به گزارش ایرنا، سیدشهاب الدین چاوشی روز پنجشنبه در گردهمایی سران ایلات وطوایف عشایر استان در سازمان جهاد کشاورزی سمنان، افزود: دولت تدبیر وامید ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار برای عشایر و روستاییان را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان این که غیورمردان عشایر قشری هستند که نقش خود را در تولید و بهره‌برداری به خوبی ایفا می کنند، بیان کرد: عشایر استان سمنان با جمعیت 14 هزار و 436 نفری حدود 2.8 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد : سرانه دام استان 330 راس است و این آمار نشاندهنده آن است به ازای هر پنج نفر 16 راس دام بین عشایر استان سمنان وجود دارد .
استاندار سمنان، با بیان اینکه برای بهره وری مطلوب از تولیدات عشایر مانند گوشت و لبنیات باید به فرآوری محصولات توجه ویژه شود، خاطرنشان کرد : آمار گویای آن است میانگین با سوادی عشایر استان سمنان 72 درصد است و باید تلاش شود باسوادی در عشایر استان به 10 درصد برسد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی گفت: اعتبارات خوبی برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در بخش عشایری و روستایی در دولت تدبیر و امید در نظر گرفته شده است.
احمد همتی افزود : عشایر و روستاییان با ارایه طرح کارشناسی و سند زمین و ملک روستایی به عنوان ضمانت بانکی می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : باید برای مطرح شدن نام و نشان گوشت و لبنیات مهدیشهر اقدامات اجرایی انجام شود تا مکان صادرات آن به دیگر استان ها و خارج از کشور فراهم شود.
با حضور سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری 2 طرح عمرانی و اقتصادی در روستاهای سمنان شامل 65 واحد مسکونی در روستای حسن آباد با 30 میلیارد ریال و خانه بهداشت روستای رکن آباد با نام شهید عبدالجواد خیرخواهان با 2 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار آغاز شد و از چند طرح مجتمع کشاورزی و پرورش پرورش شتر مرغ بازدید کرد.
عشایر استان با داشتن بیش از یک میلیون راس دام سبک، سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.
6103/7342 خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.