دستور اول ستاد تنظیم بازار استان زنجان که روز شنبه 6 خرداد در استانداری برپا شد، بررسی نوسان قیمت گوشت و ارائه راهکارهای کنترل آن بود.
موضوع افزایش قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز، مساله است که از بهمن سال گذشته در زنجان جریان داد و حتی واردات گوشت گرم گوسفندی هم نتوانست از تب و تاب نوسان قیمت این محصول بکاهد.
مسئول نخستی که از وضعیت نرخ گوشت سفید و قرمز در بازار زنجان گزارش داد، رئیس اتاق اصناف استان زنجان بود که به افزایش این نرخ از دوم اردیبهشت تا کنون اشاره کرد.
رحیم حاج نایبی افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت سفید از دوم اردیبهشت تاکنون 10 درصد افزایش یافته و به 72 هزار و 500 ریال رسیده است.
وی یادآورشد: در مورد گوشت قرمز هم از 340 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم، قیمت به 370 هزار ریال افزایش یافته است.
مدیر اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در ادامه از متفاوت بودن نرخ گوشت در قصابی های مختلف خبر داد و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نر را 380 هزار ریال، گوسفندی مخلوط 350 هزار ریال، ران گوسفندی 420 هزار ریال و گلوگاه 450 هزار ریال اعلام کرد.
اسماعیلی مسلمی آخرین نرخ مصوب ابلاغ شده به قصابی ها را متعلق به 16 ماه قبل خواند و تصریح کرد: در صورتی که ملاک ارزیابی عملکرد این صنف، همان نرخ باشد، باید گفت تمام قصابان تخلف می کنند اما، این نرخ در شرایطی اعلام شده است که نرخ دام زنده در میدان احشام افزایش نیافته بود.
در همین زمان، مرتضی ممیزی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان خواستار برخورد با تمامی کسانی شد که خلاف نرخ مصوب اقدام به عرضه گوشت می کنند و گفت: در صورتی که قصابان تخلف می کنند، بر اساس وظیفه قانونی باید با آنان برخورد کرد و اگر موضوع غیر از این است، باید وضعیت ساماندهی شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در ادامه از نبود مشکلی در تامین دام کافی در سطح این استان خبر داد و گفت: سالانه 55 هزار راس دام سبک و یک هزار و 296 راس دام سنگین برای کشتار ارسال می شود.
حسین جعفری اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم گوشت سفید به رغم نوسانات موجود هم اکنون 73 هزار ریال است و قیمت تمام شده آن هم در همین حدود محسوب می شود و نمی توان نرخ بالایی برای آن به تصویب رسیده است.
وی اظهار کرد: در کل کشور نرخ دام زنده افزایش یافته است و نمی توان مانع از افزایش قیمت گوشت قرمز شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: برای قیمت گذاری گوشت قرمز هم اکنون زمان مناسبی نیست و عرضه و مصرف در بالاترین میزان خود قرار دارد.
رحیم عصفوری ابراز کرد: می توان پیش بینی کرد که پس از اتمام ماه رمضان قیمت این محصول کاهش یابد و در آن زمان می توان نسبت به نرخ مصوب تصمیم گیری کرد.
وی به پیشنهاد یکی از مسئولان مبنی بر قیمت گذاری هفتگی گوشت اشاره کرد و ادامه داد: در این صورت نمی توان میزان افزایش یا کاهش را به طور مستمر با تعرفه سایر استان ها مقایسه کرد.
عصفوری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در صورتی که نرخ گوشت قرمز در زنجان کاهش یابد و به صرفه باشد، امکان خرید این محصول از زنجان و عرضه آن در سایر استان ها وجود دارد که در این شرایط بار دیگر قیمت این محصول افزایش می یابد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در ادامه بر لزوم ساماندهی وضعیت تغییر و تحولات نرخ گوشت شد و قیمت 320 هزار ریال مصوب را برای زمانی اعلام کرد که قیمت دام زنده به ازای هر کیلوگرم 150 هزار ریال بوده است.
ناصر فغفوری اضافه کرد: هم اکنون قیمت دام زنده به ازای هر کیلوگرم 170 هزار ریال است و نمی توان انتظار داشت که تاثیری در نرخ گوشت قرمز گرم نداشته باشد.
وی افزود: برای کنترل قیمت مرغ در این استان، خروج این محصول از زنجان در دستور کار قرار گرفت و می توان همین رویه را هم برای گوشت گرم و دام زنده لحاظ کرد.
در همین زمان رییس اتحادیه قصابان استان زنجان وارد بحث شد و مهمترین علت افزایش نرخ گوشت در زنجان را قاچاق دام زنده به کشور عراق اعلام کرد و گفت: قصابان بر اساس نرخ و تعرفه ابلاغی فعالیت می کنند و اگر تخلفی هست باید در کشتارگاه ها که گوشت را با تعرفه اعلام می کنند جستجو کرد.
بهلول بیات یادآورشد: گوشتی که در قصابی ها عرضه می شود، همان محصولی است که کشتارگاه ها با مهر دامپزشکی عرضه می کنند و تنها سود باقی مانده برای قصاب فقط هشت درصد افزایش قانونی است که ابلاغ شده است.
وی تعداد میادین عرضه احشام را محدود و انتقال دام از میدان تا کشتارگاه را به علت افزایش هزینه حمل و نقل بدون صرفه اقتصادی خواند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان خواستار تعیین معیاری برای مشخص ساختن نرخ گوشت قرمز شد و مصوبه جلسه را تعیین همین معیار اعلام کرد.
سخن نهایی و مصوبه آخر جلسه ستاد تنظیم بازار استان در همین رابطه، صحبت های رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان شد که گفت: حداکثر باید ظرف 48 ساعت قیمت نهایی مشخص و به تمام واحدهای عرضه کننده آلایش دامی ابلاغ شود تا بتوان بر اساس آن بر بازار گوشت قرمز نظارت کرد.
از دی سال گذشته هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی در واحدهای عرضه شهر زنجان 100 هزار تا 150 هزار ریال افزایش یافت.
جهاد کشاورزی و اتحادیه قصابان درصدد تعدیل نرخ این فرآورده خام دامی بر آمدند تا اینکه از نخستین روزهای اسفند در هفته، 2تا سه و نیم تن گوشت گرم وارداتی در قصابی ها با نرخ مصوب به مشتریان عرضه می شد.
اما این رویه موقت بود و بار دیگر از سال جاری قیمت گوشت گرم افزایش یافت.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.