مصطفی شاه حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در ایت مدت 734 زنبور دار این استان با 45 هزار کندو 300 هزار کیلوگرم عسل تولید کردند.
وی میزان تولید عسل در یک دوره یکساله در سمنان را به بارندگی های سال قبل آن مربوط دانست و اظهارداشت : با وجود کاهش تعداد زنبورداران و کندوها نسبت به سال گذشته و همچنین وضعیت جوی سال 95 ، تولید عسل این استان افزایش یافته است.
وی سمنان را از نظر تولید عسل با کیفیت جز استان های برتر کشور برشمرد و خاطرنشان کرد : استقرار زنبورستان ها در مناطق کوهپایه ای ، علاوه بر تولید عسل با خواص دارویی و مرغوبیت بالا ، تاثیر بسزایی بر گسترش گیاهان دارویی و تثبیت خاک دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تصریح کرد : محل استقرار این زنبورستان ها در نوار شمالی ایوانکی، رامه ، دهنمک ، شهمیرزاد ، چشمه علی و کلاته ی دامغان، بسطام شاهرود و کالپوش میامی است.
مصطفی شاه حسینی عسل را یکی از مهمترین تولیدات صنعت زنبورداری ذکر کرد و افزود : موم، بره موم ، گرده و ژل رویال از دیگر تولیدات زنبورستان های استان هستند که در این زمینه نیز عملکرد خوبی برای استان ثبت شده است.
وی به اشتغال صنعت زنبورداری در استان اشاره و اضافه کرد : این صنعت زمینه ی اشتغال برای بیش از 800 نفر به طور مستقیم و بیش از 200 نفر به طور غیر مستقیم را فراهم کرده است.
وی با اشاره به چالش های زنبورداران در زمینه کوچ و ضرورت کسب مجوز از سوی آنان تصریح کرد : زنبورداران پیش از کوچ باید از استان مبدا و استان مقصد مجوز دریافت کنند تا برای استقرار و فعالیت در استان مقصد دچار مشکل نشوند.
به گزارش ایرنا، متوسط برداشت عسل از هر کندو در سال جاری 6.8 کیلوگرم است که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.
534 زبنوردار در استان سمنان فعالیت دارند.
6026
*خبرنگار: مهسا زیاری **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.