به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز پنجشنبه در گردهمایی سران ایلات وطوایف عشایر استان سمنان در سالن اجتماعات ساختمان جهادکشاورزی استان، افزود: با ادامه روند کم آبی و خشکسالی، اولین قشری که آسیب می بیند عشایر هستند و این شرایط عمق بحران شدید خواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری کشور اختصاص داده اند، گفت: در دو سال گذشته یکهزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با سود چهار درصد به عشایر کشور پرداخت شده است.
وی با تاکید بر اینکه عشایر با ارایه طرح های کارشناسی در جذب اعتبارات اهتمام ویژه داشته باشند، ادامه داد: 195 هزار تن گوشت کشور به وسیله عشایر با داشتن 24 میلیون راس دام و 35 درصد تولیدات صنایع دستی کشور تامین می شود و 59 درصد سطح کشور در حوزه قلمرو عشایر است.
قندالی با بیان این که در حوزه عشایر محدودیتی برای ارایه تسهیلات وجود ندارد، بیان کرد: در حوزه تکمیل زنجیره تولید گوشت، تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده است و عشایر می توانند از این تسهیلات برای افزایش درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی استفاده کنند.
رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: در اوایل انقلاب راه دسترسی عشایر 22 درصد بوده است ولی در زمان حاضر میزان راه دسترسی عشایر به بیش از 95 درصد رسیده است.
وی با اشاره به این که در هیچ حوزه ای به اندازه حوزه عشایری ظرفیت وجود ندارد، تاکید کرد : تمام دستگاه های مربوطه و عشایر برای استفاده از این ظرفیت عظیم اهتمام ویژه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه جایگزینی انرژی پاک به جای سوخت فسیلی از اهداف امور عشایری کشور است، تاکید کرد: ادارات کل امور عشایری استان‌ها در پیگیری این مهم اهتمام ویژه داشته باشند.
رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: در سال گذشته 130 میلیارد ریال برای عشایر استان سمنان در نظر گرفته شد ولی میزان جذب و تخصیص بسیار کم بود که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.
آب مورد نیاز بیش از سه هزار نفر جمعیت عشایر استان سمنان از 130 چشمه، قنات و چاه تامین می شود، عشایر استان با داشتن بیش از یک میلیون راس دام سبک، سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.
6103/7342 خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.