بهروز اسودی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شهرستان دامغان با 125 معدن فعال، 21 پروانه اکتشاف و 17 پروانه گواهی کشف بالاترین سهم معادن را در استان سمنان را به خود اختصاص داده که بیش از پیش نیازمند راه اندازی واحدهای فرآوری است.
وی تصریح کرد: به ترتیب از مجموع 77 پروانه اکتشاف در استان سمنان در مساحت هزار و 180 کیلومتر مربع، شهرستان دامغان با 21 ، سرخه 14، شاهرود 13 ، گرمسار 11 ، میامی 10، سمنان هفت و مهدی‌شهر یک پروانه را به خود اختصاص داده اند.
وی اظهار داشت: میزان ذخیره قطعی معادن، پس از پروانه اکتشاف و در گواهی کشف مشخص می شود که در مرحله بعد گواهی بهره برداری صادر می شود.
اسودی با اشاره به این که بالاترین میزان استخراج از معادن استان سمنان مربوط به ماده معدنی سنگ گچ با هشت میلیون و 900 هزار تن در برخی موارد تا 12 میایون تن می رسد خاطرنشان کرد: سنگ لاشه، آهک، مس، آهن، ذغال سنگ، سلستین و زئولیت در موارد بعدی استخراج قرار دارند.
اسودی به سهم 32 درصدی اشتغال استان سمنان در صنایع معدنی استان سمنان اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از خام فروشی ایجاد صنایع معدنی در استان سمنان باید پیگیری و در دستور کار قرار بگیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: از مجموع 512 واحد صنایع معدنی فعال در استان سمنان، گرمسار 130واحد، سمنان 120 واحد، 89 واحد شاهرود، 74 واحد دردامغان، سرخه 51 ، 28 واحد مهدی‌شهر ، آرادان 13 واحد، میامی هفت، در در حال فعالیتند که از از 42 نوع ماده معدنی بهره برداری شده سالانه 23 میلیون تن انواع مواد معدنی تولید می شود.
استان سمنان رتبه اول درتولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در سولفات سدیم، رتبه سوم در ذغال سنگ و تولید کرومیت را دارد.
استان سمنان هزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
7344/6026
خبرنگار: امیر حسین کاشی منش ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.