در این مطلب آمده است : ورزش حرفه‌ای یک شغل است و همانند بسیاری از مشاغل دیگر باید اخلاق حرفه‌ای را در آن رعایت کرد. این اخلاق حرفه‌ای نشات گرفته از فرهنگ، مذهب و البته آموزش و آشنایی صحیح یک ورزشکار با اصول حرفه‌ای می‌باشد. امید آن که با پرداختنبه چنین موضوعاتی گامی هرچند کوچک در جهت اعتلایورزش کشورمان پردازیم.
بی‌اخلاقی چیست؟
بسیاری تصور می‌کنند بی‌اخلاقی در ورزش تنها در نحوه آداب معاشرت و نحوه برخورد یک ورزشکار در داخل وخارج از میدان ورزشی خلاصه می‌شود. در حالی که نحوه برخورد و رعایت ادب و نزاکت تنها یکی از شاخصه‌های اخلاق در ورزش است. دوپینگ، خشونت، فریب در ورزش، رشوه خواری، بازی ناجوانمردانه، شکستن قوانین، نژاد‌پرستی و تبعیض‌های جنسیتی از دیگر شاخصه‌های اخلاق در ورزش محسوب می‌شوند.
اخلاق زیر سایه‌ی نتیجه‌گرایی
با حرفه‌ای شدن بسیاری از ورزش‌ها، نتیجه‌گرایی در اولویت مدیران، مربیان و ورزشکاران قرار گرفت. در ورزش حرفه‌ای پول‌های کلانی رد و بدل می‌شود و همین عامل باعث می‌شود از لازمه‌های ورزش که اخلاق ورزشی نیز یکی از آن‌ها می‌باشد، نادیده گرفته شود. متاسفانه در بعضی رشته‌های ورزشی نظیر فوتبال میزان بداخلاقی‌ها به حدی رسیده که باعث رویگردانی بسیاری از افراد جامعه از این ورزش پرطرفدار شده است.
اخلاق؛ شاخصه‌ی ورزش ایران
از دیرباز تا کنون اخلاق‌مداری یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ورزش ایران بوده است. یک قهرمان ورزشی بیشتر از آن‌که به جهت پیروزی‌ها و کسب مدال صاحب ارج و قرب شود این اخلاق مداری اوست که باعث می‌شود نامش برای همیشه در اذهان مردم ماندگار شود. نمونه بارز این مطلب جهان پهلوان تختی است.
در حال حاضر نیز در ورزش ایران چهره‌هایی یافت می‌شوند که می‌توان در زمینه‌ی اخلاق مداری از آن‌ها به عنوان الگو یاد کرد.
ورزش زورخانه‌ای؛ نماداخلاق در ورزش
بدون شک ورزش زورخانه‌ای و باستانی، تنها ورزشی است که اخلاق در آن جایگاه ویژه‌ای دارد. در ورزش زورخانه‌ای احترام به دیگران، فروتنی و حفظ حرمت پیشکسوتان از مهمترین معیار‌هایی است که باید رعایت شود.
اخلاق ورزشی در گرو مربی‌محوری
نگاه مدیران به مقوله اخلاق در ورزش سلیقه است.بهترین راه حل برای ترویج اخلاق در ورزش گفت: به نظر من باید به سمت مربی محوری پیش برویم. به این معنی که در ابتدا باید مربیان را با اصول اخلاق در ورزش آشنا سازیم و پس از آن انتظار داشته باشیم ورزشکاران نیز در میادین ورزشی اخلاق را رعایت کنند.
میزان رعایت اخلاق را در رشته‌های ورزشی متفاوت است: در ورزش زورخانه‌ای اخلاق ورزشی به میزان زیادی رعایت می‌شود. در حالی که وضعیت اخلاق در بر خی رشته‌ها اسفناک است.
عوامل زیادی در رعایت مسائل اخلاقی توسط یک چهره‌ی ورزشی دخیل است. خانواده، جامعه،نحوه آموزش و شرایط محیطی هر یک می‌تواند نقش به سزایی در این زمینه داشته باشد.
توقع از برخی رشته‌های ورزشی مثل کشتی، باستانی در زمینه اخلاق مداری بیشتر از سایر رشته‌ها است عموم مردماز اهالی کشتی و ورزش زورخانه‌ای انتظار دارند بیشتر از سایر رشته‌های ورزشی به مقوله اخلاق اهمیت بدهند البته انتظار آن‌ها به‌جاست.چرا که در ورزش کشتی کلمه‌ی «پهلوان» جایگاه ویژه‌ای دارد.
ورزش را باید رعایت اخلاق دانست در طول سالیان گذشته ورزشکارانی بودند که با رعایت اخلاق ورزشی توانستند نامشان را ماندگار کنند.
اما در پایان باید اشاره‌ای داشته باشم به یکی از ورزشکاران خوب و نامی استان سمنان پهلوان رمضان دهرویه که این روزها از مرز هفتاد سالگی گذشت.
این میاندار مردمی زورخانه در طول زندگی خود با ادب و متانت توانسته است مورد احترام همه شهروندان قرار بگیرد. مروری بر زندگی این شخص بیانگر است که رمضان دهرویه دارای تحصیلات عالی، وضعیت آن‌چنانی مالی یا داشتن پست و مقام اجرایی نبوده و نیست تنها مزیتی که باعث شده که مورد اعتماد مردم واقع شود مردم‌داری و زندگی در میان آنها بوده است و با تواضع و فروتنی با سادگی هرچه تمام به این مقام رسیده است که بسیاری از افراد با هزینه‌های فراوان و تلاش‌هایزیاد موفق به کسب آن نشده‌اند.
لذا امیدواریم مراسم نکوداشت از این چهره ماندگار مردمی تقدیری هر چند کوچک و ناچیز از وی باشد و همچنان الگویی باشد برای بسیاریاز ورزشکارانو قهرمانان شهر و استانمان که می‌خواهند در دل‌ها و یادها باقی بمانند و زود فراموش نشوند.
6026/7342
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.