آیت الله سید محمد شاهچراغی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از علت های اساسی نبود جمعیت متناسب با وسعت سرزمینی در سمنان کمبود آب است و رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری در استان در گرو تامین آب پایدار است.
وی اظهارداشت : در چهار سال گذشته اقدامات مطلوبی برای رفع این بحران در استان انجام نشده و در سفر استانی رییس جمهوری به سمنان در سال 95 طرح انتقال آب خزر به استان مصوب شد اما با وجود گذشت بیش از 2 سال از آن سفر، اقدامات قابل توجه ای در این زمینه صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد : تعداد قابل توجه ای از واحدهای صنعتی و تولیدی سمنان به دلیل کمبود آب در چند سال گذشته تعطیل شدند و تامین آب پایدار برای جلوگیری ادامه این روند اجتناب ناپذیراست.
شاهچراغی ادامه داد : کمبود آب نباید مانع از اجرای طرح های توسعه ای اقتصادی در سمنان شود و مدیران اجرایی استان کاهش آمار بیکاری و تامین آب پایدار را در اولویت قرار دهند.
وی اضافه کرد : اکنون مناطق مختلف استان گرفتار خشکسالی و کمبود منابع آبی هستند بنابراین باید برای رفع آن چاره ای تدبیر شود.
امام جمعه سمنان بیان داشت : در حدود 30 سال پیش ،در شرایطی که با حفر 13 متر از عمق زمین به آب دسترسی داشتیم امروز باید 300 متر برای رسیدن به آب چاه حفر کنیم و این زنگ خطر و هشداری بزرگ برای منطقه محسوب می‌شود.
وی با بیان این که فرهنگ صحیح مصرف باید در جامعه نهادینه شود، افزود: قبل از هر اقدامی باید مدیریت صحیح مصرف آب در استان با حساسیت بیشتری در دستور کار دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه قرار گیرد.
در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که به گزارش ایرنا، حدود 87 درصد در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت و خدمات به مصرف می‌رسد و این استان سالانه با کمبود حدود 150 میلیون مترمکعب آب مواجه است.
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
7339/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.