به گزارش ایرنا، حوزه‌های سایبری، زیستی و فنی، سه بخش مهم در تهدیدهای غیرنظامی است که می تواند علیه هر کشوری تهدیدهایی برنامه‌ریزی شده به همراه داشته باشد که برای مقابله با این تهدیدهای غیرجنگی، اصولی دفاعی در مجموعه پدافند غیرعامل تعریف شده است.
سمنان پس از استان تهران، در حوزه فناوری ارتباطی و برخورداری از زیرساخت‌های فضای سایبری رتبه دوم کشور را داراست که این شرایط، حساسیت و لزوم مراقبت از این زیرساخت‌ها را حساس‌تر کرده است.
شرایط سمنان از نظر موقعیت جغرافیایی و قرارداشتن بخش قابل توجهی از منابع صنعتی و معدنی و همچنین برخورداری قابل توجه از فناوری ارتباطی با پوشش مطلوب به گونه ای است که رعایت اصول و مبانی پدافند غیرعامل در آن را بیش از پیش ضروری کرده است.
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : رزمایش ملی سایبری در حوزه پدافند غیرعامل امسال در استان سمنان برنامه‌ریزی شده است و به دلیل حساسیت‌های این حوزه، زمان دقیق این رزمایش پس از هماهنگی های لازم با سازمان ها و نهادهای ملی، اعلام می‌شود.
ایرج کارخایی با اشاره به فراهم بودن بسترهای ارتباطی گسترده در استان ، یادآور شد: سمنان با توجه به موقعیت ارتباطی و قرارگرفتن در چهارراه ارتباطی کشور، وجود ظرفیت ها و سرمایه های بزرگ انرژِی، اقتصادی، صنعت، معدنی و دانشگاهی، در حوزه سایبری نیازمند رعایت دقیق اصول و مبانی پدافندغیرعامل در حوزه سایبری است و این رزمایش به همین منظور در این استان برنامه‌ریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد : یکی از راهبردهای پدافند غیر عامل در استان سمنان گسترش فرهنگ و افزایش سواد سایبری در گرو ه‌های مختلف، توسعه آموزش های عمومی و تخصصی برای اقشار مردم و همچنین بر گزاری رزمایش برای آمادگی بیشتر و شناسایی نقاط قوت و ضعف حوزه سایبری است و برگزاری این رزمایش سایبری از اولویت های برنامه عملیاتی سال 97 اداره کل پدافند غیر عامل استانداری سمنان است.
وی با بیان این که هماهنگی های لازم برای برگزاری رزمایش سایبری هم در سطح دستگاهی توسط نهادها و سازمان های مرتبط در شهرستان‌ها و فرمانداری ها و هم استانی توسط کار گروه سایبری در دست اقدام است، گفت: طرح برگزاری رزمایش سایبری کشوری به صورت آزمایشی و پایه در استان مدنظر است که با همکاری سازمان پدافند غیر عامل کشور و دستگاه‌های مرتبط عملیاتی خواهد شد.
کارخایی درباره اهمیت حوزه سایبری و تهدیدهای روزافزون فضای مجازی، بیان کرد: با پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه فناوری و استفاده روزافزودن مردم از فضای مجازی، تهدیدهای حوزه سایبری نسبت به حوزه های زیستی و فنی حساس‌تر شده است و باعث شده مراقبت‌های لازم دراین حوزه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کند.
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری سمنان بیان داشت : کشورهای جهان در حال افزایش قابلیت های خود در توان دفاع و حمله در فضای سایبری هستند و در این زمینه ارتش های سایبری با سرمایه گذاری های کلان را سازماندهی کرده اند و در ایران اسلامی در حوزه سایبری مبانی دفاعی و حفاظتی از مدت ها قبل مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه دفاعی و غیرنظامی است که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای اصول آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی کشور در شرایط بحرانی جلوگیری کرد.
تهدیدهای حوزه پدافند غیرعامل در حال حاضر در سه گروه تهدیدهای فنی، زیستی و سایبری تقسیم‌بندی می‌شود که متناسب با هر سه حوزه، مبانی و اصولی پیشگیرانه برای در امان بودن بخش های حیاتی کشور مانند دستگاه های اجرایی خدمات رسان در بخش های آب و برق، ایمن سازی ساخت و سازها و مراکز درمانی مانند بیمارستانها، تعریف شده که در طول سال های اخیر در دل قوانین و مقررات گنجانده شده و در زمان حاضر به رعایت آن از سوی دستگاه های نظراتی و اجرایی وابسته است.
شهرها، جاده های اصلی و ریلی استان سمنان دارای پوشش 100 درصدی و جاده های فرعی نیز دارای پوشش 80 درصدی تلفن همراه است، 117 سایت پوشش اینترنت پرسرعت در استان سمنان وجود دارد، پوشش اینترنتی روستاهای استان تا پایان سال 96 از 70 به 95 درصد افزایش یافت و در حال حاضر 160 روستای استان سمنان دارای پوشش اینترنتی هستند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.