اقبال شاه نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انسداد چاه و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق را از جمله کارهای اولویت دار در قالب طرح تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای کردستان برای کمک به مصرف بهینه و افزایش بهره وری آب اعلام کرد.
وی طرح های انسداد چاه و نصب کنتورهای هوشمند را مهمترین طرح در راستای جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها دانست و افزود: برای جبران کسری مخزن نیز پروژه های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در دشت های شرقی استان (قروه و دهگلان) اجرا شده است.
شاه نظری با اشاره به پتانسیل بالای جریان آب استان کردستان تاکید کرد: هزینه بالای استحصال و انتقال آب، کاهش منابع آب زیرزمینی، محوریت کشاورزی و مصرف بالای آب، جایگاه ضعیف آب در یافتن ارزش واقعی، توجه به قیمت تمام شده، کاهش میزان بارش، توزیع نامناسب (مکانی و زمانی) بارش، افزایش مصرف و کاهش جریان پایه رودخانه ها سبب کاهش حجم آب های روان استان نسبت به میانگین دراز مدت شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد 335 حلقه چاه غیرمجاز در استان کردستان شناسایی شد، گفت: مالکان این تعداد چاه غیر مجاز به مراجع قضایی معرفی شدند و یا به صورت توافقی مالک نسبت به پر کردن آن اقدام کرد.
وی با بیان اینکه غالب چاه های مسدود شده براساس حکم قضایی بوده است، یادآور شد: پس از شناسایی چاه های غیر مجاز در صورتی که مالک راضی شود به صورت توافقی نسبت به انسداد چاه اقدام می شود در غیر این صورت پر کردن چاه پس از اخذ حکم قضایی انجام خواهد شد.
وی انسجام و همکاری در حفاظت از آب این منبع جبران ناپذیر را ضروری برشمرد و اضافه کرد: دستگاه های اجرایی بویژه استانداری کردستان و مراجع قضایی در زمینه اجرای قوانین و مقررات حفاظت کمی و کیفی همکاری های لازم را با این شرکت دارند.
کردستان با داشتن 9 سد در حال بهره برداری، 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی به لحاظ منابع آبی یکی از استان های مهم در شمال غرب کشوراست.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.