به گزارش ایرنا، محمد همتیان روز دوشنبه در نشست شورای مدیریت بحران در استانداری افزود: هم افزایی بانک های عامل و دستگاه های اجرایی برای اجرای قانون تاخیر در سررسید تسهیلات ،راهکار برون رفت از شرایط بحرانی به وجود آمده برای کشاورزان آسیب دیده ناشی از سرمازدگی ، همکاری کنند.
وی اظهارداشت : وضعیت آب و هوایی آسیب به کشاورزان و تولیدکنندگان این استان در 2 سال گذشته خسارت وارد کرده و توان بازپرداخت تسهیلات را از آن ها گرفته است.
وی ادامه داد: شکل گیری تبصره 13 قانون بودجه درباره بازپرداخت تسهیلات براساس نیاز کشاورزان خسارت دیده به دلیل سرمازدگی بوده و مجریان قانون باید با وجود فرازو نشیب های فراوان اجرای این قانون در سمنان را عملیاتی کنند.
همتیان با اشاره به مطالبه کشاورزان و مشمولان این قانون برای اجرای آن ، تاکید کرد : بانک های عامل تفکر سلیقه ای را کنار گذاشته و با تلاش ویژه برای حل مشکلات کشاورزان خسارت دیده براساس مفاد قانون عمل کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان تصریح کرد : سرمازدگی محصولات زراعی و باغی در 2 سال گذشته خسارت های زیادی را به باغات و درختان مثمر استان به ویژه درختان انگور شاهرود و درختان زیتون سمنان وارد کرده است.
ایرج رییسیان افزود : برای کمک به کشاورزان آسیب دیده به صورت غیر مستقیم و از دیگر خط های اعتباری تسهیلات پرداخت شده است.
وی تدوین تبصره 13 قانون بودجه مبنی بر بازپرداخت تسهیلات سررسید شده را از اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس این قانون در بازپرداخت تسهیلات سررسید شده به مدت سه سال به وسیله بانک های عامل وقفه ایجاد می شود تا کشاورز بتواند از این شرایط بحرانی فعلی عبور کند.
وی ادامه داد : براساس مصوبه نشست منتخب مدیریت بحران امروز تا 10 روز آینده برآورد کلی از هزینه های اهمال تسهیلات سررسید شده انجام می شود.
به گزارش ایرنا 43هزار بهره بردار در حوزه های مختلف کشاورزی در استان سمنان فعالیت دارند و 11هزار و 500 بهره بردار در اراضی و باغ‌های استان سمنان از سرمای سوم آذر 95 زمانی که در ختان هنوز به خواب زمستانی نرفته بودند آغاز شد و در بهار 96 علائم خود را نشان داد به خاطر سرمازدگی ضرر و زیان دیده‌اند.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.