معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: حدود ۴۵۰ گونه از گیاهان دارویی در سطح استان آذربایجان شرقی شناسایی شده است که این گیاهان دارویی در استان ما جایگاه ویژه‌ای دارند.

به گزارش ایلنا، ایوب ایرانی‌فام در اولین همایش استانی گیاهان دارویی که در دانشگاه آزاد واحد مرند برگزار شد، گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی از ۴۲۲ هزار گونه گیاهی دنیا، ۸ هزار گونه در کشور ایران است. 

وی با بیان اینکه حدود ۴۵۰ گونه از گیاهان دارویی در سطح استان آذربایجان شرقی شناسایی شده است که ۲۵ درصد گونه‌های شناسایی شده در زمینه گیاهان دارویی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه استان ما مثل سایر نقاط کشور با چالش کم‌آبی مواجه است، توسعه کشت گیاهان دارویی جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بوده و در الگوی کشت، گیاهان دارویی که از نظر میزان مصرف آب توقع کمی دارند و از نظر اقتصادی کاملا درآمدزا برای کشاورزان است، ترویج داده می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: مدیریت جهاد کشاورزی کلیه شهرستان‌ها با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی پتانسیل‌های هر منطقه را مورد بررسی قرار داده و مناطق مستعد برای گونه‌های گیاهی مختلف مشخص شده و در این رابطه به صنایع فرآوری توجه جدی شده است.

ایرانی‌فام افزود: توسعه کشت با توجه به اقتصادی بودن تولید برای بهره‌برداران می‌تواند نقش ایفا بکند لذا در این رابطه هر چه قدر بتوانیم صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول را راه‌اندازی کنیم و ارزش افزوده به محصول تولیدی‌مان بدهیم اقتصادی شده و در بازارهای جهانی خواهیم توانست جایگاه ویژه‌ای را برای کشورمان فراهم کنیم. 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما با کمبود آب و خشکی و کم‌آبی مواجه هستیم و دریاچه ارومیه هم نمودی از این رخداد است، لذا لازم است ما از قطره قطره آب‌مان بهینه استفاده کنیم و از هدررفت آب جلوگیری کنیم و به جای کشت محصولات پر توقع و با مصرف آب بالا بتوانیم محصولاتی را زیر کشت ببریم که توقع آب کمتری را دارند و همچنین تا حد امکان محصولات با نیاز آبی بیشتر را به محیط‌های کنترل شده (گلخانه‌‌ها) هدایت کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: این جزو برنامه‌های الگوی کشت سازمان بوده که می‌‌تواند میزان مصرف آب را کاهش و اشتغال پایدار و تولید محصول را در منطقه ما داشته باشد.

ایرانی فام یادآور شد: در حال حاضر یک مرکز ملی گیاهان دارویی در کشور شکل گرفته و در استان ما ستاد کشت گیاهان دارویی است، در این رابطه شورای سیاستگذاری توسعه کشت گیاهان دارویی با کمیته‌‌های تخصصی در زمینه کشت محصول و هم در رابطه با فرآوری محصول و تجارت در استان فعالیت می‌کند و دانشگاه‌ها هم توجه جدی در این زمینه دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اقدام دانشگاه آزاد واحد مرند در برگزاری این همایش یک اقدام مفید و موثر بوده و نشان می‌دهد که هماهنگی در بین بخش‌های مختلف ایجاد شده و در این بحث گیاهان دارویی به صورت علمی راهبری و هدایت می‌شود که به امید خدا چنین تعاملاتی در آینده باعث رونق اقتصادی تولیدات گیاهان دارویی و توسعه کشت این محصول در سطح استان خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.