سیدحسن میرعماد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : همچنین بر اساس آمار میزان مهاجرت در مناطق روستایی سمنان به دلیل کمبود آب پنج درصد در 10سال گذشته افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد : براساس آمار موجود اگر طرح سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی سمنان اجرا نشود تا پنج سال آینده بیش از 200 هکتار دیگر هم از این اراضی از مدار تولید خارج می شود.
میرعماد ادامه داد : کشاورزان استان سمنان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند از تسهیلات دولتی برای توسعه آبیاری نوین در باغات یا اراضی کشاورزی خود بهره‌مند شوند و در این زمینه محدودیتی از سوی دولت وجود ندارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به این که توسعه آبیاری نوین به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی از سیاست‌های مهم و جدی دولت است، خاطرنشان کرد : اگر این طرح در سمنان اجرا نشود شاهد نابودی کامل اراضی کشاورزی در یک دوره زمانی 50 ساله خواهیم بود.
وی با اشاره به عملکرد این سازمان در زمینه توسعه سامانه نوین آبیاری ، اضافه کرد : در سال گذشته پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شد که برای اجرای این طرح بزرگ 430 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت اختصاص یافت.
میرعماد محدودیت آب را یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی در استان اعلام و تصریح کرد : ازاین‌رو مصرف بهینه منابع آبی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است و طرح‌های زیادی مانند احداث استخرهای ذخیره آب، لایروبی قنات ها، انتقال آب کشاورزی به اراضی از طریق لوله‌های انتقال آب و مکانیزاسیون آبیاری با همکاری کشاورزان این استان اجرایی شده است.
وی افزایش متوسط تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح را از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت : در چند سال اخیر به‌ویژه سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی در هر هکتار اراضی کشاورزی و باغی استان بوده‌ایم.
به گزارش ایرنا، تولید مصولات کشاورزی در سال زراعی 94- 95 در استان سمنان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به یک‌ میلیون و 570 هزار تن رسید که از این میزان 672 هزار تن محصولات راهبردی حوزه کشاورزی در استان بود که افزایش حدود 33 درصدی داشت.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.