سیدحسن حسینی شاهرودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایجاد بازار متشکل ارز یا بورس ارز است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کند.
وی درباره کارکرد بورس ارز اظهارداشت: این بازار در دسترس تولیدکننده و مصرف کننده ارز قرار می گیرد و در کنار شفافیت، سلامت و امنیت ارز در پناه بانک مرکزی در کشور شکل می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی مقرر شد کمیته ای از کمیسیون اقتصادی مجلس، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و دولت در این خصوص اقدام کنند.
این نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کاهش روند صادراتی ناشی از نوسانات ارز، تصریح کرد: این کاهش اقتصادی به دلیل کاهش صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان است، زیرا صادرکننده باید ارز حاصل از صادراتش را به ارزش 42 هزار ریال در اختیار شبکه بانکی قرار دهد و نیاز ارزی خود را از بازار آزاد با قیمتی بیش از 60 هزار ریال تهیه کند یا اینکه در سامانه ثبت سفارش ماهها در نوبت بماند و در آخر ارز به آن تعلق نگیرد.
حسینی یادآور شد: این روند سود اقتصادی صادرات را کم می کند و صادرکنندگان را به سمت قاچاق صادرات سوق می دهد.
وی ادامه داد: پیش از این قاچاق صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در کشور وجود داشته و با این روند، قاچاق صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و تولیدی نیز شکل خواهد گرفت.
حسینی تاکید کرد: با روند کاهشی صادرات از کشور همین بازارهای جهانی نیم‌بند نیز از دست خواهد رفت و ایجاد بازار ارز کمک می کند تا بخش ارز در کشور با هدف کمک به صادرات ساماندهی شود.
وی با اشاره به نوسانات بازار ارز از پایان سال 96 که آسیب های زیاد اقتصادی به همراه داشت، گفت: ستاد ارز به ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شد و اقداماتی داشت که برخی از آن باعث آرامش بازار شد ولی برخی موارد مدنظر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نبود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تک نرخی کردن ارز با قیمت 42 هزار ریال مورد تایید این کمیسیون نبود و بهتر بود قیمت ارز شناور می شد.
وی گفت: به نظر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی باید روندی پیش بینی می شد که ارز حاصل از صادرات به چرخه بانکی کشور بازگردد تا با رصد لازم از قاچاق ارزی نیز جلوگیری شود که با روند فعلی این مساله محقق نمی شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ساماندهی بازار ارز نیازمند هم‌افزایی بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری کشور در حوزه اقتصاد است.
صادرات یک میلیارد دلاری کالا در بخش های مختلف اقتصادی استان سمنان مانند کشاورزی، صنعت و معدن برای 2 سال آینده هدفگذاری شده است، صادرات از این استان در سال 96 بیش از 100 میلیون دلار بود.
6103 /6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.