به گزارش ایرنا، طبق اعلام مرکز آمار ایران، در سال 1396 در حالی 300 هزار پروانه احداث ساختمان توسط شهرداریهای در کشور صادر شد، این رقم در سال در سال 1390 حدود 800 هزار مورد بود.
به گفته فعالان صنعت ساختمان سایه رکود صنعت ساختمان در سمنان سنگین تر از سایر نقاط کشور است به گونه ای که مساحت کنونی ساخت و ساز در این استان از یک میلیون متر مربع در سال 1390 اکنون به 200 هزار مترمربع در سال 1396 رسیده است.
به گفته کارشناسان، گرچه تصمیم گیریهای جزیره ای، وضع قوانین ناکارآمد و ایجاد بار مالی بر دوش صنعت ساختمان در سالهای گذشته در این رکود تاثیر داشته است اما بنا بر پیش بینی بسیاری از دست اندارکاران این بخش ، با توجه به طرح های دولت تدبیر و امید در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به احتمال زیاد ،صنعت ساخت و ساز در کشور در سال 1397 رونق خواهد یافت.
یکی از دلایل کاهش صدورپروانه ساختمانی و رکود در صنعت ساخت و ساز در استان سمنان، نبود نقدینگی و قیمت قابل توجه مصالح اعلام شد که دولت می تواند با کاهش سود بانکی در افزایش کسب و کار این بخش از اقتصاد استان پیشگام شود.
حسین دهقان سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : میزان صدور پروانه ساختمانی در این استان در سال 1396 نسبت به سال 1395 کاهش 40 درصد داشته است.
وی افزود : با این وجود از اردیبهشت ماه امسال با ارایه تسهیلات بانکی توسط دولت و کاهش نرخ سود وضعیت بازار صنعت ساخت و ساز و مسکن با شیبی ملایم در حال رونق می باشد گرچه کند و نامحسوس است.
وی ادامه داد : یکی از راهکارهای کاهش قیمت مسکن و خارج شدن از رکود، کاهش نرخ سود 18 درصدی بانکی و افزایش میزان تسهیلات است.
سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان اضافه کرد : با توجه به این که قیمت زمین تاثیر چندانی برای ساخت و ساز ندارد، بیشترین علت رکود ساختمان سازی به ویژه در بخش خصوصی، تسهیلات بانکی است.
دهقان تصریح کرد : مسکن مادر صنعت و تولید و چرخش است، کاهش نرخ سود بانکی و افزایش تسهیلات ارزان قیمت موجب چرخش پول و در نتیجه خروج از رکود در این بخش می شود.
وی با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید بیش از 20 هزار واحد مسکونی مهر نیمه کار دولت نهم و دهم در استان سمنان تکمیل و به بهره برداری رسید، خاطر نشان کرد : تا پایان دولت دوازدهم تمام طرح های مسکن مهر به پایان خواهد رسید.
وی با اشاره به ساخت مسکن اجتماعی و ابلاغ آن به شهرستان ها در آینده نزدیک اشاره و اضافه کرد : مسکن اجتماعی بیشتر برای دهک های پایین جامعه در نظر گرفته شده که زمین آن از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی استان و تکمیل طرح آن با شهرداری ها و بنیاد مسکن است.
وی تصریح کرد : در دولت تدبیر و امید قدرت خرید مردم به ویژه در مسکن مهر از طریق تسهیلات بانکی از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال افزایش یافته و اگر رکودی بوده بیشتر در بخش خصوصی نمایان شده است.
سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان با بیان این که تسهیلات 400 میلیون ریالی برای خرید مسکن مهر در نظر گرفته شد، گفت : پرداخت تسهیلات در کلان شهرها با کارمزد 9 درصد و در مراکز استان ها هفت درصد و در سایر شهرستان ها چهار درصد بوده است.
وی تصریح کرد : رکود بازار مسکن که از چهار سال پیش آغاز شده تولید بسیاری از محصولات و مصالح ساختمانی را در کشور تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که هم اکنون بسیاری از کارخانه های تولید مصالح ساختمانی با سفارش کار می کنند.
دهقان بیان داشت : در صورتی که همه بانک ها پرداخت تسهیلات خرید مسکن را در دستورکار خود قرار دهند، شاهد جهش معاملات مسکن در سطح کشور خواهیم بود.
سرپرست اداره کل مسکن و شهسازی استان سمنان گفت: اکنون از هر 40 میلیون ریال میانگین قیمت مسکن، پنج میلیون ریال آن به هزینه های مربوط به عوارض نظام مهندسی، شهرداری ها، هزینه های انشعاب آب، برق و ثبت و اسناد اختصاص دارد و در نهایت این هزینه ها باید از جیب مردم پرداخت شود.
به گزارش ایرنا در استان سمنان حدود 700 هزار واحد مسکونی وجود دارد و در 10 سال گذشته بیش از 35 هزار واحد مسکونی در استان سمنان سمنان ساخته شد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.