محمد سعیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سرمایه گذاری مناسبی در بخش صنعت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان سمنان از گذشته انجام شده است.
وی به آمار فعالیت صنعت مرغ و تخم مرغ در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع 511 واحد تولید مرغ گوشتی، مادر، تخمگذار، شترمرغ، بوقلمون ،انواع ماکیان، مرغ پولت تخمگذار و اجداد گوشتی در استان فعالیت دارند.
وی اظهارداشت: هشت واحد مزارع مرغ مادر گوشتی، 421 واحد مرغ گوشتی، 42 واحد مرغ تخمگذار، 12 واحد پرورش شترمرغ، 6 واحد پرورش بوقلمون، هفت واحد انواع ماکیان، 2 واحد مرغ اجداد گوشتی و 13 واحد پروروش پولت تخمگذار در استان سمنان فعال هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ظرفیت تولید سالانه 511 واحد صنعت مرغ و تخم مرغ در این استان را بیش از 13 میلیون و 300 هزار قطعه ذکر کرد.
سعیدی با اشاره به افتتاح یک طرح قابل توجه در بخش تولید تخم مرغ محلی در مهدی شهر، تصریح کرد: اولین مرکز بسته بندی و حمل تخم مرغ محلی با کدبهداشتی به همت بسیج سازندگی در این شهرستان در چند ماه گذشته افتتاح شد.
وی بیان داشت: این واحد با سرمایه گذاری کلی حدود یک میلیارد ریال بر مبنای مبانی اقتصاد مقاومتی راه اندازی شد که تخم مرغ محلی تولیدی در روستاهای این شهرستان را جمع آوری و در قالب بهداشتی بسته بندی می کند.
وی اظهارکرد: ظرفیت تولید روزانه این واحد اکنون 100 کیلوگرم است که با تکمیل زنجیره تولید می تواند به یک تن در روز برسد که با نشان و تاریخ مشخص ارایه می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان به فعالیت یک واحد صنعتی پیشرفته بلدرچین در شهرستان مهدی شهر اشاره و اضافه کرد: این واحد با داشتن زنجیره تولید تا کشتار با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال ایجاد شد.
وی بیان کرد: این واحد یکی از واحدهای تولیدی با توان قابل توجه و از نظر ساختار و تولید از واحدهای برتر کشوری است که نظارت بهداشتی دقیق بر فعالیت آن وجود دارد.
سعیدی با توجه به آغاز فصل تابستان و گرمای هوا، به مواردی از نکات بهداشتی مربوط به خرید و مصرف تخم مرغ اشاره کرد و گفت: تخم مرغ به علت فسادپذیری سریع باید به عنوان آخرین قلم خرید شهروندان قرار گیرد و در سریع ترین زمان ممکن به یخچال خانه منتقل شود.
وی با تاکید بر لزوم ارایه تخم مرغ به صورت بسته بندی و درون یخچال در واحدهای صنفی به ویژه فروشگاه های بزرگ، یادآور شد: با وجود اینکه محل نگهداری تخم مرغ درون درِ یخچال تعبیه شده ولی خانواده ها در صورت امکان تخم مرغ را در سردترین بخش یخچال یعنی بخش انتهایی نگهدارند تا در معرض کمترین نوسانات دمایی باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به واکسیناسیون 150 هزار مرغ بومی در استان به منظور مصون نگهداشتن از بیماری ها، گفت: شاید مردم تصور کنند ارزش غذایی تخم مرغ محلی از تخم مرغ عادی بیشتر است که تصور درستی نیست.
وی تاکیدکرد: ارزش غذایی تخم مرغ به تغذیه طبیعی و بر اساس تغذیه با غلات یا خوراک دستی متفاوت است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: رونق تولید در بخش تخم مرغ، می تواند تاثیر قابل توجهی در اشتغال بخش های روستایی داشته باشد.
دامپزشکی استان سمنان توصیه کرده است مردم از خرید پرندگان یا تخم پرندگان فاقد هویت در هر صورت پرهیز کنند.
ظرفیت تولید تخم مرغ در سمنان روزانه 24 تن در 42 واحد است که بخش زیادی از این تولیدات به استان‌های تهران، مازندران، خراسان و البرز ارسال می شود.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.