به گزارش ایرنا، بر اساس آمار اداره کل بازرسی کار و گزارش بازرسان کشور، 38 درصد از حوادث منجر به فوت ایران در سال 96 مربوط به سقوط از ارتفاع در بخش ساختمان بوده است.
براساس آمار سالانه 340 میلیون حادثه ناشی از کار در جهان رخ می دهد و برآورد شده که در این حوادث حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.
به باورکارشناسان تنها یک نفر مسوول ایمنی در کار نیست و ایجاد ایمنی باید به یک تعهد و باور جمعی تبدیل شود و ارزش های ایمنی به ارزش های مسلط سازمانی تبدیل شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت : به دلیل نظارت‌های مستمر بر واحدهای تولیدی حوادث ناشی از کار در استان حدود 9 درصد کاهش یافت.
محمد اسماعیل غنیان افزود: یکی از دلایل این کاهش، نظارت‌ها و کارشناسی‌های مستمر کارشناسان این نهاد در واحدهای تولیدی و کارگری است که آنان را با موازین ایمنی در محیط کار آشنا می‌سازد.
وی بابیان این که اجرای تمام نکات ایمنی در واحدهای تولیدی استان موردبررسی مستمر قرار می‌گیرد، اظهارداشت: جایگاه استان درزمینهٔ ایمنی محیط کار و کاهش حوادث ناشی از کار در کشور، مطلوب است.
وی تصریح کرد: نمونه خود بازرسی و استقرار مسوول ایمنی در کارگاه ها و اجرای آیین نامه ایمنی در امور پیمانکاری از دیگر عواملی بود که در کاهش حوادث کار در استان نقش موثری داشت.
غنیان ادامه داد: حوادث ناشی از کار در سال 95 در این استان به 350 مورد بود که این آمار در سال 96 به 310 مورد کاهش یافت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان ادامه داد: سال گذشته 13 هزار ساعت کلاس آموزش ایمنی و دوره آموزشی شناسایی خطر و ارزیابی خطر در این استان برگزار شد.
غنیان بیان داشت : 40 درصد حوادث شغلی منجر به فوت در این استان به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد.
وی اضافه کرد : بر اساس آمار20 درصد حوادث منجر به فوت بخش کارگری استان در نیمه نخست سال جاری مربوط به سقوط از ارتفاع بوده است.
وی اضافه کرد : شکاف سود و ایمنی، مدیریت اقتدارگرایانه در محیط کار، بی اعتمادی سازمانی، رکود اقتصادی، دانش غیرتخصصی کارگران، فرهنگ ایمنی و جو ایمنی، معیشت کارگران، پاداش به نیروی کار، رابطه مسوولان ایمنی با بازرسان کار و ارزیابی خطرپذیری از مهمترین مشکلات است که مسوولان ایمنی در کارگاه ها با آن مواجه هستند‌.
غنیان با بیان این که به صفر رسیدن حادثه در بخش های مختلف کارگری نیازمند فرهنگ سازی در بین پیمانکاران است، گفت: تغییر الگوهای تبیین حادثه برای مقابله با آن در جامعه کارگری این استان ضروری است.
به گزارش ایرنا، 65 درصد جمعیت استان سمنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی است و سهم اشتغال استان در بخش خدمات حدود 48 درصد، در بخش صنعت و معدن حدود 37 درصد و در کشاورزی حدود 15 درصد است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هر سال حدود هزارو 800 کارگر بر اثر حوادث شعلی جان خود را از دست می‌دهند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.