به گزارش ایرنا، استان سمنان با داشتن 600 کیلومتر از مسیر تهران - مشهد به عنوان یکی از پر ترددترین استان‌های کشور در محور غرب - شرق کشور مطرح است و به ویژه در تعطیلات نوروزی و تابستانی و مناسبت ها، شاهد عبور بیش از 15 میلیون مسافر است از سوی دیگر دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی قابل توجهی است که برآمده از تاریخ این دیارکهن است.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده ست که تاکنون 718 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این ظرفیت بزرگی برای جذب مسافران است.
وجود چهارفصل طبیعت به صورت همزمان از دیگر جاذبه های کم نظیر استان سمنان است به طوری که به عنوان مثال فاصله مناطق بیابانی و خشک در جنوب سمنان تا نقاط سردسیر شمال شهرستان مهدیشهر کمتر از 30 دقیقه است.
به گفته کارشناسان، با وجود ظرفیت های قابل توجه صنعت گردشگری سمنان از کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت های مناسب رنج می برد به طوری که در شهرستان های آرادان، سرخه، مهدیشهر و میامی هتل برای اسکان مسافران وجود ندارد.
به گفته مسوولان امر، تنها 40 اقامتگاه بین راهی در استان سمنان به مسافران خدمات می دهد در حالی که به دلیل یکنواختی و کویری بودن جاده های استان بیشترین آمار واژگونی خودرو ها در ایام تعطیلات در کشور در این استان اتفاق می افتد.
براساس آمار اداره کل آموزش و پرورش، حدود 70 درصد از مسافران نوروزی که به استان سمنان سفر می کنند در مدارس اقامت می کنند که نبود مجتمع های گردشگری بین راهی ارزان قیمت، یکی از دلایل عمده حضور مسافران در مدارس برای اسکان در این سفرهاست.
به گفته کارشناسان، استان سمنان به عنوان مقصد گردشگری در ایران همواره در اولویت کاری مسوولان دستگاه های اجرایی بوده اما این استان پهناور با دارا بودن ظرفیت های بی نظیر و منحصر به فرد گردشگری از توسعه نیافتگی زیرساخت های اساسی صنعت گردشگری همواره رنج می برد.
سید شهاب الدین چاوشی استاندار سمنان روز یکشنبه در ارتباط با موضوع گردشگری این استان در گفت و گو با ایرنا گفت: علاوه بر نبود هتل در چهار شهرستان آرادان، سرخه، مهدیشهر و میامی، ناوگان حمل و نقل و امکانات بین راهی و گردشگری استان برای اسکان مسافران چندان مساعد نیست و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برنامه کوتاه، میان و بلند مدت برای ساخت و را اندازی این اقامتگاه ها ارایه دهد.
چاوشی اظهارداشت: زیرساخت های گردشگری در بُعد سخت افزاری، بازنگری در قوانین و دستورالعمل در بُعد نرم افزاری و تربیت افراد متولی گردشگری باید در استان توسعه یابد.
وی خاطرنشان کرد : برای افزایش آمار اشتغال در سمنان باید به صنعت گردشگری توجه کرد و باوجود اینکه سالانه حدود 15 میلیون نفر از محورهای استان عبور می کنند اما تنها حدود 200 هزار نفر سمنان را برای مقصد گردشگری برمی گزینند.
چاوشی ادامه داد: نوسازی ورودی شهرهای سمنان باید از سوی شهرداران و مسوولان مربوط در اولویت کار قرار گیرد و با وجود برخوداری استان از جاذبه کویر اما هنوز نتوانسته ایم ، سمنان را به قطب کویرنوردی کشور تبدیل کنیم.
استاندار سمنان یادآور شد : فاصله بخش کویر و مناطق کوهستانی سمنان بسیار کوتاه است و راه اندازی تورهای گردشگری و شناساندن ظرفیت های استان برای جذب گردشگر راهگشای کاهش آمار بیکاری در سمنان خواهد بود.
وی با اشاره به ایجاد اقامت های بوم گردی در مناطق زیست محیطی به منظور ترویج طبیعت گردی و استفاده از ظرفیت طبیعت متنوع استان برای گردشگری، گفت: باید با تدبیر و سازماندهی تورهای بوم گردی برای رونق گردشگری در جوامع محلی و روستا ها برنامه ریزی کرد.
استاندار سمنان مهم ترین معضل در بخش گردشگری را نبود اقتصادی پویا و ورود سرمایه گذاران به این بخش اعلام و اضافه کرد : جمعیت استان در سال های اخیر ثابت مانده و رشدی نداشته است و باید جذابیت های مهاجرپذیری و ماندگاری جمعیت در استان مطالعه شود.
چاوشی اضافه کرد : موقعیت جغرافیایی شهرستان های استان و استقرار آن ها در مجاورت جاذبه های گردشگری مانند کویر و جنگل، ظرفیت مناسبی را برای توسعه و احیای صنعت گردشگری فراهم کرده است.
وی تصریح کرد : یکی از شاخص های مهم در خروج از اقتصاد متکی به نفت، توجه به ظرفیت های بومی در حوزه های مختلف است و این استان در بخش فرهنگ بومی و ظرفیت های گردشگری بسیار غنی است.
بر اساس آمار موجود سالانه 15 هزار تن گردشگر خارجی از استان سمنان دیدن می کنند که این رقم به تاکید کارشناسان با فراهم کردن زیرساخت های صنعت گردشگری باید افزایش یابد.
660 کیلومتر از بزرگراه بیش از 850 کیلومتری تهران- مشهد در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان واقع شده است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.