در ادامه این مطلب آمده است : با نگاهی به جامعه ایرانی شاهد آن هستیم که طبقه متوسط اکثریت آن را تشکیل می‌دهند، طبقه‌ای که از لحاظ اقتصادی نه جز دهک ‌های بالای جامعه محسوب می‌شود، نه ذیل اقشار ضعیف جامعه دسته‌بندی می‌شود، این طبقه متوسط در اعتراضات اخیر در چه سمتی قرار داشت؟ همراه با معترضان بود؟ یا در تظاهرات علیه آشوب شرکت می‌کرد؟ برای پاسخ به این پرسش می‌بایست یکبار دیگر به خواسته‌های معترضان96 و مهم‌تر از آن چگونگی طرح آن و نسبت آن با خواسته‌های طبقه متوسط توجه کنیم. به نظر می‌آید،برای فهم بهتر تفاوت‌های خواسته‌ها و مطالبات طبقه متوسط با معترضان 96می‌توان گفت که اکثریت یا همان طبقه متوسط در وقایع روزهای اخیر‌ ترجیح داده است که به طرف هیچ یک از طرفین متمایل نشود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که برخی تصمیم‌گیران با تقلیل دادن خواسته‌ها و انتقادات و اعتراضات طبقه متوسط که در همه این سال‌ها با بی‌توجهی کامل مواجه شده و همچون فنری فشرده شده است، به اعتراضات پراکنده و بی‌نتیجه روزهای اخیر تصور می‌کنند، بحران نارضایتی حل شده است؛ این در حالی است که اکثریتی خاموش، اما معترض همچنان در سپهر سیاسی کشور وجود دارد که باید به خواسته‌های آنان توجهی ویژه نشان داده شود.
از دیگر سو وضعیت اقتصادی کشور در یک دهه گذشته با شیب تندی سیر قهقرایی داشته و تخریب شده است. بعضاً در دولت روحانی نیز علیرغم جهت‌گیری‌های اصلاحی اعلام‌شده، همچنان سایه‌اش بر سر اقتصاد و معیشت مردم مستولی است، گسل خطرناک اقتصادی را پدید آورده است.
در این خصوص قویا تاکید می‌نمایم، عدم استفاده از نیرو‌های حامی دولت و طرد سازمان یافته و اگاهانه بدنه اصلاح‌طلبان در بعد از انتخابات تزریق نا امیدی و پشیمانی گسترده‌ای را در میان جوانان موجب گشت. چرا که جوانان‌ اصلاح‌طلب همانند پلی با جامعه و حاکمیت عمل می‌کردند که با طرد سازمان یافته و آگاهانه آنان بستر گسست اجتماعی را رقم زد. چه بسا نگارنده بر این باور است که طرد بدنه اجتماعی و استفاده از نیرو‌های غیر همسو که آگاهانه بذر نا امیدی و کج روی را در جامعه می‌کارند همانند طرد بدنه اجتماع است که باعث گسست اجتماعی می‌شود.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.