به گزارش ایرنا، اواخر آذر 96 بود که همایشی چهار روزه با همکاری فدراسیون جهانی مناطق آزاد (فموزا) و حضور مسوولان و سرمایه گذاران بین المللی و 26 استان با عنوان نشست فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران در تهران برگزار شد که در نتیجه آن تفاهم نامه هایی با بخش خصوصی به ارزش 120 هزار میلیارد ریال امضا شد که سهم سمنان از این تفاهم نامه ها، سه میلیارد و 124 میلیون دلار بود.
اکنون با گذشت پنج ماه از برگزاری این همایش باید تلاش شود از تمام ظرفیت ها و فرصت ها برای بهره مندی از توان و شوق فعالان اقتصادی بخش خصوصی و سرمایه گذاران و داخلی و خارجی در تمام بخش های مستعد استان بهره گیری شود.
استان سمنان حدود یکهزار و 700 پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی و صنعتی، حدود500 واحد معدنی فعال، حدود 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 45 هزار بهره بردار، سهم بخش صنعت و معدن از اشتغال سمنان بیش از 38 درصد و در تولید ناخالص 22 درصد و سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان بیش از 14 درصد و در تولید ناخالص استان حدود 18.2 درصد عنوان شده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : با آمادگی بیش از 10 فعال اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی و صنعت استان حدود یک میلیون دلار آورده مالی در سال جاری برای استان در بخش های اقتصادی جذب شد.
علی اصغر جمعه ای افزود : درآمدهای نفتی به تنهایی نمی‌تواند ضامن درآمدزایی بیشتر برای کشور باشد و برای کاهش آمار بیکاری باید سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در استان افزایش یابد.
وی بابیان این که برای سال جاری حدود 6 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی استان برنامه‌ریزی‌شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش اشتغال و رونق کسب‌ و کار در استان هستیم که در مرحله اول باید موانع موجود پیش پای سرمایه‌گذار برطرف شود و اصلاح ساختار اداری و تعاملات بانکی مهمترین اقدام در این راستاست.
وی اظهارداشت : فراهم کردن زیرساخت ها، یکی از دلایل عمده حضور فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف است که تاکنون این امر مهم در سمنان به معنی واقعی محقق نشده است.
جمعه ای ادامه داد : بیش از سه میلیارد دلار تفاهم نامه سرمایه گذاری در استان در سال 96 منعقد شد که برای جذب حداکثری باید به زیرساخت ها در بخش صنعت و کشاورزی استان توجه کرد.
رییس اتاق بازرگانی سمنان اضافه کرد : این استان از منابع سرشاری برای سرمایه گذاری برخوردار است اما این منابع به تنهایی نمی تواند رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کند و باید زیرساخت ها که از اساسی ترین و مهم ترین دلایل حضور سرمایه گذار در استان است مهیا شود.
جمعه ای تصریح کرد : کاغذ بازی های اداری یکی دیگر از دلایل مانع ورود سرمایه گذاران به استان سمنان است و در بسیاری از موارد شاهد بودیم اداره های مختلف برای ارایه مجوزها زمان مفید را از بین می برند که این امر باعث دلسردی سرمایه گذاری می شود.
وی بیان داشت : برای حضور فعالان اقتصادی به استان سمنان تنها ارایه گزارش از میزان منابع مختلف معدنی و صنعتی کفایت نمی کند و باید جاده های دسترسی و انعقاد تفاهم نامه های زیست محیطی مهیا باشد.
رییس اتاق بازرگانی سمنان به مشکل کم آبی در بسیاری از واحدهای صنعتی استان اشاره و اضافه کرد : برای آغاز طرح توسعه ای در استان نیاز به تولید آب است اما به دلایل فرهنگ اشتباه مصرف در واحدهای تولیدی و خانگی شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی به دلیل کمبود آب هستیم.
در سال 96، نرخ بیکاری در استان سمنان 8.9 درصد و سه درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بود و با تحقق کامل ارایه تسهیلات 9 هزار میلیارد ریالی رونق تولید و اجرای طرح‌های اقتصادی در قالب تفاهم‌نامه های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به تعداد 87 طرح با سرمایه گذاری 85 هزار و 510 میلیارد ریال در همایش‌های سرمایه‌گذاری این استان پیش از نشست فرصت های سرمایه گذاری خارجی، انتظار می رود اشتغال افزایش و نرخ بیکاری در سمنان کاهش قابل توجهی یابد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.