نادر قدس روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال گذشته با توجه به کمبود حدود 250 لیتر بر ثانیه‌ای آب در زمان اوج مصرف در شهر سمنان، طرحی برای اضافه شدن چهار حلقه چاه به منابع آبی سمنان طراحی و پیش بینی شد.
وی اظهارداشت: در چند روز اخیر 2 حلقه چاه از پارک سوکان سمنان با تامین برق از طریق دیزل ژنراتور به مدار آبرسانی سمنان اضافه شد و از این پس قطعی آب در شهر سمنان رخ نخواهد داد.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان با اشاره به این که در چند روز آینده 2 حلقه چاه دیگر با تامین برق از طریق دیزل ژنراتور به منابع آبی شهر سمنان اضافه می شود، یادآور شد: آبدهی این چهار حلقه چاه 120 لیتر بر ثانیه است.
وی به نیاز 250 لیتر بر ثانیه ای آب در شهر سمنان در زمان اوج مصرف اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر 120 لیتر بر ثانیه از طریق این چهار حلقه چاه و با افزایش توان انتقال آب از این منطقه، 50 لیتر بر ثانیه به آبدهی پنج حلقه چاه فعلی منطقه سوکان اضافه می شود.
قدس تصریح کرد: کمبود 80 لیتر بر ثانیه آب در زمان اوج مصرف در سمنان نیز از طریق نصب شیرهای فشارشکن، آبرسانی فضای سبز ادارات با تانکر و مدیریت توزیع در شهر سمنان تامین می شود.
معاون شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تاکید کرد: به این ترتیب، آبرسانی موقت با تانکر در شهر سمنان که در چند روز گذشته انجام شد، با اضافه شده ظرفیت آبدهی 2 حلقه چاه جدید، از امروز انجام نمی شود و نگرانی درباره قطعی آب از بین می رود.
وی آبرسانی با تانکر به مشترکان شهر سمنان را نشانه تعهدمسوولان برای رفع نیاز مردم دانست وبیان کرد: مسوولان تامین حداقل ها در این بخش را وظیفه خود می دانند و مردم باید بدانند پیش بینی لازم برای تامین آب شهر سمنان از قبل انجام شده است.
قدس، کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات تامین منابع آبی جدید در شهر سمنان برشمرد و افزود : برای این طرح 130 میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که فقط 50 میلیارد ریال تخصیص یافت، این کمبود اعتبارات باعث فقدان استقبال پیمانکاران و ایجاد مشکل در تامین و خرید تجهیزات لازم می شود ولی با این وجود 50 درصد از این طرح عملیاتی شد.
معاون شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان به برنامه ریزی قبلی برای تامین آب مشترکان شهر شاهرود اشاره کرد و گفت: سه حلقه چاه در شاهرود در حال حفاری است که به آب آن به عنوان معوّض به کشاورزان جنوب این شهر واگذار شود و آب مطلوب منطقه صحرای جلالی برای مشترکان شهری استفاده شود.
کمبود آب آشامیدنی در استان سمنان در ماه فروردین 97 به میزان 300 هزار مترمکعب، در اردیبهشت 700 هزار متر معکب، در خرداد یک میلیون و 200 هزار مترمکعب بود و بر اساس برآوردها در شهریور تا یک میلیون مترمکعب است.
تامین آب آشامیدنی مردم استان سمنان 80 درصد از چاه ها، 12 درصد از چشمه ها و هشت درصد از قنات ها تامین می شود، شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان در قالب بیش از 241 هزار انشعاب به 636 هزار و 500 نفر در استان آبرسانی می کند.
متوسط بارندگی سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت 19.4 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته در همین مدت 9.1درصد کاهش یافته است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.