به گزارش ایرنا، معصومه منظمی در حاشیه همایش مقابله با بیابانزایی گفت و گو با ایرنا افزود : مقابله با بیابانزایی در این استان نیازمند ترویج فرهنگ حفاظت و مراقبت از عرصه های طبیعی در بین مردم است.
وی از بانوان و مادران به عنوان اثرگذارترین عضو خانواده در تربیت و آموزش فرزندان برای حفظ طبیعت یادکرد و گفت: این همایش با محوریت نقش و تاثیر زنان در ترویج فرهنگ مقابله با بیابان زایی برگزار شده است.
وی تصریح کرد : در این همایش 70 تن از زنان شاغل در دستگاه های اجرایی حضور داشته اند.
وی با بیان این که آموزش به فرزندان از دوران کودکی نقش مهمی در حفاظت و مراقبت از عرصه های طبیعی دارد، ادامه داد: مدارس، مهدکودک و رسانه های جمعی برای فرهنگ سازی این مهم بیش از پیش تلاش کنند.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی مبنی بر این که سرزمین ارزشمند است برای حفظ و احیای آن سرمایه گذاری کنیم اضافه کرد: آموزش و پرورش، رسانه ها، مهد کودک ها باید بیش از پیش در فرهنگ سازی حراست از سرزمین،خطرات و اثرات ناشی از بیابانزایی در سمنان تلاش کنند.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر بیشترین تخریب در مراتع در کنار تغییرات اقلیمی ،عوامل انسانی است که می توان با مشارکت مردمی و حضور تشکل های مردم نهاد و تعاونی ها در حفاظت و نگهداری عرصه های طبیعی نقش ایفا کرد.
وی گفت: با توجه به اینکه وسعت نسبتا زیاد و بیش از پنج میلیون هکتار از مساحت استان سمنان را بیابان تشکیل داده است افزایش مشارکت مردمی موجب حفاظت، توسعه و بهره برداری پایدار از عرصه های طبیعی می شود.
وی افزود: سال گذشته در بیش از 10 هزار هکتار از اراضی ملی استان سمنان عملیات بیابان زدایی انجام شد و نهال کاری در سه هزار و 500 هکتار در 50 منطقه این استان ، بذر پاشی ، کنترل هرز آب در 6 هزار و 500 هکتار ، احداث بادشکن به طول یکصد کیلو متر با مشارکت مردمی و اجرای طرح ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع مناطق بیابانی مجموعه ای از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است.
به گزارش ایرنا ،عرصه منابع طبیعی استان سمنان 9 میلیون و 700 هزار هکتار وسعت دارد که شامل پنج میلیون و 200 هکتار بیابان، سه میلیون و 700 هزار هکتار مرتع و 352 هزار هکتار جنگل است.
بر اساس مصوبه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد 17 ژوئن میلادی برابر با 27 خرداد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زدایی نامگذاری شده و شعار امسال سرزمین ارزشمند است برای حفظ و احیای آن سرمایه گذاری کنیم است.
7342/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.