سید عباس دانایی روز جمعه در حاشیه آغاز کشت گیاه باریجه در منطقه حسن آباد منطقه آهوان در گفت و گو با ایرنا افزود : تا 2 سال آینده بیش از 15 هزار هکتار از عرصه های طبیعی شهرستان سمنان گیاه باریجه کشت می شود که این امر زمینه اشتغال جوانان مناطق روستایی را فراهم می کند.
وی اظهار داشت : کشت و بهره برداری از گیاه باریجه در یک هکتار ، بیش از 580 میلیون ریال برای یک خانوار در سال در آمدزایی دارد.
دانایی خاطرنشان کرد: برون زایی و درون نگری از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی است که با کشت گیاهان دارویی این 2 رویکرد در سمنان محقق می شود.
وی اضافه کرد : وحدت خوبی به منظور اطلاع رسانی به مردم برای کشت گیاهان دارویی بین فرمانداری و اداره منابع طبیعی و آبخیز داری سمنان وجود دارد و با برنامه های کارشناسی به دنبال اشتغال پایدار برای جوانان هستیم.
فرماندارسمنان تصریح کرد : مناطق سردسیری سمنان با برخورداری از متوسط بارندگی 350 میلی متر در سال و ارتفاع بیش از هزار و 500 متر از سطح دریا، استعداد مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد.
دانایی تصریح کرد : کشت باریجه از محصولات ارز آور است و با کمک مردم و دولت تدبیر و امید می توان در افزایش صادرات کالا های غیر نفتی گام برداشت.
وی بیان داشت : گیاهان دارویی تنها برای روستانشینان و مردمان عشایر استان نیست بلکه همه مردم می توانند با بهره مندی از این منابع در افزایش رونق اقتصادی در استان گام بردارند.
فرماندار سمنان ادامه داد : دولت تدبیر و امید برای بهره گیری از ظرفیت های عرصه طبیعی به منظور افزایش اشتغال برنامه های منسجمی تدوین کرده است که تا پایان سال 96 محقق می شود.
محمدرضا خباز استاندار سمنان ، احمد همتی نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان سمنان در این آیین حضور داشتند.
شیره باریجه و کتیرا کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی و صنعتی دارد که به صورت خام و بدون فرآوری به کشورهای خارجی صادر می شود
این محصولات جزو گونه های مجاز مشروط بوده که بهره برداری و حمل آن فقط به صورت طرح بهره برداری مصوب و با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری امکان پذیر است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7339/6026
*خبرنگار: سارا خدادادی *تنظیم : محمدرضا یوسف نژاد - انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.