احمد یحیایی نیا روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ظرفیت آب این سد را 21 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود : به دلیل کاهش بارندگی و ادامه خشکسالی ها اکنون سد شهید شاهچراغی دامغان 10 میلیون متر مکعب آب دارد.
وی خاطرنشان کرد : آب موجود این سد به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و باغ های این شهرستان استفاده می شود که اگر روند کاهش حجم آب ادامه یابد، ممکن است سال آینده نتوانیم آب موردنیاز بخش های کشاورزی و آشامیدنی را تامین کنیم.
یحیایی نیا تعداد کشاورزان بهره بردار آب سد را 2 هزار نفر اعلام و تصریح کرد : از مجموعه سد 23 رودخانه منشعب شهر و روستا آبگیری می کنند که این تعداد رودخانه برای بخش آشامیدنی، کشاورزی و باغ های منطقه است.
کارشناس امور منابع آب و مسوول بهره برداری از سد شهید شاهچراغی دامغان اضافه کرد : از آب سد دامغان در فصل پاییز و بهار برای زراعت، در فصل تابستان و زمستان برای باغ ها و در تمام سال برای آشامیدنی استفاده می شود.
وی سرریز آب چشمه علی را یکی از مهم ترین منابع تامین آب مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان اعلام کرد و گفت : اکنون میزان ظرفیت چشمه علی این شهرستان 380 لیتر بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته 100 لیتر بر ثانیه کاهش یافت که این کاهش دبی چشمه و برداشت باغ و مزارع موجود در مسیر یکی دیگر از عوامل کاهش چشمگیر حجم مخزن این سد است.
یحیایی نیا جاری شدن سیلاب های فصلی را یکی دیگر از منابع تامین آب سد شهید شاهچراغی برشمرد و افزود : در 2 سال اخیر به دلیل کاهش بارندگی فقط نیم میلیون مترمکعب آب از بروز سیلاب فصلی به مجموعه سد سرریز شده است که این میزان بسیار ناچیز است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در این استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و حدود 150 میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد.
مجموع چاه های عمیق و نیمه عمیق شهرستان دامغان حدود یک هزار و 100 حلقه چاه است که بیش از 85 درصد منابع آبی دامغان در حوزه کشاورزی مصرف می شود.
دامغان بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد.
9856/6026
خبرنگار: میثم اسماعیلی** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.