منصور کشاورزیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بحران کمبود آب در 70 درصد از مناطق روستایی استان محسوس است و فرسودگی لوله های انتقال روز به روز به تشدید این تنش در استان می افزاید.
وی بیشترین فرسودگی لوله های انتقال آب در مناطق روستایی استان را در شهرستان دامغان اعلام کرد و اظهارداشت: بیش از 20 درصد لوله های انتقال آب در مناطق روستایی این شهرستان فرسوده است.
وی با بیان این که کمبود اعتبار مهم ترین دلیل تشدید روز افزون فرسودگی لوله های انتقال آب مناطق روستایی است، تصریح کرد : اکنون 30 درصد آب آشامیدنی مناطق روستایی استان از آب زیرزمینی، چشمه ها و آب های سطحی تامین می شود که اگر فقط یک منبع آبی در سال خشک شود نگرانی قابل توجهی برای تامین آب ایجاد می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان اظهارکرد : روستاهای شهرستان ها سمنان و شاهرود و دامغان در زمان اوج مصرف به ترتیب با 50 و 60 و 70 لیتر بر ثانیه، کمبود آب آشامیدنی مواجه است که باید برای رفع این معضل در کمترین زمان ممکن اقدام کرد.
وی اضافه کرد : برای رفع کمبود آب در مناطق روستایی شهرستان سمنان برای کوتاه مدت تا پایان اسفند امسال یک حلقه چاه در منطقه اعلا حفر می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان، گفت : انتقال آب از سرچشمه های قطری در استان گلستان به شاهرود راهکاری مهم و اصولی برای رفع بحران آبی این شهرستان است و باید با اتخاذ تدابیری راهبردی برای رفع چالش پیش‌آمده در اجرا و تکمیل این طرح اقدام کرد.
به گزارش ایرنا ، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
284 روستاهای استان سمنان با استفاده از 33 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات تامین آب می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
75 درصد آب آشامیدنی استان سمنان از منابع زیرزمینی و 25 درصد از آب های سطحی و دیگر منابع تامین می شود.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.