لطف الله رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با توجه به افزایش دمای سالانه و خشکسالی های پی درپی در این استان، توسعه کشت های گلخانه ای یکی از راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است.
وی اظهارداشت : مصرف آب برای کاشت هفت هزار هکتار سبزی و صیفی جات در فضای باز برابر با یک هزار هکتار کشت گلخانه ای است با این تفاوت در هفت هزار هکتار 105 هزار تن محصول و در یک هزار هکتار 200 هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود.
وی خاطر نشان کرد : کشت در محیط های گلخانه با توجه به مزایایی آن مانند افزایش تولید، کاهش چشم گیر مصرف آب ، مقابله با آفات و کنترل بیماری ها، یکی از مهم ترین راهکارهای مدیریت منابع آبی است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد : یکی از سیاست گذاریهای دولت برای مدیریت و بهره وری منابع آبی احداث سازه های گلخانه ای است.
رضایی اضافه کرد : شرایط برای توسعه کشت گلخانه ای در سمنان فراهم است، و تسهیلات موردنیاز به صورت نامحدود در این بخش ارایه می شود.
وی اعطای تسهیلات برای تهیه سامانه های گرمایشی و سرمایشی، سلول های خورشیدی و ادوات مکانیزه گلخانه از محل خط پنج اعتبارات مکانیزاسیون استان را برخی از بسته های حمایتی برای تشویق کشاورزان برای کشت گلخانه ای برشمرد.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر میزان سطح زیر کشت گلخانه ای در سمنان 95 هکتار است وعمده تولیدات این استان در بخش، نشا نهال ، خیار، گوجه فرنگی و فلفل است و سال گذشته در 10.5هکتار و در 9 ماه سال جاری در هفت هکتار ازاراضی کشاورزی استان سازه های گلخانه ای احداث شده است.
و در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 87 درصد به مصرف بخش کشاورزی اختصاص دارد و سالانه این استان با 143 میلیون متر مکعب کسری مواجه است.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.