در این مطلب آمده است، به دور از هر تاثری از فضاهای بیرونی نه از رای به روحانی پشیمانیم و انگشت حسرت می‌گزیم و نه دچار انفعال و خوش‌بینی احساسی هستیم، آن چنان که از نقد اصولی و منطقی پرهیز کنیم، واقعیت آن است که ما با شناخت اوضاع بیرونی و نیز آنچه بر احوال درونی کشور می‌گذشت، رای دادیم و هم اکنون نیز پای لرزش نشسته‌ایم و مثل سابق، هزینه‌اش را بر کف دست داریم. ما که اسب راهوار با زین و یراق زرین به روحانی نداده بودیم که انتظار بادپایی از ایشان داشته باشیم و بگوییم که چرا هر چه می‌رود، سرجای خودش ایستاده است؟ از روز انتخابات 92 و 96 هم می‌دانستیم که این مرکب، توانش بیش از این نیست، زین و برگ ندارد، یک چشمش نمی‌بیند و بی‌دندان هم هست!...
روحانی در هنگامه‌ی انتخابات به کمک اهل اعتدال و اصلاحات و آنان که نمی‌خواستند، عوام‌گرایی و عوام‌زدگی و بی‌ترمزی پیشین به مسند بازگردد، شور و هیجان بایسته‌ی این امر بالا برد و قول‌هایی هم داد و تاکید کرد و حالا هم بر آن موضع است که بی‌وفایی و عدول نمی‌کند، اما بحث فضاهای حاکم بر محیط ماست که مانع اصلی است، وانگهی، از موجود تا مطلوب، راهی بس دراز و پر از موانع ریز و درشت و بازدارنده است.
برخی از اهل نقد، نقدشان بر رئیس دولت دوازدهم هم این است، اگر مانعی بر سر راه آن تحقق‌هاست، چرا با مردم در میان نمی‌گذارد؟ در این جا، البته حق با اهل نقد است، اما روحانی هم بی‌حق نیست. نمی‌خواهد مصالح نظام و کشور نادیده گرفته شود .
دولت باید بداند که فنر جامعه تا یک حدی جای فشردن دارد، بعد از آن، هیچ ملاحظه‌ای و خویشتن‌‌داری در میان نخواهد بود. مجلس هم باید در این ظرایف و دقایق سرنوشت‌ساز تعمق و تامل کند و پیامدهای بعدی را از اول پیش‌بینی نماید و از «تکلیف مالایطاق» باز دارد.
و نکته‌ی پایانی، این که شکست روحانی تنها شکست مشی اعتدال و نیز شکست اصلاحات نیست. بلکه عارض شدن پیامدهای بسیار وخیم و غیرقابل مهار خواهد بود. چون ممکن است مردم به مرزی و خطی برسند و باور کنند که دیگر با راست و چپ و اعتدال، بهبود ممکن نیست و نیاز به آنی است که خواسته‌ی هیچ کس از ما نیست و در هیچ مقوله‌ای نمی‌گنجد. بعید است که این نکته‌ی قابل تأمل، در ذهن اصلاح طلبان، مغفول بماند.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.