد کرد.
وی یادآور شد : برای اصلاح جامعه باید بپذیریم شکاف بین دولت و حوزه شهروند وجود دارد و باید برای رفع شکاف وفاق و همدلی از طریق اجماع بین آندو صورت بگیرد و لازمه تحقق این راهبرد اجماع نخبگان ابزاری و فکری است.
به گفته سماکوش دولت بخشی از حاکمیت است و برای حفظ منافع ملی باید تمام گروه های سیاسی با یکدیگر همدل و هم صدا شوند.
وی شناسایی و استفاده از ظرفیت های استان را راهکار مهم و اثر گذار در رونق اقتصادی و کمک به معیشت مردم و کاهش تنش ها در جامعه دانست.
این کارشناس علوم سیاسی بیان داشت : بازنگری قوانین و تغییر نگاه راهبردی متناسب با نیاز امروز جامعه و نگاه به آینده از اصول مهم مقابله با جنگ روانی است و راهکار تحقق این مهم و حل مشکلات جامعه استفاده از نیروهای جوان و کارآمد در حوزه مدیریت سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان تاکید کرد : هر اقدامی برای نهادینه شدن نیازمند پشتوانه فرهنگی است و اگر برای هر اقدام و تصمیمی فرهنگ سازی نشود به شکست منجر خواهد بود.
غلامحسین نیا سماکوش یادآور شد : وجود سیستم های فرهنگی مختلف که متولی فرهنگ در جامعه هستند که موازی ، متعدد و متکثر هم هستند و متاسفانه با یکدیگر آنطور که انتظار می رود همدل و هم صدا نیستند و حتی در برخی موارد در تعارض با هم هستند از مشکلات و ضعف های جامعه است که دچار سردرگمی می کند.
وی تصریح کرد : فرهنگ سازی یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند زمان است و دستگاه های متولی فرهنگ باید با صبوری و اقدامات اثرگذار در جهت فرهنگ سازی برای مقابله با جنگ روانی تلاش کنند.

**مقابله با جنگ روانی دشمن نیازمند امکانات و اعتبارات است
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت : دشمن در حال توطئه چینی و ایجاد جنگ روانی است تا نظام جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نبیند.
ایرج کارخایی در این میزگرد ایرنا با بیان این که جنگ امروز جنگ اقتصادی است و محور مورد نظر دشمنان ، مردم هستند، گفت : ابزار دشمن برای این که مردم را دلسرد کنند و آنها را در مقابل نظام و دولت قرار دهند و جنگ روانی ایجاد کند، رسانه و شبکه های اجتماعی و سایبری است.
وی اظهارداشت : دشمن با بزرگنمایی مشکلات کوچک و کوچک نمایی دستاورد های بزرگ جمهوری اسلامی در تلاش است مردم را دلسرد و القای غم کند و مدیریت پاسخگویی به موقع و شفاف برای آگاهسازی افکار عمومی از بسیاری از این مسایل جلوگیری می کند.
به گفته کارخایی اکنون مدیریت پاسخگویی به موقع در زمان بروز شایعه، انتقاد و ابهام در کشور وجود ندارد و همین امر موجب بروز جنگ روانی می شود.
وی خدشه دار کردن اعتماد عمومی ، ایجاد رعب و ترس در بین مردم ، سست شدن باورهای دینی و مذهبی ، ترویج مصرف گرایی و تجمل گرایی را از آثار جنگ روانی برشمرد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان تصریح کرد : جنگ روانی و رسانه ای نوعی تهدید نرم تلقی می شود و مقابله به مثل در برابر این راهبرد دشمنان نیازمند هوشیاری است.
کارخایی ادامه داد : جنگ نرم اقدام خشونت آمیز و نظامی نبوده و هدف هجوم بر ارزش های نهفته جامعه و اعتقادات و تغییر الگوی رفتاری و خلق الگوهای جدید است.
وی اضافه کرد : امروز ابزار دشمن در رسیدن به اهداف پلید خود شبکه اجتماعی است ولی متاسفانه در کشور درباره این شبکه ها راهبرد مشخص و تکلیف در برخورد با این تکنولوژی مبنی بر این که استفاده شود یا نشود ، فرصت هست یا تهدید، وجود ندارد.
این مسوول استانداری سمنان تصریح کرد : در مواجهه با حوزه سایبری باید نگاه هوشمندانه و خردمندانه داشت و در این حوزه برای مقابله با دشمن باید فعال بود.
وی با بیان این که سیاست دولت دسترسی آزاد به اطلاعات است ، افزود : افزایش پهنای باند اینترنت از اقدامات دولت برای بستر سازی و رشد فضای سایبری در کشور بوده است.
وی یادآور شد : در کنار فرصت ها باید به تهدیدات فضای سایبری در ایجاد جنگ‌ روانی در کشور توجه داشت و برای مقابله ضروری است سازوکاری تعریف شود و غیرفعال بودن در فضای سایبری زمینه را برای شیطنت هرچه بیشتر دشمن فراهم می کند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان خاطرنشان کرد : متولی اصلی برای مقابله با جنگ‌ نرم‌ مشخص نیست و نیاز است در مقابله با جنگ نرم ساماندهی و تمرکز در دستگاه های اجرایی متولی مقابله با جنگ نرم ایجاد شود تا بتوان منسجم و قوی کار کرد و به نتیجه مطلوب رسید.
به گفته وی مقابله با جنگ نرم و کارکرد در این عرصه نیازمند امکانات و اعتبارات است و باید بپذیریم که اعتبارات صرف شده در حوزه سایبری و مقابله با جنگ روانی دشمن هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است چرا که دشمن در این زمینه سرمایه گذاری کلان کرده است و آمریکا در حوزه دفاع و حمله سایبری و جنگ‌ روانی سالانه 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند و عربستان سعودی ده ها میلیارد دلار در این زمینه اعتیار صرف می کند.
وی رسانه و مطبوعات را عاملی مهم در حفاظت افکار عمومی و ترویج دستاوردها و نقاط قوت کشور در شرایط کنونی و مقابله با جنگ روانی دشمن برشمرد.
کارخایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که دولت امروز میدان دار جنگ اقتصادی است، ادامه داد : همه اقشار و گروه های مختلف در شرایط فعلی برای حفظ منافع دولت و کشور تلاش کنند و برای مقابله با دشمن وحدت و انسجام داشته باشند ، در زمان حاضر تخریب دولت مصلحت نیست.

**تامین نیازهای مردم در کاهش جنگ روانی نقش مهمی دارد
وی یادآور شد : در شرایط فعلی که دشمن با تجهیزات برای ایجاد جنگ روانی در کشور وارد شده با مردم بودن و پاسخگوی نیاز مردم بودن ، جلب و تقویت اعتماد عمومی نسبت به داشته های علمی و فرهنگی و تلاش و کوشش بیش از بیش مسوولان نقش مهمی در کاهش هجمه ها و مقابله با جنگ‌ روانی دشمن دارد.
کارخایی اظهارداشت : امروز انبوهی از اطلاعات و دستاوردها به صورت شفاف و عیان در اختیار مردم قرار می گیرد و ضرورت دارد برای مقابله با جنگ نرم مسوولان نسبت به عملکرد خود که بر مردم عیان است پاسخگو باشند تا هجمه دشمن خنثی شود.
وی تغییر در ریاست جمهوری آمریکا و روی کارآمدن دونالد ترامپ ، خارج شدن امریکا از برجام ، عملکرد ضعیف مسوولان در جهت رفع نیاز و برآورده کردن خواسته های مردم و توطئه کشورهای منطقه را از دیگر عوامل شکل گیری جنگ روانی در کشور و کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی برشمرد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان بیان داشت : در جنگ روانی دشمن نباید منفعلانه عمل کرد و ما نتوانستیم از ظرفیت های موجود جامعه در زمینه فرهنگی ، رقابت های رسانه ای با کمک انجمن های مردم نهاد ، رسانه ها و تشکل ها برای مقابله با دشمن استفاده کنیم.
وی ادامه داد : برای مقابله با جنگ روانی دشمن باید از نگرش گروهی و سیاسی پرهیز کرد و همه با هم یک صدا و همدل در فکر حفظ جمهوری اسلامی که نتیجه خون هزاران جوان شهید است، باشیم.
وی یادآور شد : کشور روزهای سخت تر از شرایط فعلی را در دوران جنگ تحمیلی با مدیریت جهادی و بسیجی سپری کرد و امروز باید اقتصاد مقاومتی و تلاش شبانه روزی برای حل مشکلات و مدیریت جهادی و بسیجی سرلوحه کار قرار گیرد.

** حل مشکلات راهکار مقابله با جنگ نرم است
استاد دانشگاههای سمنان گفت : دشمن در جنگ روانی یا به عبارتی جنگ نرم در تلاش است به شکل خیلی ظریف به اهداف خود دست یابند.
جواد مسعودی افزود : در جهان امروز جنگ سخت علاوه بر هزینه گزاف ، موجب فشار افکار عمومی در داخل همان کشور و سطح بین الملل می شود از این رو جنگ نرم از مهمترین راهکار رسیدن به اهداف و مورد توجه کشورهای سلطه طلب و ابر قدرت است.
وی کانال های فرهنگی مانند ماهواره ها ، رسانه های حقیقی مانند نشریات ، مطبوعات و شبکه های اجتماعی را از ابزارهای مهم جنگ روانی برشمرد و افزود : ایران در عرصه های بین الملل دشمن دارد و برخی کشورها هیچ عهد و اخوتی با ما ندارند و تاریخ نشان داده است کشورها در هنگام تفاهمنامه ها فقط به فکر منافع خود هستند و در مواقع حساس از حمایت کشور شانه خالی می کنند.
این استاد دانشگاه شناسایی و حل مشکلات کشور را لازمه مقابله با جنگ‌ روانی در کشور دانست و ادامه داد : مشکلات حل نشده دقیق حوزه هایی هستند که دشمن برای ایجاد جنگ روانی از آن استفاده می کنند.
به گفته این استاد دانشگاه کشورهای بسیاری در تقابل با هم به روش جنگ روانی هستند اما آنچه که موجب شده در کشورهای دیگر جنگ‌ روانی و نافرمانی مدنی نمود پیدا نکند درست بودن زیرساخت ها و فراهم بودن بستر عدالت اجتماعی است.
مسعودی یادآور شد : کشورهای ابر قدرت که جنگ روانی در آن ها نمود ندارد کشورهایی هستند که بستر فرهنگی فراهم بوده و آموزش و پرورش به درستی به تعلیم و تربیت پرداخته و شرایط و خدمات مناسب برای یک زندگی خوب تامین شده و عدالت اجتماعی برقرار است، در چنین جامعه ای فساد نیست.
وی مبارزه جدی با رانت خواری و فساد سیستمی ، کاهش فاصله طبقاتی ، افزایش بودجه خدمات عمومی ، احیا و تقویت کارگاه ها و کارخانجات صنعتی،توجه جدی به امر آموزش و پرورش برای پرورش نخبگان سیاسی سالم در آینده را از جمله عوامل مانع ایجاد جنگ روانی در کشور ذکر کرد.
این استاد دانشگاه اظهارداشت : سنت ها ، آداب و رسوم ایرانی و اسلامی همچون کمربندی محکم برای تحکیم خانواده ها و جامعه مدنی است که اگر این ‌پایه ها سست شود ، کشور در زمینه های مختلف دچار آسیب خواهد شد و این موضوع یکی از عوامل زمینه ساز جنگ روانی است.
وی تصریح کرد : برخی مسوولان بر اساس سلیقه و به زعم خود برای مصلحت نظام صحبت نمی کنند و همین مساله موجب شکل گیری شایعات و جنگ روانی در کشور می شود.
مسعودی اضافه کرد : اگر در جامعه شفاف سازی نباشد جامعه نسبت به رسانه خود بی اعتماد شده و کشور به سمت جنگ روانی سوق داده می شود که اکنون چنین شرایطی حاکم است و باید این رویه اصلاح شود. ‌
وی بسترسازی برای فعالیت احزاب به صورت واقعی، تعامل با کشورهای اروپایی و مبارزه با دشمنان نه به شکل نظامی را از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ نرم برشمرد.
این کارشناس امور سیاسی گفت : داشتن دولت مشاور در کنار دولت اصلی می تواند به حل مشکلات سیاسی، اقتصادی کمک‌ کند چرا که همیشه خرد جمعی موجب تصمیم گیری بهتر می شود.
به گفته مسعودی وجود مراکز متعدد قدرت و چند صدایی خوب هست اما نه بیش از اندازه که افسار از دست حاکمیت و دولت برود چرا که همین موضوع موجب ایجاد تنش در کشور می شود.
این استاد دانشگاه اظهارداشت : تیم دیپلماسی کشور باید در بعد منطقه ای و فرا منطقه ای با سران جهان وارد مذاکره شود چرا که ائمه معصومین ما هم برای بهبود وضعیت امت اسلامی با دشمنان خود قدرتمندانه مذاکره می کردند.
وی اضافه کرد : اگر مشکلات فرهنگی و سوء مدیریت در کشور حل شود بدون شک جامعه به رشد اقتصادی می رسد و تنش در کشور کاهش می یابد و برای رشد فرهنگی جامعه باید آداب و سنت ایرانی و اسلامی حفظ شود.
به تاکید مسعودی فکر ایدیولوژی نظام سیاسی کشور برای مقابله با جنگ‌ روانی باید اصلاح شود و اصلاح بدون در نظر گرفتن عدالت و رفاه اجتماعی پیشرفت نخواهد کرد.
وی بازنگری در قوانین ، وضع قوانین جدید برای رفع خلاءهای قانونی را از عوامل مهم مقابله با جنگ روانی دشمن برشمرد و اظهارداشت : برای مقابله به مثل با دشمن بدون درگیری دیپلماسی شناسایی و رفع مشکلات جامعه ، ایجاد رفاه و عدالت اجتماعی ، مبارزه با فساد در داخل و تعامل و همگرایی در بعد بین المللی و مذاکرات هوشمندانه برای مقابله تهدیدات دشمن در جنگ نرم ضروری است.
6026/4347
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.