' از سال 74تاکنون وقتی فصل ریزش برگ ها فرا می رسد دوستداران فوتبال اردبیل به یاد مردی می افتند که متاسفانه بهار عمرش غیر منتظرانه اسیر بادهای پائیزی شد و به زردی گرائید . او ماه ها با بیماری مبارزه کرد و در نهایت در 24 آذر ماه چشم از جهان فرو بست.
صحبت از مرد بزرگی است که خدماتش به فوتبال اردبیل و شمال غرب کشور فراموش نشدنی است. مرحوم مقصود بایرامی شناسنامه فوتبال نوین اردبیل بود. مقصود در فوتبال منطقه چهره ای تکرار نشدنی است. خیلی ها از سال های دور تاکنون خواسته اند که که به نوعی خود را به مقصود بچسبانند ولی هیچ وقت نتوانسته اند به اندازه درصدی پائین تر از جایگاه آن مرحوم در بین محبوب شوند.
مرحوم مقصود بایرامی تعصب خاصی به ورزش و فوتبال اردبیل داشت. با واژه ای به نام کم فروشی بیگانه بود. هر وقت لباس ورزشی بر تن می کرد به چیزی جز پیروزی ، تلاش تا آخرین لحظه ها و ارائه یک بازی زیبا فکر نمی کرد. برای آن مرحوم یک بازی دوستانه با یک مسابقه رسمی و حیاتی تفاوت چندانی نداشت. یاد گرفته بود که هر وقت برای بازی قدم به میدان مسابقه بگذارد باید بجنگد و لحظه ای در مقابل حریف احساس ناتوانی نکند و در طول بازی به نحو مطلوب از همه توانایی ها و داشتنی های خود بهره ببرد.
مرحوم مقصود بایرامی در میان ناباوری در عنفوان جوانی دوستان و یاران خود را ترک کرد و داغی بزرگ بر دل فوتبالی های استان به یادگار گذاشت. آن مرحوم در سایه استعداد ذاتی و اخلاق نیکو و حسنه اش سال ها می توانست منشا خیر و برکت برای فوتبال اردبیل باشد. فوتبال ما سرمایه بزرگی را از دست داد و به جرئت می توان گفت که تاکنون جای خالی این مرد دوست داشتنی در فوتبال ما پر نشده است.
مرحوم مقصود بایرامی ویژگی های منحصر به فردی داشت . وی در سایه این ویژگی ها توانسته بود که دل ها را تسخیر بکند و به بازیکن محبوب و دوست داشتنی تماشاگران اردبیلی تبدیل بشود. کسانی بودند که در دهه 60 و 70 در اردبیل فوتبال بازی کرده و به نوعی خود را لایق عنوان بهترین ها می دانستند و برای تبدیل شدن به چهره ای محبوب، مقصود را مانعی برای خود می دانستند ولی آن مرحوم کار خود را انجام می داد و با تمام وجود در اختیار تیم قرار می گرفت و بنابراین روز به روز بر محبوبیتش افزوده می شد.
تسخیر قلوب تماشاگران توسط مرحوم مقصود بایرامی فقط بستگی به ویژگی های فنی آن مرحوم نداشت . خصوصیات اخلاقی مقصود در صف مقدم عوامل محبوبیت وی قرار داشت.
مرحوم مقصود بایرامی هرچقدر که در فوتبال پیشرفت می کرد و در جاده تعالی قدم بر می داشت بیشتر متواضع می شد .غرور در وجود آن مرد بزرگ هیچ جایگاهی نداشت. همواره در سلام کردن پیشقدم می شد و به جوانان و نوجوانان اهمیت می داد و آنها را به آینده امیدوار می کرد. از خود گذشتگی مقصود در مسابقات و ارسال پاس های طلایی به مهاجمان زبانزد خاص و عام بود. مهاجمان تیمی که مقصود در میانه میدان آن انجام وظیفه می کرد بهترین توپ ها را برای گشودن دروازه حریفان دریافت می کردند و در صدر گلزنان قرار می گرفتند. اگر مقصود را نمی شناختی و ماه ها در کنارش زندگی می کردی نمی توانستی بشنوی که خود را تعریف بکند و مدعی بزرگی در فوتبال بشود.
مرحوم مقصود بایرامی ستاره ای تابناک و فراموش نشدنی در فوتبال اردبیل بود. بعد از گذشت سال ها از فوت آن مرحوم هنوز هم مهر و محبت وی در قلب دوستداران واقعی فوتبال اردبیل به یادگار مانده است. مقصود فوتبال اردبیل متعلق به فوتبال منطقه است. نام و یاد وی همیشسه در پیشانی ورزش اردبیل ستاره ای درخشان است. وظیفه همه مسؤولین و دست اندرکاران ورزش و فوتبال استان است که با برنامه ریزی های اصولی در جهت معرفی چهره های افتخار آمیز فوتبال اردبیل چون مرحوم جعفر صراطی، مرحوم مقصود بایرامی، مرحوم هوشنگ چمن آرا و… به جوانان و نوجوانان اقدام نموده و این کار را در برنامه های یک روزه و سال روزهای درگذشت آنها خلاصه نکنند و وظیفه خود را در این ارتباط به نحو مطلوب به سرانجام برسانند'.
انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.