علی اصغر مجد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا آب پشت این سد را 11 میلیون متر مکعب ذکر و اضافه کرد: برداشت بی‌رویه و نامتعارف از بالادست سد یکی از مهمترین عوامل کاهش ورودی آب است.
وی اظهارداشت: میزان ورودی آب به سد شاهچراغی با خروجی آن ‌همخوانی ندارد و گرمای شدید هوا و تبخیر، باعث شد تا سطح آب کاهش یابد.
وی اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت منابع را 2 اولویت این فرمانداری در مواجهه با مشکل کم‌آبی برشمرد و گفت: 60 درصد از چاه‌ های آب کشاورزی دامغان مجهز به کنتور هوشمند هستند و باید در آینده نزدیک بقیه چاه ‌ها به این کنتور مجهز شوند.
مجد تصریح کرد: بخش قابل توجه از آب سد شهید شاهچراغی از رودخانه های جاری در منطقه چشمه علی دامغان تامین می شود که به دلیل برداشت غیرقانونی در مسیر جریان آب، مقداری از این‌ منابع ارزشمند هدر می رود‌.
فرماندار دامغان افزود: این سد در 12 کیلومتری شمال شهر دامغان و در کنار تنگه ای موسوم به بز پل و مجاور کوه چکل شیر و بر روی رودخانه چشمه علی بسته شده و هدف از ساخت سد، انتقال آب رودخانه چشمه علی جهت آبیاری قسمتی از اراضی دشت جنوبی و کنترل و جلوگیری سیلاب های شمالی و در آینده جهت تامین کمبود آب آشامیدنی شهر دامغان است.
مجد ادامه داد : سد دامغان آب مورد احتیاج اراضی زراعی حدود هزار و 500 هکتار را که از نظر کشاورزی مستعد و حاصل خیز است تامین می کند.
به گزارش ایرنا، سد شهید شاهچراغی دامغان از نوع شنی با هسته رسی است که ارتفاع آن از کف رودخانه 57 متر و ظرفیت آبگیری آن 40 میلیون متر مکعب است، طول تاج 227 متر و ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 500 متر و طول مسیر آب پشت سد حدود 6 کیلومتر است. این سد در سال 1383 به بهره برداری رسید.
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
استان سمنان هشت شهرستان و بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.