به گزارش ایرنا، همزمان با بیشتر نقاط کشور، در استان سمنان روزهای 25 تا 28 فروردین 97 با ورود سامانه ناپایدار جوی، بارندگی پراکنده و کاهش دمای شدید هوا رخ داد.
متوسط میانگین وزنی بارش ها تا روز بیست و نهم فروردین 97 در ایستگاه های شرکت آب منطقه ای استان سمنان، تا روز 27 فروردین 97 به میزان 49.5 میلی متر بود، کاهش دما تا حدود 10 درجه سانتی‌گراد در نقاط سردسیر استان ثبت شد که در برخی نقاط به زیر صفردرجه سانتی‌گراد رسید که به بخش کشاورزی در استان سمنان خسارت زد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بارش برف و باران و سرمازدگی در برخی از مناطق شمالی استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیده باشند.
لطف الله رضایی افزود : ارزش ریالی خسارت به این میزان محصول باغی در حدود چهار هزار و 160 میلیارد ریال برآورد می شود که سه هزار و 880 میلیارد ریال مربوط به خسارت به بخش باغی است و بقیه مربوط به بخش زراعی استان است.
وی خاطرنشان کرد : بروز سرمای شدید در مناطق مرکزی تا شمالی استان سمنان در روزهای 27 و 28 فروردین 97 سبب سرمازدگی شدید در باغ‌های این مناطق شد و خسارت سنگینی به باغداران وارد کرد.
وی اضافه کرد : بیشترین خسارت به باغ های زردآلود، گردو، سیب، گلابی، گیلاس و آلبالو در مناطق سردسیر و بیشترین خسارت در بخش زراعی به محصولات گندم، جو و کلزا بوده است.
رضایی با اشاره به حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای بازدید از مناطق خسارت دیده در روزهای گذشته، گفت: وی از فولادمحله و بخش هایی از شهرستان های مهدیشهر و دامغان در استان سمنان بازدید کرد و بنا شد کمیته کارشناسی میزان دقیق خسارت به این مناطق را بررسی کند.
وی با بیان اینکه سرمای هوا در برخی از مناطق شمالی استان سمنان بسیار شدید بود، بیان کرد: سرمای هوا در 13 شهر و منطقه شمالی استان به صفر درجه و در منطقه فولادمحله دمای هوا به منفی هشت درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با بیان این که باغداران بیشترین خسارت از این سرمای ناگهانی متحمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون برآوردهای اولیه خسارت به 98 هزار تن محصول باغی انجام‌شده است.
استان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 45 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی و دام دارد.
32 درصد باغ های استان سمنان معادل 14 هزار و 500 هکتار از آن در شهرستان شاهرود واقع است.
هرساله در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می شود.
شرق استان سمنان قطب تولید گندم در استان است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.