عیسی فاضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در 9 ماه سال 96 تعداد کل پرونده های وارده به شعبه های تعزیرات حکومتی در استان سمنان سه هزار و 698 فقره با محکومیت 48 میلیارد و 389 میلیون ریال بود در حالی‌که در 9 ماه سال 95 تعداد چهار هزار و 416 فقره پرونده تشکیل‌شده‌بود.
وی خاطرنشان کرد: امسال 2 هزار و 867 پرونده در حوزه کالا و خدمات، 208 پرونده قاچاق کالا و ارز و 623 پرونده در بخش بهداشت و درمان در شعبه های رسیدگی تعزیرات حکومتی در استان سمنان تشکیل شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان با اشاره به اجرای گشت و بازرسی های مشترک این اداره کل با بخش بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، گفت: در 9 ماه امسال یکهزار و 145 مورد بازرسی مشترک انجام شد که 290 واحد صنفی متخلف شناخته شدند، 352 پرونده تخلف تشکیل شد و 231 مورد تذکر با هدف پیشگیری از تخلفات ارایه شد.
فاضلی با اشاره به پایین بودن میزان تخلف قاچاق در استان سمنان، تاکید کرد: 97 درصد متخلفان پرونده های قاچاق در استان غیربومی هستند و به خاطر غیربومی بودن این افراد، پاسخ به استعلام‌های مورد نیاز تعزیرات طولانی‌ترشده و در نتیجه زمان رسیدگی به پرونده های قاچاق طولانی‌تر از دیگر تخلف‌ها در تعزیرات حکومتی استان سمنان است.
وی با تاکید بر اینکه پرونده‌محوری اساس فعالیت تعزیرات حکومتی نیست، بیان کرد: کشف تخلف وظیفه ناظران و اثبات آن، بر اساس روند قانونی، وظیفه تعزیرات حکومتی است، به این معنی که تعزیرات حکومتی نقشی در کشف تخلف ندارد بلکه پس از شناسایی تخلف از سوی ناظران، تعزیرات حکومتی نقش رسیدگی پیدا می‌کند.
فاضلی اضافه کرد: رویکرد تعزیرات حکومتی پیشگیرانه است بر اساس رعایت حقوق مصرف کننده و تولیدکننده، از سویی حمایت از مصرف کننده رسیدگی به تخلفات را ضروری می کند و از سوی دیگر تعزیرات حکومتی در روند رسیدگی به تخلفات به اصل حمایت از تولید نیز پایبند است.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی کشور، تعزیرات حکومتی ملاحظات تولید در کشور را فراموش نکرده و با اعتقاد بر اینکه از هر ریال سرمایه‌گذاری در کشور باید حمایت شود، برای شناسایی سره از ناسره، اجرای قانون در تمام حوزه ها را مدنظر قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به بسیاری از مباحث نظارتی و بازرسی وظیفه تعزیرات حکومتی نیست و دیگر سازمان ها در این زمینه رسالت قانونی دارند، گفت: برخی تخلفات این بخش گران‌فروشی، کم‌فروشی و ارایه نکردن فاکتور از سوی فروشنده به خریداران است.
فاضلی بیان کرد: شکل گشت مشترک بین تعزیرات حکومتی با همکاری دیگر بخش ها متناسب با دوره زمانی و مناسبت ها ویژه می شود، به عنوان نمونه در ماه رمضان، ماه محرم، شب عید و نوروز تشدید می شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه بخش گشت مشترک و نظارت در تعزیرات حکومتی وجود دارد و به عنوان کمک به سایر وزارتخانه های به ویژه صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند، گفت: در نظارت و بازرسی ها علاوه بر تعزیرات حکومتی، بخش نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز بهداشت و دیگر نهادهای مرتبط با حوزه مورد بازرسی مشارکت دارند.
وی بیان کرد: تعزیرات حکومتی به کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده ها توجه ویژه دارد که به ویژه تخلفات بخش های کالا و خدمات و بهداشت و درمان مشهود است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی قوانین باید به روزرسانی شود، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور برخی قوانین نیاز به تشدید و برخی قوانین نیاز به تعدیل دارد و مسایل کلان نظام در شرایط کنونی باید در قوانین لحاظ شود.
فاضلی گفت: بیشتری کالاهای مربوط به تخلفات قاچاق در استان سمنان مربوط به گوشی تلفن همراه، پوشاک، لوازم آرایشی و مواد دخانی است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان یادآور شد: به منظور اجرای فرهنگ نظارت مردم بر مردم و تحقق حقوق شهروندی و تحقق حقوق مصرف کننده، با هدف نظارت بر بازار و خدمات دولتی و غیردولتی، تعزیرات حکومتی سامانه پیامکی 300000135 و سامانه اینترنتی(www.tazirat135.ir) و شماره تلفن 135 را ایجاد کرده است تا پاسخگو و مرجعی برای رسیدگی به شکایات مردمی باشد، شهروندان در صورت مشاهده تخلفاتی مانند عرضه کالای قاچاق، کم‌‎فروشی، گرانفروشی، تقلب و رعیت نشدن مقررات بهداشتی، می توانند مرابت را از طریق این سامانه ها گزارش یا طرح شکایت کنند.
تعزیرات حکومتی دراستان سمنان 17 شعبه ثابت در شهرستان های سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار در سه حوزه کالا و ارز، قاچاق و بهداشت و درمان دارد و در شهرستان های مهدیشهر، میامی، آرادان و سرخه، با استفاده از نیروهای کل استان، شعبه های سیار فعالیت دارد.
رسیدگی سریع و قاطع و رایگان بودن دادرسی، سه ویژگی سازمان تعزیرات حکومتی است.
6103 تهیه و انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.