فریبرز غیبی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : طرح جنگل کاری اقتصادی از سال 1393 از سوی این سازمان با هدف افزایش پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی ایران آغاز شده است.
وی اظهارداشت : در برنامه ششم توسعه به تناسب جمعیت باید میزان سهم یک ایرانی از جنگل های کشور به 2 هزار و 500 متر برسد و اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی در حفظ عرصه های ملی تاثیر شایانی دارد.
اکنون میزان سهم یک ایرانی از جنگل های کشور یک هزار و 300 متر است و از سال 93 تاکنون در 30 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور طرح جنگل کاری اقتصادی اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد : براساس برآورد اولیه اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی باید در 100 هزار هکتار از عرصه های طبیعی انجام می شد که به دلیل کمبود اعتبار فقط 30 درصد از این طرح در کشور عملیاتی شده است.
غیبی تصریح کرد : در طرح جنگل کاری اقتصادی گونه های گیاهی مانند زالزالک، گلابی وحشی، زرشک، بادام وحشی، پسته وحشی و انجیر کوهستانی و گیاهان دارویی مانند آویشن، گل محمدی و زیره کشت می شود.
12 میلیون و 400 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور را جنگل های خارج از شمال شامل می شود.
رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید در بیش از 100 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور گیاهان دارویی کشت شود و از سال گذشته کشت این گونه های گیاهی در اراضی ملی در دستور کار قرار گرفته است.
غیبی با بیان این که راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی یکی از برنامه های اساسی در افزایش اشتغال در عرصه های طبیعی سمنان است، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در 10 روستای این استان به صورت نمونه واحدهای کوچک بسته بندی گونه گیاه دارویی باریجه حداکثر تا 15 ماه آینده راه اندازی می شود.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می دهد
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.