ذولفقار ربانیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای عملیات حدنگاری و صدور اسناد تک برگی اراضی ملی موجب تثبیت و اعمال حاکمیت بر اراضی ملی و گردآوری آمار دقیق شده و سپس می توان بر اساس این آمار برای اراضی ملی در قالب آمایش سرزمین برنامه ریزی کرد.
وی اظهارداشت: اجرای این طرح زمینه ساز سرمایه گذاری در عرصه های منابع طبیعی بوده و اجرای این مهم در اولویت کاری سازمان قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات حدنگاری و صدور اسناد تک برگی می‌تواند در افزایش مراقبت از منابع طبیعی ملی در استان تاثیرگذار باشد.
ربانیان ادامه داد: براساس قانون جامع حدنگاری تمامی اسناد که قبلا به صورت دفترچه ای بوده و تمامی اراضی جدید که در حال دریافت سند است باید به صورت تک برگی و در قالب طرح حدنگاری تهیه شود.
به گفته وی در حدود 95 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان دارای سند مالکیت بوده و 400 هزار هکتار از آن باقی مانده است.
رییس اداره ممیزی و حدنگاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان تصریح کرد: طرح حدنگاری و صدور سند تک برگی از سال 1393 در مجلس تصویب و در سمنان از همان زمان شروع شد و تعهد استان برای 2 میلیون هکتار از اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی است.
به گفته ربانیان 6 میلیون هکتار دیگر از اراضی ملی استان سمنان نیازمند اجرای طرح حدنگاری و صدور سند تک برگی است.
وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبار با همکاری اداره ثبت و اسناد در 2 میلیون هکتار از اراضی ملی استان طرح حدنگاری و سند تک برگی اجرا شود.
ربانیان کمبود اعتبار در این بخش را یکی از چالش‌های پیش رو برشمرد و افزود: برای هر هکتار اراضی ملی بین 40 تا 60 هزار ریال باید برای صدور سند تک برگی، اعتبار در نظر گرفته شود.
به گزارش ایرنا، اکنون 83 درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان 14 میلیون و 300 هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، 84 میلیون و 500 هزار هکتار مرتع و 32 میلیون و 500 هزار هکتار بیابان است
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7342/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.