به گزارش ایرنا، نخستین بار در دولت تدبیر و امید پوشش همگانی بیمه سلامت به شکل رایگان برای آحاد جامعه و به خصوص برای افراد آسیب پذیر و ساکن در حاشیه شهرها، تحقق یافت و نزدیک به 84 درصد خانوارهایی که زیر پوشش این بیمه قرار گرفتند ، کمتر از یک میلیون تومان در ماه درآمد داشتند.
پوشش همگانی بیمه سلامت در شمار بزرگترین طرح های اجتماعی دولت تدبیر و امید بود که توانسته است سهم پرداخت از جیب مردم را کاهش داده و باعث افزایش عدالت اجتماعی شود.
بر اساس بررسی وضعیت افراد بیمه شده در طرح بیمه همگانی ، 9 درصد از بیمه شدگان دارای سرپرست زن بودند ،از نظر وضعیت محل سکونت افراد ثبت نام شده در طرح بیمه همگانی حدود 49 درصد اجاره نشین بوده اند.
همچنین 60 درصد از خانوارها فاقد هر نوع وسیله نقلیه شخصی اعم از اتومبیل ، موتورسیکلت و دوچرخه هستند و 40 درصد از بیمه شدگان، یکسال قبل از بیمه همگانی سلامت (قبل از سال 1393) فاقد هرنوع پوشش بیمه ای بوده اند.
همچنین 16 درصد از خانوارهای ثبت نام شده هیچ درآمدی نداشتند و 44 درصد از خانوارها دارای درآمد زیر حداقل حقوق مصوب قانونی بودند.
سطح درآمد 23.7 درصد از خانوارها بین هفت میلیون تا 10 میلیون ریال در ماه بود، بنابراین در مجموع می توان گفت 60 درصد از خانوارها دارای درآمدهای زیر حداقل حقوق رسمی به سر می بردند و 83.7 درصد از خانوارها دارای درآمدهای زیر یک میلیون تومان در ماه درآمد داشتند و فقط 8.3 درصد از خانوارها در درآمدهای بالای یک میلیون تومان در ماه قرار داشتند.
همچنین 59.8 درصد از افراد ثبت نامی در بیمه همگانی، نسبت به پرداخت حق بیمه در صورت رایگان نبودن پوشش بیمه ای اظهار تمایل کرده اند، این میزان در بین خانوارهایی که درآمدهای زیر حداقل حقوق رسمی قرار دارند 52 درصد بود، همچنین بیشترین میزان تمایل به پرداخت حق بیمه در استان تهران با 78 درصد و کمترین میزان تمایل به مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با20 درصد مشاهده شد.
به گفته کارشناسان، اجرای طرح همگانی بیمه سلامت در افزایش رفاه اجتماعی در استان سمنان بسیار تاثیرگذار بوده و اکنون حدود 30 درصد از مردم استان زیر پوشش این بیمه ملی قرار دارند.
حدود 109 هزار نفر از روستانشینان استان سمنان با برخورداری از بیمه همگانی سلامت ، به صورت رایگان از خدمات بهداشتی و درمانی بیمارستان های استان برخوردار هستند که این امر گام مهم و موثر برای تحقق عدالت اجتماعی در استان 702 هزار نفری سمنان است.
اما کمبود اعتبار یکی از مشکلات اساسی در اجرای این طرح مهم ملی است و به گفته مسوولان امر تخصیص اعتبارات به این نهاد می تواند این نهاد را در افزایش خدمات رسانی به مردم را بیشتر ترغیب کند.
در این ارتباط، رضا ممتحن مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : اکنون منابع درآمد طرح تحول سلامت از محل هدفمندی یارانه ها تامین می شود و این مقدار از اعتبارات تخصیصی جوابگوی هزینه های درمانی اجرای طرح تحول سلامت نیست.
وی افزود : سطح بندی خدمات درمانی از اقدامات مطلوبی است که می تواند هزینه اجرای طرح تحول سلامت را از این طریق مدیریت کرد.
وی خاطرنشان کرد : اداره کل بیمه سلامت سمنان در سال 92 بیش از 26 میلیارد تومان برای اجرای طرح سلامت در استان هزینه کرد که در سال 95 این اعتبار با بیش از 275 درصد افزایش به 95 میلیارد تومان رسید.
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان اضافه کرد : نظارت بر ارایه خدمات در طرح تحول سلامت از دیگر چالش های مهمی است که برای افزایش رفاه اجتماعی از مسیر این طرح باید مدنظر قرار گیرد.
ممتحن اضافه کرد : بعد از اجرای طرح تحول سلامت شاهد کاهش بزهکاری های اجتماعی و افزایش امنیت روانی و احساس آرامش در جامعه بودیم و باید این طرح مهم برای کاهش دغدغه مردم برای تامین هزینه درمانی بیش از پیش کاهش یابد.
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان تصریح کرد : اکنون بیش از 109 هزار و 30 نفر از اقشار روستایی سمنان از مزایای بیمه سلامت بهره مند هستند که از این میزان، بیش از 36 درصد روستاییان سمنان و 50 درصد از روستاییان شاهرود زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و جایگاه استان در پوشش بیمه ای اقشار محروم و کمتر برخوردار نسبت به میانگین کشوری مطلوب است.
وی ادامه داد : 449 بیمار خاص هموفیلی، تالاسمی، ام. اس، دیابت، دیالیزی و پیوند کلیه در استان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که ماهیانه چهار میلیارد ریال اعتبار هزینه درمانی این بیماران است.
وی خاطرنشان کرد : 165 بیمار دیالیزی و 170 بیمار ام. اس به ترتیب بیشترین بیماری های خاص زیر پوشش بیمه سلامت استان هستند که عمده خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می کنند.
ممتحن با بیان این که ماهیانه 75 میلیارد ریال در استان برای بیمه شدگان بیمه سلامت به موسسه ها و مراکز پزشکی و درمانی پرداخت می شود، ادامه داد: در دولت با توجه ویژه به سلامت مردم، پوشش تعداد اقلام دارویی ویژه روستاییان و عشایر در طرح تحول سلامت، از 270 به 430 قلم افزایش یافته است.
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان با بیان این که بزرگترین چالش در بخش بیمه سلامت تامین منابع است، تصریح کرد : به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات به بیمارستان ها از طرف سازمان‌های بیمه گر، راهبردی در حوزه بیمه سلامت با فروش اوراق قرضه برای پرداخت بخشی از مطالبات در نظر گرفته و اجرایی شده است.
وی الکترونیکی کردن خدمات بیمه سلامت و کاهش مراجعه مردم به ادارات و افزایش رضایت مندی آنان از جمله اولویت های این سازمان اعلام کرد و گفت: افزایش دفاتر خدمات پیشخوان در تمام شهرها و بخش های استان و تایید اینترنتی دارو از جمله اقداماتی هست که منجر به کاهش 40 درصدی مراجعان شده است.
ممتحن افزود: این طرح مهم ملی حاصل تدبیر دولت برای افزایش رفاه اجتماعی ملت قدرشناس ایران است و آحاد جامعه قدردان دولت تدبیر و امید اجرای طرح بیمه سلامت هستند.
به گزارش ایرنا، تا کنون 40 میلیون نفر از جمعیت کشور زیر پوشش بیمه سلامت هستند سهم استان سمنان از این تعداد 218 هزار نفر است، میزان رضایت مردم استان سمنان از اجرای طرح تحول سلامت 86 درصد است.
7339/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.