به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز سه شنبه در نشست بررسی طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیاء در سالن غدیر استانداری، گفت: برخی افراد معتقدند انتقال آب بین حوضه‌ای به چرخه زیستی منطقه آسیب می‌زند، برخی نیز با لحاظ کردن پیوست محیط زیستی، اجرای این طرح را میسر می دانستند تا اینکه در دولت تدبیر و امید پیوست محیط زیستی الزامی شد.
وی ادامه داد: با نگرش جدید مسولان بستر مذاکره فراهم شد و مسولان بیان کردند با انتقال آب به منظور تامین آب آشامیدنی مشکلی ندارند، اما در قسمت صنعتی و کشاورزی استدلال هایی بود که مانع اجرای طرح انتقال می‌شد، ولی در مجموع، اصل قضیه انتقال آب خزر به سمنان از طرف سازمان حفاظت محیط زیست تایید شده است.
استاندار سمنان با بیان اینکه در هر مرحله از پیش بینی طرح انتقال آب خزر به سمنان ایرادهایی وارد بود که با نظرات کارشناسی برطرف شد، خاطرنشان کرد: یکی از این ایرادها این بود که نمک حاصل از شیرین‌سازی آب و پساب به دریای خزر برگردانده می‌شود که نتیجه خوبی بر محیط زیست ندارد، کارشناسان استان سمنان برای رفع این مشکل، قرار دادن آب‌شیرین‌کن‌ها را در استان سمنان پیش‌بینی کردند.
خباز ادامه داد: بحث دیگر قطع درختان و گوشش گیاهی مناطق جنگلی بین مسیر انتقال‌ بود که برای این مشکل نیز اجرای خط انتقال از مسیر نفتی پیشنهاد شد، همچنین برای مراقبت از تالاب گرگان، مشاوران برداشت آب از فاصله چهار کیلومتری از داخل دریای خزر را به عنوان راهکار مطرح کردند.
خباز با اشاره به این نکته که تا کنون سرمایه گذارانی برای مذاکره درمور اجرای طرح انتقال آب خزر اعلام آمادگی کردند، ادامه داد: قرارگاه خاتم الانبیاء مقدمات مشارکت در اجرای این طرح را فراهم کرده است و می توانیم کار را به زودی شروع کنیم، گروه سپاسد نه تنها به عنوان مجری طرح بلکه به عنوان سرمایه‌گذار می تواند در اجرای این طرح در استان سمنان همکاری کند.
استاندار سمنان گفت: معتقدم انتقال آب خزر نه تنها به استان سمنان بلکه به کویر مرکزی نیز کمک شایانی می کندو استانهای دیگر نواحی مرکزی می توانند آب را با قیمت پایین تری در اختیار داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه چاره ای جز انتقال آب به استان سمنان را نداریم، بیان کرد: تمام راه‌ها برای صرفه جویی در مصرف آب انجام شده است، بستن چاه‌های غیرمجاز، کنترل حجم برداشت چاه‌ها و اجرای طرح فاضلاب شهری به منظور استفاده از پساب، همه به منظور صرفه جویی انجام شده، اما نیاز استان سمنان به آب را برطرف نکرده است.
استاندار سمنان با اشاره به قدمت بحث انتقال آب از دریای خزر به مرکز کشور، یادآور شد: بحث انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی قبل از انقلاب مورد بحث بوده است، در دولت دهم مقدمات آن فراهم شد، طی دو سال اخیر از جمله خواسته های دکتر روحانی رئیس جمهوری بحث تامین آب پایدار بود که جلسات متعددی در دولت تشکیل شد و وزیران و مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، گزارش و بحث‌های مختلفی مطرح کردند و نظرات در این مبحث متفاوت بود.
خباز با تاکید بر اینکه استان سمنان آمادگی دارد با گروه تخصصی قرارگاه خاتم الانبیاء برای اجرای سد فینسک و روزیه در استان سمنان همکاری کند، افزود: باید از فرصت ها و امکانات کشور به منظور رفع نیازهای اساسی مردم نهایت بهره برداری انجام شود و از فرصت‌سوزی به هر عنوان جلوگیری کرد.
در این نشست کریم باشنا، مدیر عامل گروه تخصصی سپاسد قرار گاه خاتم‌الانبیاء، و جمعی از مسوولان حوزه آب استان سمنان حضور داشتند و درباره ضرورت‌های اجرای طرح انتقال آب خزر، اقدام‌های انجام شده تاکنون برای بهره برداری بهینه از آب موجود و راهکاریی برای رفع ایرادهای وارده به طرح انتقال آب مطرح شد.
به گزارش ایرنا، استان سمنان با قرارگرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک کشور، سالانه حدود 150 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد، متوسط بارندگی سالانه استان سمنان 120 میلیمتر به اندازه نیمی از متوسط کشور و تبخیر در این استان دو برابر متوسط کشوری است.
اجرای طرح های سدسازی مانند سد فینسک و روزیه در شمال استان سمنان و شیرین‌سازی انتقال آب از دریای خزر از راهبردهای بلندمدت در مدیریت استان سمنان برایتامین آب پایدار است.
6103/6026 خبرنگار: سارا خدادادی ** انتشاردهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.