به گزارش ایرنا، دانشگاه به اعتقاد برخی از صاحبنظران خانه صنعتگران است و با همکاری دانشگاه و صنعت می توان بخش مهمی از مشکلات جامعه به ویژه در مسیر توسعه، افزایش رونق اقتصادی و اشتغال آفرینی گام هایی برداشت چرا نتیجه این همکاری به سود جامعه است.
رفع مشکلات اقتصادی کشور در حوزه تولید نیازمند علمی کردن بسیاری از روندهای واحدهای صنعتی و تولیدی است که در گرو ارتباط با دانشگاه‌هاست.
روندی که در وزارت علوم برای ارتقای درجه علمی استادان دانشگاه ها در نظرگرفته شده به گونه ای است که ارتباط با صنایع در آن جایگاهی ندارد و این ساختار به چرخش به سمت علمی کردن روند تولید باید گرایش داشته باشد.
سرپرست دانشگاه سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : اصلاح ساختار ارتقای جایگاه استادان و تعیین مشوق هایی برای ارتباط بهتر دانشگاه و صنایع از سوی وزارت علوم و تحقیقات می تواند به افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت کمک کند.
مسعود نصیری زرندی با اشاره به لزوم هماهنگی بیشتر و ایجاد زمینه برای همکاری صنعت و دانشگاه، تاکید کرد: آیین نامه های داخلی وزارت علوم اکنون به گونه ای است که استادان بدون نیاز به صنعت، جایگاه و درجه علمی آنها ارتقا می یابد و استادانی که با صنعت همکاری دارند کمتر مشمول این ارتقا می شوند.
وی یادآور شد: با توجه به نیاز ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت برای کمک به رشد اقتصادی کشور، وزارت علوم به سمتی می رود که روشی ایجاد شود تا استادانی که با صنایع همکاری دارند و باعث ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه می شوند امتیازاتی کسب کنند.
سرپرست دانشگاه سمنان گفت: در واقع، هدف اصلاحات ساختاری و ایجاد مشوق ها برای اعضای هیات علمی، این است که استادان به سمت همکاری بیشتر با صنعت رغبت بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد : مشکل بی میلی استادان دانشگاهی برای تامین نیازهای صنایع و رفع مشکلات تولید از طریق راهکارهای علمی، از آیین نامه های فعلی است که باید اصلاح شود، در قالب این اصلاح ، استادان دیگر نگران ارتقای جایگاه خود نخواهند بود و به راحتی می توانند با صنایع همکاری کنند.
نصیری با بیان این که در شرایط کنونی بسیاری از همایش ها با هدف ایجاد ارتباط نزدیکتر بین دانشجویان و استادان ایران و حتی دانشمندان خارج از ایران برگزار می شود، گفت: ارتباط بین استادان دانشگاه و صنعتگران باید به صورت 2 طرفه اصلاح شود و صنعتگران در جریان فعالیت های علمی هم قرار بگیرند و دانشمندان از نیازها تولید مطلع شوند.
وی اضافه کرد: در برنامه ریزی های دانشگاهی باید طرح های علمی، مقالات و تازه ترین دستاوردهای علمی، نوعی کمک به فناوری در داخل ایران کاربردی شود و گرهی از مشکلات تولید و اقتصاد کشور برطرف کند.
سرپرست دانشگاه سمنان یادآور شد: گاهی شاید نیاز باشد برای رفع مشکلی از چرخه تولید دانشمندان، دانشجویان و استادان چند رشته مهندسی در کنار هم قرار بگیرند تا مساله ای را برطرف کنند.
وی اظهار امیدواری کرد: با آیین نامه های جدید وزارت علوم و تحقیقات، رابطه بین صنعت و دانشگاه نزدیک تر شود و با همین زمینه بخشی از نیازهای تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برطرف شود و از سویی این روند به ایجاد اشتغال برای دانشجویان کمک می کند.
سرپرست دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: دانشگاه خانه صنعتگران است و با همکاری دانشگاه و صنعت می توان بخش مهمی از مشکلات جامعه به ویژه در مسیر توسعه، افزایش رونق اقتصادی و اشتغال آفرینی گام هایی برداشت چرا نتیجه این همکاری به سود جامعه است.
استان سمنان بیش از 100 هزار دانشجو در بیش از 50 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و یکهزار و 800 واحد دارای پروانه بهره برداری تولیدی است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.