علی اصغر جلالی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برای موفق شدن و دستیابی به نتیجه مطلوب در طرح کاشت گیاهان دارویی نیازمند بسته اجرایی شامل کاشت، داشت و برداشت و بسته حمایتی شامل صادرات و فرآوری هستیم.
وی با بیان این که بخش گیاهان دارویی نیازمند مدیریت و متولی مشخص است ، اظهارداشت : کشت گیاهان دارویی در مراتع با هدف بازسازی، احیا و توسعه در سمنان در دستور کار قرار گرفته و سازگاری گونه با طبیعت ،حفظ گونه های گیاهی در حال انقراض و داشتن بالا ترین صرفه اقتصادی از شاخص های انتخاب برخی گیاهان دارویی برای کشت است.
وی اضافه کرد : در استان بیش از یکصد گونه گیاه دارویی می روید و گیاه باریجه به دلیل داشتن صرفه اقتصادی و سازگاری با طبیعت به دلیل مرتعی بودن و همچنین در حال انقراض بودن این گونه گیاهی در اولویت کشت قرار گرفته است.
جلالی خاطرنشان کرد : گیاه باریجه در ارتفاعات 2 هزار متری رشد می کند و در بیشتر نواحی استان به خصوص آرادان ،مهدیشهر و سرخه این ظرفیت وجود دارد که باید تدابیر اندیشید تا گشت این گیاهان در استان بیش از گذشته توسعه یابد.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد : سال گذشته 38 منطقه و امسال 12 منطقه مناسب و سازگار برای رویش گیاه باریجه دارای متولی و بهره بردار شناسایی شده است.
جلالی ادامه داد : از 208 هزار هکتار سامانه مرتعی استان سمنان، سهم رویش گیاه باریجه 26 هزار هکتار است که از این سطح حدود 10 هزار هکتار در طرح احیا قرار گرفته است.
به گفته وی سال گذشته با وجود چالش های فراوان چهار هزار و 570 هکتار و امسال پنج هزار هکتار از مراتع استان گیاه باریجه کشت شده است.
وی کشت گیاهان دارویی را ظرفیت خوب استان و عامل بهبود وضعیت اقتصادی بهره بردار، رفع وابستگی و برطرف کردن نیاز دارویی استان ذکر کرد.
از هشت هزار و 425 گونه گیاهی شناسایی شده در کشور 2 هزار و 300 گونه دارای خاصیت دارویی شناخته شده و بر اساس شاخص های اعلام شده، کشت گیاهان دارویی در هز یک تا 2 هکتار از مزارع یک شغل ایجاد می کند.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است و سه هزار گونه گیاهی در استان سمنان شناسایی شده که بیش از یکصد گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است.
این آمار مبین این است که با برنامه ریزی منظم و دقیق و سرمایه گذاری مناسب برای کشت گیاهان دارویی، می توان روند تولید این محصول را تقویت و این استان را به عنوان یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی در کشور مطرح کرد.
6026/7342
*خبرنگار : الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.