رباب شب خیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ملخ جزو آفات عمومی شهرستان طارم به شمار می رود و سالانه در این شهرستان بروز می کند که در صورت مبارزه نکردن می تواند خسارت فراوانی را به محصولات کشاورزی منطقه وارد کند.
به گفته وی، عملیات شناسایی کانون های تخم ریزی آفت ملخ مراکشی توسط کارشناسان شبکه مراقبت در طارم از نیمه دوم اسفند سال گذشته آغاز شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در مناطقی از مراتع شهرستان طارم که پوره ها به حد نرم می رسد، در این سن عملیات سم پاشی و کانون کوبی انجام می شود.
شب خیز با بیان اینکه تا پایان 17 فروردین یکهزار و 300 هکتار از مراتع شهرستان طارم علیه این آفت سمپاسی و کانون کوبی شده است، اظهارکرد: این عملیات روزانه تا اواخر مرداد امسال ادامه دارد.
وی ادامه داد: با تلاش جدی و بسیج نیروهای جهاد کشاورزی شهرستان طارم، کانون کوبی تا قبل از بالدار شدن ملخ ها انجام می شود، چرا که پس از این مرحله کنترل آفت دشوار و موجب خسارت به باغ ها و مزارع کشاورزی می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بر اساس پیش بینی ها امسال عملیات مبارزه علیه آفت ملخ مراکشی در 12 هزار هکتار از مراتع طارم انجام می شود.
شب خیز با بیان اینکه امسال عملیات مبارزه با این آفت 15 روز زودتر از سال 95 انجام شده است، اظهارکرد: به دلیل کمبود بارندگی، گرمای زودرس و خشکی، ملخ مراکشی زودتر بروز کرد.
به گفته وی، آفت ملخ مراکشی در بیشتر مراتع شهرستان طارم وجود دارد و منحصر به منطقه خاصی نیست.
به گزارش ایرنا، ملخ مراکشی آفتی وارداتی است و هیچ ریشه ای در ایران ندارد و در صورتی که در سنین پایین سم پاشی و کانون کوبی انجام نگیرد، این آفت به سن بلوغ رسیده و بالدار می شود و در این صورت همه محصولات باغی و زراعی موجود در مسیر خود را نابود خواهد کرد.
ملخ یکی از جانورانی است که دگردیسی ناقص دارد و زمانی که از تخم در می آید، شبیه جانور بالغ بوده با این تفاوت که تولید مثل نمی کند، بال ندارد و کوچکتر است.
شهرستان طارم در شمال شرقی استان زنجان واقع شده و سالانه با آفت ملخ مراکشی مواجه است و مبارزه به موقع کارشناسان کشاورزی مانع از بروز خسارت آن می شود.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.