به گزارش ایرنا، بنا به گفته مسوولان امر در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، کشور در شرایط جدیدی قرار گرفته و بروز مسایلی قابل پیش بینی است،‌ کشور با فشارها و تحریم های جدیدی مواجه خواهد شد و موانعی پیش روی صادرات و واردات کشور بروز می کند.
با وجود همه محدودیت های قابل پیش بینی، کشور دارای ظرفیت های فراوانی است که با تنظیم ساز و کارهای لازم می توانیم با تحریم ها مقابله کنیم و با تدابیر و اتخاذ تصمیمات ویژه و مناسب به منظور کاهش آثار تحریم ها برکشور حرکت کنیم.
مدیریت شرایط جدید کشور ایجاب می کند اقتصاد مقاومتی مبنای عمل و کار همه دستگاه ها باشد و به عبارتی با پیش بینی هر نوع رویکرد خصمانه قدرتهای دنیا علیه ایران اسلامی، باید با استفاده از ظرفیت اقتصاد مقاومتی به دنبال راهکارهایی برای اداره مطلوب کشور در شرایط جدید باشیم تا آسیب های قابل پیش بینی بر اقتصاد کشور به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایران اسلامی امروز در تامین انواع نیازهای مردم خودکفاست و وابستگی به خارج ندارد.
سیدحسن حسینی شاهرودی گفت: شرایط کشور قابل قیاس با زمان جنگ نیست، در آن زمان ذخیره گندم کشور برای سه روز بود، ولی امروز در تولید گندم کشور به خودکفایی کامل رسیده است.
وی تاکید کرد: امروز ایران اسلامی در تامین بیشتر اقلام ضروری و کالاهای اساسی بی‌نیاز از خارج است و بیشتر مایحتاج مردم به جز از چند قلم خاص، در تمام حوزه های تامین معیشتی کشور استقلال کامل دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی تصمیم‌گیران کشور برای هر گونه تحولات علیه ایران، بیان کرد: ستاد ارز کشور پیش بینی لازم را کرده است و در تامین ارز، اولویت را به تهیه کالاهای ضروری و اساسی داده است و ثبت سفارش این اقلام را ویژه دیده و در اولویت قرار داده است.
حسینی خاطرنشان کرد: هر گونه طراحی تا پایان سال برای تامین کالاهای اساسی در کشور پیش بینی شده است و برنامه ریزی ها برای سال آینده خواهد بود که ممکن است کشور درگیر تحریم‌هایی شود تا مسیر برای تامین کالاهای ضروری بهتر فراهم باشد.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی راهگشای مشکلات و نیازهای کشور است، بیان کرد: اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی کشور را در بخش های مختلف از نیاز به واردات بی نیاز کرده است و کشور در تامین بیشتر نیازهای داخلی به صورت 100 درصد خودکفاست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی حوزه ها نیز که نیاز به واردات کالاست، برنامه ریزی و پیش بینی لازم برای زمینه سازی تولید این دست اقلام در داخل کشور نیز در دستور کار بوده است.
مبانی اقتصاد مقاومتی در 24 فرمان در بهمن ماه 1392 از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد که هدف از آن پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است که عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های مختلف، الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
ایران اسلامی در تولید مجموع مواد غذایی راهبردی تا 70 درصد خودکفاست که این خودکفایی در تولید گندم به عنوان راهبردی ترین محصول کشاورزی 100 درصد است.
تا قبل از دولت یازدهم، میزان تولید محصولات کشاورزی97 میلیون تن در سال بود که با برنامه‌های اجرا شده طی این سال‌ها شاهد ارتقای این محصولات به 118 میلیون تن بوده‌ایم و با بیش از 61 درصد رشد تولید گندم در این دولت، این میزان به 14.5 میلیون تن رسید و با این شرایط در سال 97 نیز ایران در تامین گندم خودکفاست.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.