به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده روز یکشنبه در هشتمین نشست کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران با بیان اینکه در این روستا حدود 700 نفر زندگی می کنند افزود: وقوع زلزله احتمالی در این منطقه ، جان اهالی را تهدید می کند.
وی ادامه داد: پس از زلزله کرمانشاه، در خوزستان به ویژه در منطقه گوریه شوشتر بیش از 100 بار زمین لرزه رخ داده و علاوه بر این کارشناسان اعلام کرده اند که گسل اهواز گسلی جوانی است که فعال شده است.
وی با بیان اینکه کمیته علمی آموزشی وفنی مدیریت بحران با همکاری اساتید دانشگاه های خوزستان، تشکیل شده گفت: 21 بحران از 32 بحران کشور در خوزستان رخ می دهد و از این تعداد بحرانی هایی مانند خشکسالی، آتش سوزی، گرد و غبار، زلزله و سیلاب برای استان به ابر بحران تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: برنامه جامع آموزش مدیریت بحران برای نخستین بار در کشور در خوزستان ارایه شده و همچنین طرح جامع خطرپذیری خوزستان در دست تدوین است.

** شوری خاک؛ بحران آینده خوزستان
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: یکی از بحران‌هایی که در سال‌های آینده می‎تواند به جمع بحران‌های خوزستان اضافه شود بحران شوری خاک است.
علی ناصری بیان کرد: شوری آب رودخانه هاروز به روز در زمین های کشاورزی و خاک‌هایی که فاقد سیستم زهکشی هستند افزایش پیدا می کند لذا لازم است با توجه به کاهش دبی آب رودخانه کارون و افزایش شدت شوری اقداماتی برای جلوگیری از روند افزایش شوری خاک انجام شود.

** آتش سوزی قهوه خانه نوارس بحران نبود
معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز اظهار کرد: به برخی حوادث نمی‌‎توان عنوان بحران اطلاق کرد اما گاهی شیطنت‌هایی پیش می‌آید و به برخی حوادث برچسب بحران می‌زنند.
علی اصغر صادقی گندمانی با اشاره به آتش سوزی قهوه خانه نوارس در اهواز گفت: با توجه به تعریفی که از بحران موجود است آتش سوزی قهوه خانه نوارس اهواز جزو بحران ها نبود، هر چند که برخی در رسانه ها این حادثه را بحران اعلام کردند.
وی با تاکید بر اینکه بحران‎ها بی ارتباط با مسایل امنیتی نیستند بیان کرد:خوزستان با بحران های زیادی روبه رو است و هر آن امکان دارد بحرانی پیش آید و به دنبال آن مسایل امنیتی اتفاق افتد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز بیان کرد: باید تلاش کنیم اگر بحرانی اتفاق افتاد از تبعات امنیتی آن کم کنیم از این رو دستگاه قضایی هر زمانی از شبانه روز که نیاز به حکم باشد آمادگی کامل دارد.

** سدهای خوزستان مرگ بیشه ها را رقم زدند
قایم مقام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز گفت: احداث سدها باعث شده بیشه های خوزستان از دست بروند و دچار خشکسالی شوند، و اگر برای آنها چاره اندیشی نشود به مشکلات این استان افزوده می‌شود.
احمد رییس زاده افزود: در خوزستان یک میلیون هکتار جنگل طبیعی در بخش رشته کوه های زاگرس وجود دارد، که در چند سال اخیر به دلایل مختلف از جمله رسوب گرد و غبار، بی آبی و آفات دچار مشکل شده‌اند.
وی بیان کرد: استان های هم جوار مانند ایلام، لرستان، چهارمحال بختیاری و فارس از اعتبارت خوبی استفاده کرده اند و بحث پیشگیری را انجام داده اند اما در خوزستان با وجود اینکه اهمیت این جنگل‌ها با توجه به وضعیت این استان بسیار بیشتر از دیگر نقاط است کار خاصی نشده و همین جنگل ها در حال از دست رفتن هستند.
وی توضیح داد: استفاده تا پنج درصد از اعتبارات تملک دارایی در قانون قید شده اما هیچگاه دیوان محاسبات زیر بار این رقم نرفته و برای مساله خشکسالی به این اعتبارات نیاز داریم.
وی ادامه داد: اگر جنگل های زاگرس را از دست بدهیم همه استان را از دست خواهیم داد.

** آب فروشی معضلی بهداشتی در خوزستان
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز بیان کرد: در بحث سلامت آب یکی از مشکلاتی که با آن رو به رو هستیم استفاده نکردن مردم از آب شرب سیستم لوله کشی است در نتیجه همین امر موجب می شود جریانی به نام فروش آب شکل بگیرد.
فرهاد صفدری افزود: آب فروشی به صورت عرضه آب بشکه ای یا آب دوره گردی می‌تواند آلودگی‌ ثانویه ایجاد کند.
وی ادامه داد: معاونت بهداشتی به عنوان حوزه حاکمیتی نظارت بر سلامت شهرها و روستاها بحث تشدید نظارت بر سلامت آب را در دستور کار خود دارد و بازرسان بهداشت محیط در حوزه شهر و روستا فعال هستند.
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: هم اکنون در پیک اول بیماری التور به سر می بریم.
وی تاکید کرد: در حوزه بهداشت آب و غذا لازم است سطح آگاهی مردم را بالا ببریم و برای حوزه بهداشت آب در خوزستان نیاز به رسانه های آموزشی داریم.
در این نشست برنامه جامع آموزش مدیریت بحران با اهداف راهبردی، برنامه ها، راهکارهای آموزش دستگاه های عضو ستاد بحران و ... رونمایی شد و سالن ویدیو کنفرانس این اداره کل با حضور جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز و مسئولان استانی به بهره برداری رسید.
7164/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.