به گزارش ایرنا ، امروز یکی از علایق گردشگران به اعتقاد کارشناسان امر، اسکان موقت در اقامتگاه های بوم گردی است ، تا با فرهنگ و سنت های گوناگون محل بازدید بیشتر آشنا شوند.
شهرستان میامی واقع در شرق استان سمنان دارای آثار تاریخی فراوان مانند 10 کاروانسرا و محوطه تاریخی است که با شناساندن بیشتر آن ها علاوه بر فراهم شدن زمینه حفظ آثار، امکان در آمدزایی و اشتغال برای مردم منطقه فراهم می شود.
به تاکید کارشناسان ، اقامتگاه های بوم گردی موجب ترویج فرهنگ بومی و احیای صنایع دستی و کشاورزی وکلید رونق گردشگری واقتصادی است.
بوم گردی شاخه ای از صنعت گردشگری است که از دهه 80 شمسی در نقاط مختلف کشور سازمان یافته است و درسال های گذشته روند روبه رشدی را طی کرده است.
شهرستان میامی با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری به ویژه در بافت قدیمی این شهر وبرخی روستاها ازجمله طلوبین ،حسین آباد و نام نیک بخش کالپوش وروستاهای فرومد،عباس آباد ،ارمیان وابراهیم آبادسفلی دربخش مرکزی می تواند بهترین مکان برای توسعه صنعت بوم گردی است.
اقامتگاه بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص و متاثر از محیط بومی است.
عباسعلی اصغری رییس شورای اسلامی شهرمیامی در گفت و گو با ایرنا ، به موقعیت جغرافیایی میامی که در حاشیه راه تهران - مشهد قرار گرفته اشاره کرد و گفت: اقامتگاه های بوم گردی درمعرفی گویش ، پوشش، غذای محلی، موسیقی و فعالیت های مبتنی برآداب ورسوم مردم موثر است و از این نظر بافت قدیم میامی بسترمهمی برای توسعه صنعت گردشگری است.
وی گفت : با ارایه تسهیلات و آموزش های نوین به مردم ساکن در روستاهای هدف گردشگری و دارای مکان های تاریخی می توان گامهای موثری برای جذب گردشگران برداشت.
اصغری با اعلام آمادگی شهرداری و شورای شهر میامی برای همکاری با سرمایه گذاران بخش گردشگری ، ادامه داد: غنای تاریخی این شهرستان تضمینی برای سرمایه گذاری است ، هر گونه سرمایه گذاری در این بخش در کوتاه مدت به سود دهی خواهد رسید.
سیدمحمدصادق رضویان رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، صنعت گردشگری را جایگزین صنعت نفت خواند و گفت: استان سمنان بویژه شهرستان میامی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، آثار فرهنگی و تاریخی فاخر برخوردار است ، با سرمایه گذاری و بهره برداری از این سرمایه ها می توان به رونق اقتصادی و ایجاد در آمد پایدار در این منطقه امیدوار بود.
وی به تمایل گردشگران خارجی به اقامت در مهمان سراهای سنتی اشاره کرد و افزود: علاوه بر کاروانسراها، هفت روستای هدف گردشگری میامی نیز دارای بافت های تاریخی ارزشمندی هستند که توانایی تبدیل شدن به اقامت های بوم گردی را دارند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی تنها راه دستیابی به موفقیت در حوزه گردشگری را آگاهی بخشی به مردم دانست و گفت: کارگاه هایی با حضور استادان بوم گردی برای دهیاران و موثران روستاها تشکیل شده تا برای حفظ بافت تاریخی محل خود تشویق شوند.
رضویان یکی از شاخص‌های توسعه گردشگری را ساخت هتل یا اقامتگاه های مختلف خواند و گفت: این امر نیازمند صرف هزینه های بالایی است ، راه حل این مشکل حمایت از فعالان بخش خصوصی است .
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی بااشاره به رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان سمنان درچند سال گذشته تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی بر خلاف هتل‌ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیط خود بوده و عمدتا خانه‌های قدیمی هستند که برای پذیرش گردشگران ‌بازسازی می شوند .
وی خاطرنشان کرد: بیشتر این اقامتگاه‌ها به طور تقریب به صورت خانوادگی اداره می شوند ، تلاش می شود تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شده و از غذاهای محلی آنجا استفاده کنند و در محیطی طبیعی سفر خود را به انجام برسانند و برخی از آنان فعالیت‌های طبیعت‌گردی مکملی چون بیابان‌گردی، جنگل‌نوردی، صحراگردی و گردشگری نجومی‌ را نیز مکمل کار خود ساخته و خدمات کاملی را به مسافران ارائه می‌دهند.
وی گفت: شهرستان میامی با برخورداری از پهنه های جغرافیایی متنوع و همچنین وجود بافت ها و ابنیه تاریخی در شهر وروستاها می تواند مهمترین خاستگاه بوم گردی استان سمنان شود، عناصر تاریخی و طبیعی همچون 10 کاروانسرای تاریخی ،مسجدجامع تاریخی فرومد ، عمارت تاریخی آقایان و نمکزارها ، غارهای طبیعی ، جنگل ها ، مزارع و آبشارهای زیبا گواهی بر این امرهستند.
مدیر میراث فرهنگی میامی روستاهای عباس آباد و تلوبین را 2 روستای مهم برای احداث اقامتگاه بوم گردی خواند و ادامه داد: بافت تاریخی شهر میامی بادارابودن دالان های قدیمی در کنار آثاری همچون کاروانسرا، حمام ، مسجد ،محله و عمارت آقایان ، درختان قدیمی و دیگر آثار قابلیت بالایی برای جذب و اسکان موقت گردشگر دارند.
دولت تدبیر و امید بر افزایش اقامتگاه های بوم گردی به عنوان یکی از نیازهای بخش گردشگری تاکید داشته و بر همین اساس این مکان ها در دولت یازدهم افزایش چشمگیری یافته است.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در شاهرود به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد اقامتگاه های بوم گردی کشور در دولت تدبیر و امید با 30 برابر افزایش، به بیش از 620 مورد رسیده است.
این در حالی است که در سال 94 فقط 20 اقامتگاه بوم گردی در ایران فعال بود .
تقویت و رونق هرچه بیشتر این صنعت نوپا نیازمند بسترهایی از جمله تبلیغات و اطلاع رسانی وسیع در معرفی مناطق محلی و بومی شهرستان ها ، رسیدگی به راه ها و جاده های دسترسی به مناطق گردشگری و مهمتر از همه ایجاد اقامتگاه های بوم گردی است.
تاکنون 40 اقامتگاه بومگردی در 20 روستای استان سمنان راه اندازی شده است که ظرفیت پذیرش حدود700 مسافر را دارند.
51 اثر تاریخی میامی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
میامی با 40 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان و درمسیر میلیون ها مسافر و زایر امام هشتم (ع) قرار دارد .
7357/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.