به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی کلانتری روز یکشنبه با حضور در هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران،ری و تجریش اظهار کرد: 17درصد جمعیت کشور در تهران و در یک درصد مساحت کشور زندگی می کنند و این فشردگی عواقبی مانند آلودگی هوا، مشکلات پسماند و آب آشامیدنی را در پی دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید وارد برنامه عملیاتی برای رفع مشکلات زیست محیطی تهران بشویم، گفت: در سطح کشور نیز با مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، پسماند، ریزگردها و حق آبه تالاب ها روبه رو هستیم.
کلانتری با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهوری افزود: رئیس جمهوری در این دیدار به تامین و تخصیص 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه برای بودجه سال آینده کشور تاکید کرد که تا پایان چهار سال مشکل پسماند کشور را حل کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آلودگی هوای کلانشهرهای کشور بهتر شده، گفت: روزهای آلوده در سال 95 به دلیل بهبود وضعیت سوخت، تقریبا کمتر از نصف روزهای آلوده سال 91 بوده است اما همچنان 90 روز، هوای آلوده داریم که این تعداد در سال 91، 220 روز بوده است.

*30درصد آلودگی تهران متعلق به کامیونهایی است که شب ها وارد تهران می شوند
کلانتری افزود: 30درصد آلودگی هوا و ذرات معلق تهران متعلق به کامیونهایی است که شب ها وارد تهران می شوند و صبح از شهر خارج می شوند.

*محیط زیست باید ساکن دائمی پالایشگاه های کشور شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه وزیر نفت برای رفع آلودگی ها اعلام آمادگی کرده، اظهار کرد: زنگه به صراحت گفت که اگر پالایشگاه ها بنزین استاندارد تولید نمی کنند، آنها را تعطیل کنید.
کلانتری گفت: در حال حاضر با دانشگاه ها قراردادهایی منعقدشده تا کارشناسان محیط زیست، در پالایشگاه ها ساکن شوند و سوخت هایی که ادعای استاندارد را دارند، تست کنند.

*20درصد آلودگی کرج و تهران را نیروگاه شهید رجایی ایجاد می کند
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه 20درصد آلودگی کرج و تهران را نیروگاه شهید رجایی به تنهایی ایجاد می کند، اظهار کرد: با زنگنه تفاهم شده که نیروگاه های اطراف تهران مازوت سوز نباشند.
وی گفت: وزیر نفت همچنین گفته است که امسال در فصل سرما، گاز نیروگاه های اطراف تهران قطع نمی شود.

*شناسایی 422 صنعت آلاینده در تهران
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 422 صنعت آلاینده در تهران شناسایی شده، گفت: محیط زیست، این صنایع را جریمه و شهرداری این جریمه ها را دریافت می کند.
کلانتری تاکید کرد: این جریمه ها باید برای رفع آلایندگی ها در تهران استفاده شود نه اینکه در ردیف هایی که شهرداری کمبود بودجه دارد، استفاده شود.

* صنایع خودروسازی امروز بزرگترین آلوده کننده ها هستند
وی در ادامه با انتقاد از اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، صنایع خودروسازی کشور باید از سال 69 تا 73 ظرف مدت پنج سال، خود را به استاندارد لازم جهانی برسانند، گفت: اکنون صنایع خودروسازی به این استاندارد دست نیافته اند و باید توضیح دهند که چرا در سال های گذشته به استاندارد جهانی دست نیافته اند و بزرگترین آلوده کننده ها هستند.
کلانتری در ادامه یادآور شد: رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری حامی هوای پاک هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مناطقی که آب تهران را تامین می کنند، گفت: به مدیرکل محیط زیست استان تهران ابلاغ شده که شرایط را سخت تر و از آلودگی اطراف تهران جلوگیری کنند.
وی افزود: سدهایی که آب تهران از آنها تامین می شد، محل شست و شوی دام شده بودند که اکنون مناطق حفاظت شده آنان تشدید شده تا از آلودگی دور باشند.
معاون رئیس جمهوری در ادامه خواستار برخورد جدی تر شهرداران مناق با متخلفان زیست محیطی شد و گفت: بی تفاوتی نسبت به معضلات زیست محیطی باید از ماموران و مناطق شهرداران گرفته شود.

*تاکید بر جمع آوری زباله سوزهای اطراف تهرا ن تا سه ماه آینده
کلانتری با بیان اینکه پنجشنبه شب ها، بیش از 60 منطقه در جنوب شهر، زباله ها را آتش می زنند، این سوال را مطرح کرد که در خصوص این مناطق چه اقداماتی انجام شده است؟
وی تاکید کرد: تا سه ماه آینده این مناطق باید جمع شود و شهرداری به طور جدی وارد میدان شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار :معصومه آقاامینی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7244/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.