در این مطلب آمده است : بدیهی است که قوانین را برای حل مشکلات و سهولت روند امور و زندگی بهتر می‌نویسند. اگر چنین نباشد، مردم می‌کوشند تا راه گریزی پیدا کنند و اجرای آن را بی‌اثر سازند. مقاومت‌های ضداجرایی و مخالفت با قانون به طور عمده، حکایت از این دارد که قانون‌گذاران نیازها و ضرورت‌ها و مقدورات را در نظر نگرفته‌اند. وانگهی یک مصوبه ممکن است در مکانی ضرور و مطلوب باشد و در جای دیگر، ضد ارزش و غیر لازم و غیراجرایی تلقی شود. به عنوان نمونه موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها هم در آموزش و پرورش و هم در ادارات دیگر کشور، چندان به صلاح نبوده است. عوارض این مسئله در آموزش و پرورش به ویژه در مقاطع دبستانی و پیش دبستانی، بیش‌تر، عوارض منفی دارد. از طرفی، تعطیلی سازمان‌ها و نهادهای دولتی با آن مشکلات رفت و آمد و هزینه‌زا در شهر چهارده میلیونی تهران ممکن است توجیه‌پذیر باشد اما در استان سمنان و به ویژه در مرکز آن که مهاجران بیش‌تری زندگی می‌کنند بنا به تماس‌ها و رصدی که شده است و خبرهایی که گوش به گوش و دهان به دهان شنیده می‌شود، هرگز به صلاح نیست. چنانچه موافقان این طرح، اصرار به اجرا دارند، می‌توانند از مردم و نیز کارکنان نهادها و سازمان‌ها نظر خواهی کنند. چون اگر به کنه قضایا توجه کنیم به دلایل ذیل به مصلحت نیست:
1- سمنان، شهر کارمندی است و برنامه زندگی همسران و فرزندان بر اساس برنامه‌ی سالانه و به سنت همیشگی رقم می‌خورد. بنابراین هر برنامه‌ی فصلی، خانواده‌ها را دچار بی‌برنامگی و فرزندان را گرفتار سردرگمی می‌کند و معلوم نیست که برنامه‌ی فرزندی که حداقل دو ساعت زودتر به خانه می‌آید چیست و چه پیامدهایی و حوادثی تهدیدش می‌کند.
2- از یاد نباید برد که بعد از نماز ظهر و عصر، در ادارات ما در بعضی قسمت‌ها، کار مفیدی صورت نمی‌گیرد و سال گذشته هم ثابت شد که برنامه‌ی کاری ادارات و سازمان‌ها با اوقات غیرمفید و همراه با نگرانی در قبال همان بی‌برنامگی که گفته شد گذشت.
3- سمنان، بیش‌ترین شمار مهاجران را از شمال، کردستان و دیگر استان‌های همجوار را پذیرفته است. بنابراین با تعطیلی پنجشنبه‌ها شهر، جمعیت بسیاری را از دست خواهد داد چون خود شهروندان بومی هم جهت خرید به تهران سفر می‌کنند و با توجه به شمار مغازه‌ها و فروشگاه‌ها که در ایران رتبه‌ی بالایی را دارد. در این بحران اقتصادی و بیکاری جوانان، آسیب‌های بسیاری متوجه‌ی اقتصاد شهر و در نهایت، استان و کشور خواهد شد و چون روابط اجتماعی، متقابل است، این زیان متوجه همه خواهد شد.
4-در این سفرهای کوتاه و نقاط حادثه‌خیز استان با خودروهایی که چندان ایمنی ندارد، هر اتفاقی ممکن است بیفتد کما این که با مراجعه به آمار جاده‌ای، بیش‌ترین آسیب دیدگان، مسافران مسافرت‌های کوتاه و اغلب همین مهاجرانی هستند که می‌خواهند به روستاهای دوردست استان و یا به استان‌های همجوار رفت و برگشت کنند.
تازه، اگر به لطف الهی، سالم هم به نهادها و کارخانه‌ها برگردند به سبب طی مسافات دور و خستگی سفر، آن حال شاداب و آرام نخواهند داشت در این صورت، هم بر خوردشان با دیگران، عادی و مطلوب نیست و هم بازده‌ی خوبی در امور کاری شان مشاهده نمی‌شود بنابراین، انتظار این است که طرحی مدون و برابر عرف و با توجه به ضرورت و تناسب محیط و دوراندیشی لازم و البته قابل اجرا، عملیاتی شود که زیان آن، ارجح بر خسارت‌ها نباشد.
خواسته‌ی نگارنده آن است که به آمارهای بیمارستانی و بیمه ای ناشی از همین سفرهای دوروزه و غیر ضرور که نتیجه‌ی تعطیلی‌های پنجشنبه است، مراجعه گردد تا از آغاز هر کاری، نهایت و نتایج آن مورد توجه و مداقه قرار گیرد و بیفزایید بر موارد بالا که با تعطیلی پنجشنبه‌ها، مدیران پروازی، ساعاتی را از چهارشنبه‌ها و نیز شنبه‌ها از مصدر امور و اشراف آن به دور خواهند بود و از این نظر نظام و دولت را دچار چالش خواهند کرد که در نهایت همه‌ی این‌ها جهت چاره‌جویی به پای نماینده‌ی عالی دولت نوشته خواهد شد.
6026/7342
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.