به گزارش ایرنا ، براساس اعلام مسوولان در سال زراعی جاری حدود 12 هزارو500 هکتار از باغ های استان سمنان بیمه شده اند، این در حالی است که به خاطر تغییرات شرایط آب و هوایی ، هر سال احتمال وارد شدن خسارت به باغ ها افزایش می یابد.
باغداری از مشاغل سنتی مردم استان سمنان است ، به طوری که محصولات اساسی شرق این استان را انگور، زردآلو و دیگر میوه ها تشکیل داده و در سطح کشور شهره هستند .
بارش تگرگ ، سرمازدگی و جاری شدن سیلاب مهم ترین خطراتی هستند که هر ساله با بروز یکی از آن ها خسارات زیادی به باغ های این منطقه وارد می شود به طوری که در اواخر فروردین امسال براثرسرمازدگی بیش از 12 هزار هکتار باغ شهرستان شاهرود از 20 تا 100 درصد خسارت دید و خسارت هنگفتی را به باغداران این منطقه وارد نمود.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان سمنان که برای بازدید از باغ های خسارت دیده به شاهرود سفر کرده است ، در گفت و گویی با ایرنا بیمه محصولات کشاورزی را یک ضرورت خواند و گفت: دولت برای کمک به کشاورزان و باغداران بخش زیادی از اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی را تامین می کند.
محمد رضا کرم الدین با بیان این که سرما بیشترین خسارت را به باغداران شاهرودی وارد کرده است،افزود:
البته استقبال باغداران شاهرودی از بیمه محصولات کشاورزی خوب بوده ، اما ضرورت دارد همه کشاورزان و باغداران محصولات خود را بیمه کنند.
وی گفت: از مجموع باغ های بیمه شده استان سمنان 45 درصد سهم باغداران شاهرود و میامی است.
کرم الدین افزود: در سال زراعی 95-96 حدود 24 هزار هکتار زمین های زراعی و 6 هزار هکتار باغ در استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته بود.
وی اضافه کرد: تعهد پرداخت خسارت 240 میلیون ریالی بخش زراعت به طور کامل انجام شده و در خصوص باغات نیز از مجموع یک هزار و 190 میلیارد ریال غرامت تایید شده تاکنون پرداخت 130 میلیارد ریال باقی مانده است.
کرم الدین تسریع در بررسی و پرداخت غرامت را 2 اقدام اساسی مورد نیاز در خصوص سرمازدگی فروردین ماه دانست و گفت: ارائه بیمه پایه با حق بیمه کم و غرامت مناسب و همچنین پیگیری برای ارائه بیمه تنه تمام محصولات باغی در استان 2 اقدام صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی جاری بود.
وی با بیان اینکه استان سمنان به نسبت دیگر استان ها سهم قابل توجهی در پوشش بیمه تنه درختان به ویژه در محصول گردو داشته، یادآور شد: اگر پوشش بیمه ای و تعداد بیمه گرها افزایش یابد، می توان شاهد دریافت حق بیمه های کم و پرداخت غرامت های بیشتری از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی بود.
32 درصد باغ های استان سمنان معادل 14 هزار و 500 هکتار در شهرستان شاهرود واقع است.
هرساله در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می شود.
امسال بیش از هفت هزار و 800 هکتار از باغ های شاهرود را بین 20 تا 100 درصد سرمازده و ضرر یک هزار و 650 میلیارد ریالی به باغداران وارد شده است.
یک هزار و 230 هکتار از باغ های انگور، انار و زیتون شهرستان هم پاییز گذشته آسیب دیده است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.